scalar + kardinaltetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blomqvist00
    • February 2011
    • 90

    scalar + kardinaltetra?

    hej.

    för ungefär ett år sedan skaffade jag mig 3 scalarer + 10 kardinaltetror. efter 1 år har nu 2 scalarer dött och 8 av kardinalerna har blivit uppätna av den scalaren som är kvar. jag vet mycket väl att kardinaltetrorna vill vara betydligt fler än två men jag kan inte skaffa fler på grund av scalaren. jag vet även att scalarer ska vara ett några stycken men jag vill hellre ha tetrorna. hur gör jag? vad ska jag göra av scalaren? skulle jag kunna lämna scalaren till djuraffären och samtidigt köpa nya scalarer ( som är mindre ) samt kanske 10 kardinaltetror. kommer det att funka eller kommer kardinalerna bli uppätna? karet ligger på 150 l.

    Tacksam för svar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Personligen skulle jag nog hoppa över skalarerna över huvudtaget, 150 liter är lite i minsta laget för att de ska komma till sin rätta. Skulle du hoppa över skalarerna finns det så mycket annat du kan ha istället, dvärgciklider osv som verkligen funkar ihop med de tetrorna du vill ha.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • blomqvist00
      • February 2011
      • 90

      #3
      okej, men behöver inte tetror något slags ''hot'' för att stimma?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jo, de flesta sorterna behöver det men av erfarenhet vet jag att det sällan blir så ändå. Sedan är det lite för dåligt med plats i ett 150 liters kar för att tetror ska stimma bra, och det säger jag inte för att ditt kar är på 150 litr utan ren fakta.
        Ska du ha ett någorlunda stimbeteende får du istället köpa rödmunnstetran, den är en av de bättre sorterna på att stimma!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Rufus12
          • July 2011
          • 55

          #5
          Vad är stimma för något?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            En grupp fiskar av samma sort som simmar ihop...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • blomqvist00
              • February 2011
              • 90

              #7
              okej, tackar

              Kommentar

              Arbetssätt...