Fiska förslag, ett kar på 250L.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    Fiska förslag, ett kar på 250L.

    Hej hej

    Behöver hjälp med fisk förslag, vad som fungerar i mitt kar (250L, längd 110cm). För tillfället står det tomt på fisk, men det är igång med filter, lysrör och växter m.m. så det är väl inkört och etablerat.

    Nu är det bräckvatten där i, växterna är Vallisneria olika, botten materialet är fin till väldigt fin sand. Kullersten i lite olika storlekar.

    Bild


    Har funderat fram och tillbaka på olika fiskar, vill ha en art (helst ingen odlings variant) inte allt för stor och med ett intressant beteende, ska tåla att det blir kyligt på vintern ( absolut lägsta +10c på natten, men oftast runt +12c +15c på natten under vintern). Sommaren varm rumstemperatur.

    Jag kan ju göra om det till sötvatten, men för enkelheten skull kanske en fisk som tål bräckvatten? doppvärmare kan jag iförsig använda om jag hittar en fisk som jag verkligen vill ha, men helst kör jag utan blir enklare så.

    Har ni några förslag med dessa krav ? tar tacksamt emot alla förslag av alla fiskgrupper.
    Senast redigerad av Flaxss; 22 June 2011, 21:27.
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

    #2
    det kanske är lite svårt för att det är 10-15 c ibland det är inte så många fiskar som klarar så låga temp. har du ingen doppvärmare

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      Svenska fiskar kanske? Spigg, elritsor etc.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        abborre?
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av Fischy
          det kanske är lite svårt för att det är 10-15 c ibland det är inte så många fiskar som klarar så låga temp. har du ingen doppvärmare
          Jo där är faktiskt doppvärmare där i nu, när jag har haft fiskar dom som krävt det. Så visst hittar jag en fisk som kräver värme även då under vintern och som jag vill ha så ger jag såklart värme. Men det är ju mer praktiskt att inte värma upp vattnet när det ändå blir så svalt i rummet under nätterna i vintertid.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av Vimsa
            Svenska fiskar kanske? Spigg, elritsor etc.
            Ja det skulle vara nåt, vackra fiskar. Men vet inte riktigt vart man får tag på dom ?

            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            abborre?
            Tål dom bräckvatten ? blir dom inte förstora ? har dock haft mört där innan (då var det sötvatten) som jag fiskade upp, men dom blev stora ganska snabbt. Trevliga fiskar.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              du har ju inga små krav.. de flesta fiskar som möter förutsättningarna blir ju ganska stora..

              spigg ska du kunna ställa dig och håva med lite tålamod, abborre får du väl meta upp.. abborrarna kommer att växa ur förr eller senare men du kanske kan tänka dig att byta upp dig?
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ja det är ju det dom blir ju stora, hade helst vilja ha nåt som kan vara där längre. Finns någon spigg art i södra Västergötlands inland ? den borde annars storleksmässigt fungera ganska bra.

                Där kan jag inte byta upp mig till så mycket större. Och har redan fullt i resten av lägenheten. Annars får väl grannen ta och äta upp abborrarna när dom växt ur. Abborre är ju inga problem att hitta och meta upp.

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  denna "akvariefisk" gillar kallt vatten men det ska dock ha sötvatten. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1382&SOK=1
                  storleksmässigt tror jag det inte blir något problem

                  Edit; oj jag såg att den var gold. du har iallafall det latinska namnet; Elassoma evergladei
                  Senast redigerad av freddi36; 24 June 2011, 10:33.

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    bild; http://diszhal.info/halak/Elassoma_evergladei3.jpg

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Har faktiskt läst lite om dom, också en väldigt vacker fisk. Var finns den att köpa ? antar att den inte är sålätt att hitta ? är lite orolig att den kanske är svårskött tänker mest med mat och så. Synd att den inte tål bräcktvatten, måste man tar ut all sand och skölja igenom om man ska ''byta''. Eller räcker det bara att byta allt vatten.

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        den är graderad svårighetsgrad 2 av 5 enligt zoopet. den äter fryst mat. artemia t.ex.
                        om du ska göra om till sött så får du buta allt vatten och sen kan du nog behöva skölja sanden.

                        Kommentar

                        • dalmatin
                          • February 2008
                          • 170

                          #13
                          Länkar till info som stor- och småspigg: http://www.luontoportti.com/suomi/sv/kalat/smaspigg, http://www.luontoportti.com/suomi/sv/kalat/storspigg

                          En storspigghane har just byggt bo i båtpropellern Riktigt roliga filurer det där. Går nog att få tag på i större sjöar med lite tålamod (här utanför har de blivit för smarta för att låta sig fångas numera ... För några år sen kunde man fånga säkert tio på en dag, nu har man tur om man får syn på någon inne vid stranden där de går att fånga!)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...