Den självklara fisken i varje akvarium...men varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Den självklara fisken i varje akvarium...men varför?

    Ja malen alltså. Nästan alla har minst en mal i sina tankar, men behövs den verkligen om det inte är för att man råkar gilla malar?

    Det finns väl andra fiskar (och snäckor för den som vill) som äter matavfall och alger, tänker jag?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Tradition inget annat.
    Många har gått på myten om att malar sköter akvariet. Akvariet sköter man själv - sedan kan man i vissa lägen få lite hjälp av olika fiskar, snäckor, räkor etc.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Tradition inget annat.
      Många har gått på myten om att malar sköter akvariet. Akvariet sköter man själv - sedan kan man i vissa lägen få lite hjälp av olika fiskar, snäckor, räkor etc.
      - Vem löser städning av växtdelar, fiskbajs, foderrester och annat dött/multnande material på botten?
      Nyfiken därför att jag gärna skulle vara utan malarna men inte heller vill blanda in snäckor (möjligen sandsnäckor som håller sig dolda i sanden dagtid) i min Channatank.

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        du får sköta akvariet själv... malar har ju fått smeknamnet "slamsugare" Dom suger inte slam, dom äter alger - till viss del.
        Trä, ibland levande växter, vissa malar kan även ge sej på andra levande fiskar, men då oftast för att man inte har stödmatat dom.
        Har du ett bra fungerande akvarium så bryts bajs och växtdelar ner av sej själv, så att säga.
        Och foderrester undviker man genom att inte mata överflödigt.

        Man måste ju hjälpa till för att upprätthålla en ballans.
        Suga botten med ett hävert, plocka bort döda blad osv... för att det ska funka.

        Jag har malar för att dom är charmiga!
        Dom är riktigt värdelösa på att städa men dom är snygga, gulliga, fina färger och ger lite liv till bottenregionerna på karet.
        Jag har dom inte för att jag förväntar mej nån form av städning i karet.
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av karrokaja
          du får sköta akvariet själv... malar har ju fått smeknamnet "slamsugare" Dom suger inte slam, dom äter alger - till viss del.
          Trä, ibland levande växter, vissa malar kan även ge sej på andra levande fiskar, men då oftast för att man inte har stödmatat dom.
          Har du ett bra fungerande akvarium så bryts bajs och växtdelar ner av sej själv, så att säga.
          Och foderrester undviker man genom att inte mata överflödigt.

          Man måste ju hjälpa till för att upprätthålla en ballans.
          Suga botten med ett hävert, plocka bort döda blad osv... för att det ska funka.

          Jag har malar för att dom är charmiga!
          Dom är riktigt värdelösa på att städa men dom är snygga, gulliga, fina färger och ger lite liv till bottenregionerna på karet.
          Jag har dom inte för att jag förväntar mej nån form av städning i karet.
          - Jo jag hajar att man får sköta städningen själv om inte någon annan eller akvariemiljön gör det, men jag undrar om man nu inte kommer åt så lätt i tät vegetation, klippskrevor, och andra tighta utrymmen. Vilka andra invånare förutom snäckor städar duktigt?

          Själv har jag alltid haft minst en mal, men det gick upp för mig att enda anledningen till det egentligen är att man från akvarist-barnsben fått höra att man "ska" ha mal i tanken för att den städar så duktigt : )

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av perfetto
            - Vem löser städning av växtdelar, fiskbajs, foderrester och annat dött/multnande material på botten?
            Nyfiken därför att jag gärna skulle vara utan malarna men inte heller vill blanda in snäckor (möjligen sandsnäckor som håller sig dolda i sanden dagtid) i min Channatank.
            Som sagt - har man balans i akvariet samtidigt som man sköter det hyfsat så har man inte problem med växtdelar, fiskbajs, foderrester och annat dött/multnande material.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ilon
              • June 2011
              • 70

              #7
              Jag kan bara svara för min egna blygsamma erfarenhet..

              Vi har malar i våra tankar för att dom faktiskt städar åt oss, inte så att vi magiskt slipper alger / vattenbyten, skräp i bottenskiktet.... MEN, dom gör ett fantastiskt jobb på våra växter med stora blad, håller dem skinande blanka så att de verkligen glänser!

              Efter vattenbyte / rengöring virvlar det lätt runt lite slam / skräp / matrester, det som sedan lägger sig på växtbladen och rötterna tar malarna GLATT hand om, så efter en timme eller två är det skinande rent igen. Väldigt behändigt enligt mig, och varken våra tetror eller axoloter är särskilt renliga av sig.
              | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

              Kommentar

              • Zureel
                • June 2010
                • 139

                #8
                Jag gillar malars utseende och beteende åtminstone de jag har haft

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  Räkor, ffa Amanon kan göra en hel del mot alger. De brukar dock omvandla det de äter till en hel del skit, så det får man suga upp. Annars är du inne på snäckor, många av de vanligare snäckorna kan göra ett verkligt bra jobb (Physa, Posthorn, malajer). Det jag lurar lite på är sällskapet. Med Channa i burken blir nog inga räkor långlivade... tippar på några minuter, max. *s* Bättre då med någon Ancistrus eller ett par (se till att de är STORA för sällskap till Channor).

                  Du kan även prova med malar med skäggtömmar, typ stora Corydoras eller Botia (inga malar men bökar igenom botten bra). Med hyfsat filter fastnar skiten där, så slipper du städa botten men får städa filtret. Återigen, se till att vad du än kombinerar med Channa är STORT. Mycket större än du tror. Glupska fiskar.
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 07 July 2011, 21:18.
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • Robbs
                    • December 2009
                    • 242

                    #10
                    Jag har bara haft siamesiska algätare i mina kar och dom har hållts algfria. Eller du vill inte ha nån bottenfisk kanske?
                    The Flyfishing Man
                    Stavar jag fel? Iphonens rättstavningsprogram.....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...