Frågetecken kring vattenvolymer och fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gurra G
    • September 2007
    • 131

    Frågetecken kring vattenvolymer och fiskar

    Hej! Nu var det länge sedan jag skrev något här på forumet. Jag var en aktiv medlem här för några år sedan innan jag bytte till saltvatten. Nu är jag tillbaka på sötvatten igen men utan mitt 150 L akvarium (ska uppdatera min profil)
    Det kar jag tänker starta upp är ett 30 liters RENA som tidigare fick tjäna som yngelakvarium.

    Förut behövde jag inte bry mig så mycket om vilka eller hur många fiskar som blandades då det fanns gott om plats att leva på. Nu när jag bara ska ha 30 liter har jag börjat fundera på hur många fiskar jag kan ha. Jag har tittat på den infon man hittar här under avdelningar och arter. Där står att minimum volym för t.ex. en endler är 25L. Då undrar jag hur den siffran fungerar.

    Är minimum för att en endler ska trivas 25L eller ska de ha 25L själva? Det kan ju orimligen vara så att man ska ha 50L vatten för ett endler par. Jag vill ha tre endler i 30 liter tillsammans med några räkor, är det för lite?

    Tänker mig bilden av 2 små endler i ett 50 liters akvarium, vad ensamt.
    Senast redigerad av Gurra G; 21 June 2011, 15:14. Anledning: Block of text
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Klickar du på storleksiffrorna så kommer denna info upp


    Olika fiskarter kräver olika storlek på akvariet. Vad som påverkar detta är naturligtvis i första hand fiskens storlek, men det finns också annat. Aktiva fiskar som simmar mycket kräver ett större akvarium än en mer passiv osv.

    Vi har angivit en siffra både för akvariets minsta längd och för dess minsta innerhåll i liter. Ofta följs dessa bägge siffror åt, men inte alltid. Framförallt väldigt aktiva fiskar vill ha relativt långa akvarier eftersom de simmar mycket och då behöver ett stort simutrymme. Andra ganska passiva men stora fiskarter äter kanske mycket och då krävs det ett stort liter-innehåll för att det är lättare att upprätthålla en biologisk balans i ett sådant akvarium.

    I regel följs dock de bägge måttstockarna åt. Vår angivelse kan bara ses som en ungefärlig utgångspunkt för hur litet ett akvarium kan vara. Ett större akvarium är aldrig fel och det är alltid lättare att sköta och hitta en biologisk balans ju större ett akvarium är.
    Så 20 endlers (storleksangivelse för Endlers min. 25 cm/25 L) behöver inte ett akvarium som är minimum 500 cm långt och innehåller minimum 500 liter om du nu trodde det
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 June 2011, 16:50.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gurra G
      • September 2007
      • 131

      #3
      Jaha de var så man gjorde! Tack för hjälpen!

      Kommentar

      Arbetssätt...