tips på art, litet sydamerikanskt kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    tips på art, litet sydamerikanskt kar

    Jag har ett 63 liters akvarium innehållande 3 fjärilsciklider, 5 svarta fantomtetror och 10 kopparglödstetror.

    Funderar till och från på att införa en till art, men vill inte heller att karet ska bli "överbefolkat". Har ett stabilt kar med en hel del växter och byter en del av vattnet en gång i veckan, så tänkte att man skulle kunna klämma in ca två fiskar till utan att det påverkar deras levnadsförhållanden, eller vad tror ni?

    Har ni isf tips på en art som skulle passa med ovan nämda?
    Malar vill jag helst inte ha och flera ciklider tror jag inte skulle funka. Helst ingen stimfisk heller då det blir för mycket fiskar då. Dessutom får de gärna ha lite färg eftersom det nu bara är kopparglödstetrorna som lyser upp akvariet (och fjärilscikliderna på nära håll).

    Jag kan tyvärr inte komma på en enda art så tar tacksamt emot förslag.

    Funderade förresten på om man kan ha två rosentetror eller om de måste leva i stim? Står att fantomtetran även kan leva i par nämligen.

    Tempen i akvariet är 26 grader.
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Du skulle kunna titta på dvärggurami eller honungsgurami
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237&SOK=1
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=234&SOK=1
    eller
    Riddargoby

    men då har du lämnat SA

    Eller
    bladfisk:
    Checking out...

    Kommentar

    • NiceFool
      • June 2011
      • 154

      #3
      den där bladfisk ser jo rolig ut men den kräver 100 cm & 150 liter ?? är den så lämplig i 63L ?
      / Dansken

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Det kan man säkert debattera, men de är väldigt lugna fiskar. Dock känsliga. Kan nog gå bra i ett 63 liters. Men allt är relativt
        Checking out...

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Personligen skulle jag nog inte ha så mycket mer i det karet, möjligen en grupp mindre sorts Corydoras som lite utfyllnad.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            i mitt 60 liters har jag 2st apistograma macmasteri och 10 pristellor. det tycker jag är nog, möjligen att jag skulle kunna ha någon fisk i de övre vattenregionerna.

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Själv hade jag också varit nöjd, kanske till och med skippat en av tetrorna.

              Dock gillar jag riddargobys då de har ett häftigt lekbeteende.
              Checking out...

              Kommentar

              Arbetssätt...