Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    Ciklider

    Hej, jag har ett akvarium på 540 liter. I det så har jag 3 guldsömciklider en hanne på 15 cm och 2 honor på 7-10 cm.
    Jag tycker att det känns lite tomt så jag vill utöka det lite, jag har funderat på zebraciklider och jack dempsey. Båda arterna är ju lite tuffare och borde nog klara sig bra mot guldsömarna.
    Så min fråga är: Är det här en bra ide? Jag hade bara tänkt mig en av arterna.
    Om det inte är en bra ide så kom gärna med förslag på andra fiskar jag kan ha i akvariet.
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Är det någon som ve om det är en bra kombination?

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      En av arterna ska utan problem fungera. Fundera du på vilken du vill ha. JD är ju väsentligt större men lugnare i simsätt (ej temperament), medan zebrorna är flitiga simmare och håller igång mer.

      Det finns mycket du kan ha med guldsömmar. Ett par Petenia Splendida kan också gå om du "möblerar" med avdelningar.
      Checking out...

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #4
        Bra.
        Då tror jag nog att jag väljer zebrorna då jag kanske kan få tag på lite större exemplar. Oscarcikliderna jag hade innan var ca 5 cm mindre än hannen så dom åkte på stryk ganska ofta, två slutade äta en hittade jag död när jag vaknade och den sista fick jag ge bort för att den inte skulle dö.

        Blir inte Petenia Splendida lite för stor för mitt kar? Hannarna blev ju runt 50 cm.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Zebror blir nog alldeles utmärkt.

          Egentligen tänkte jag inte på Petenia när jag skrev, men jag gillar den så mycket att ibland slinter fingrarna . Den jag tänkte på var snarare en Cichlasoma Ornatum om du får tag på en sådan eller några.

          För Petenian:
          Jo visst. Större är alltid bättre men de är en lugn art och om du inte har fler firrar än så kan det nog gå bra. Bäst i så fall är väl iofs att kolla med de som har arten i akvarium nu.
          Checking out...

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6
            Jag ska leta lite efter lite större JD:S då jag hellre vill ha dom, men om jag inte hittar några så blir det zebror.
            Har du någon information om Cichlasoma Ornatum? Jag vill gärna veta lite vad det är för fisk jag har.
            Haha, ja det kan ju bli så .
            Jag skippar nog petenian, jag vill inte ha en fisk som blir för stor för mitt kar.

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Här har du en släng ornatum:
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63805

              K
              olla igenom så hittar du schyssta bilder.
              Snabbstart till vuxenbild:
              Checking out...

              Kommentar

              • robidobban
                • March 2009
                • 652

                #8
                Tack för tipset, men jag skippar nog ornatumen. Det är en fin ciklid men den verkar vara svår att få tag på.

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  jepp you bet
                  Checking out...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...