Lite blandade frågor....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johpohan
    • October 2010
    • 19

    Lite blandade frågor....

    Hej hopp!
    Har precis startat upp ett 375l (150X50X50) malawi-akvarium utan växter, och nu efter en månad börjar algerna dyka upp.
    Ville inte göra så många vattenbyten nu i början och tippar på att det kan vara anledningen till detta lilla "utbrott", vilket iofs bara ger lite karaktär i mina ögon!
    Har till förfogande, i ett befintligt sällskapsakvarium, en relativt stor ancistrus-hane som rent storleksmässigt skulle klara av de övriga fiskarna(som finns och kommer att finnas).
    Frågan är huruvida Ancistrusen kommer kunna hantera detta miljöbyte från ett relativt mjukt vatten (Linköpingsvatten ) till ett vatten som är ganska hårt buffrat med bikarbonat? Kan tillägga att denna mal har gått i sällskapsakvariet i cirka 8-9 månader.

    Sedan går det för tillfället 1+3 borleyi redfin och skall utökas med 10-12 golden och ett par av någon form av aulonocara.
    Kan jag då utöka borleyi-gruppen med fler och skall det isf vara i samma proportion (1+3) eller blir inbördes revir för små i förhållande till volymen?

    Vidare kan jag säkert utöka hela beståndet med ytterligare en art, vad tror ni skulle passa denna relativt fredliga kombination?

    Tack på förhand!
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Gällande Malawi är jag helt sper grön och kan nästan inget alls..

    Gällande malen och miljöbytet borde det gå väldigt bra om du koppar i honom ordentligt..

    Ha honom i en påse i vattnet i kanske 5 min, häll i 1 dl och vänta 15 min och upprepa sedan ikoppningen 4-5 gånger så att han vänjer sig ordentligt vänta 15 min efter sista ikoppningen och håva upp honom från påsen om du inte vill ha blandnings vattnet i Malawi karet..

    Hoppas det går bra för dig..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Som pikachu skriver så är det nog att föredra att koppa in malen så den succesivt hinner anpassa sig.

      Kör borleyin som dem är, 1+3, och kör samma på alulonacaran du väljer.
      Som ett komplement till det röda och gula skulle jag valt en blå fisk, och varfär då inte socolofin? Även om den tillhör släktet pseudotropeus så är denna fisk lugn och ger dina befintliga fiskar den plats de behöver.

      Tänk på att du kan ha uppemot 35 fiskar i ditt kar så var inte rätt att ha i fler.

      Annars är rödzebran ett färgstark fisk med oranga honor och rosa eller blå hanar. Kan vara lite mer aggro men fungerar bra med golden. Dock är rödzebrorna glupska som få och därför får man se till att även goldisarna får möjlighet att äta.
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Vad gäller malawi så tycker jag att man skall skaffa samtliga av en art samtidigt. Vill man komplettera med fler av artenn i efterhand så bör man i så fall enbart komplettera med yngel eftersom dessa då inte betraktas som inkräktare.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...