Olika ciklider i samma kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnFo
    • July 2011
    • 4

    Olika ciklider i samma kar

    Hej har nyligen startat upp min balja på 240liter, i vilken jag har ett palett par, 2st bolivianska fjärilar(för unga för att könsbestämma)ett dvärguramipar , 5st lepardpansarmal, samt 2st algätare.Frugan tycker dock att det är lite väl lite fisk i baljan, och jag kan väll förvisso hålla med henne, men jag ser hellre att firrarna har gott om plats, nu till frågan, är där plats till ett ciklid par till?och isåfall, vilka kan man tänkas släppa i?

    Tacksam för ideer och synpunkter AnFo
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Visst kan du ha fler ciklider. Till att börja med skulle jag lägga i några fler bolivianer det ger extra dynamik att ha fler av samma art.
    Sedan kan du komplettera med en eller 2 arter till. Men ofta ger det mer utbyte med färre arter men fler av arten.
    Checking out...

    Kommentar

    • AnFo
      • July 2011
      • 4

      #3
      Tack för ditt svar, ja det var ju ingen dum ide med flera Bolivianer,har även funderat på Kakaduciklid eller Scalare,(vad tror du?),speciellt Scalare då de inte tar upp så mycket av de befintliga ciklidernas "bottenutrymme", utan mer "seglar" förbi i mellan och topp skiktet , det är dock inte lätt att få tag på riktigt fina ex av Scalare tycker jag , många utav de man ser i djuraffärerna är väldigt små och har förkrympta eller felväxta fenor,men åter igen Tack för svaret.

      M.V.H AnFo

      ..

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        Akvariumet är nog lite för litet för scalarerna när de blir vuxna. De ska gärna ha 50+ på höjden för att bli stora och fina. De har trots ihärdigt vaktande nollkoll på sina stora yngelsvärmar, så när det väl funkar och blir yngel får de en troligen en halveringstid på några timmar i ett 240-liters beroende på vad du har mer däri.

        Kakaduor klarar inte konkurrens med paletterna som kan vara ordentligt tuffa. Vet inte hur det är med bolivianer men min a fullvuxna åker på däng av A.agasizzii. Skulle skänka bort mina bolivianer om jag kunde få upp dem utan att röra om. Tråkiga fiskar! Tomas-ciklider är nog ganska jämna med paletter men jag har inte testat dem ihop. De är väl västafrikaner båda två och kanske lever ihop naturligt?

        Är det för syns skull så gör det ju en hel del att slänga in ett stim tetror men de nyper ju några yngel om de får chansen.

        Glöm inte:
        Ska du ha flera fiskar kommer de bli svårt för de du har att dra upp några yngel men så är det ofta när akvariumet inte är större. Undantag för arter som just paletter eller apistogramma som ofta klarar detta.
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        Arbetssätt...