Vad fungerar ihop med mitt Jack Dempsey-lekpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Vad fungerar ihop med mitt Jack Dempsey-lekpar?

    Jag har tänkt behålla mitt vackra JD-par i det blivande 720-karet och undrar då om ni kan tipsa om lämplig fisktyp som de kan fungera/trivas ihop?

    Hannen är runt 15-16 cm och de är skapligt aggressiva under lek o yngelvård, men låter annars småtetror vara ifred.

    Dessutom skulle jag verkligen gärna vilja ha ett stim med mindre färgglada fiskar också....om det fungerar.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Andra centralamerikaner, som t.ex friedrichsthali kanske. Har ett JD-par ihop tre Megalechis picta, fyra prickiga knorrmalar, ett gäng banjomalar, fyra siamesiska algätare, och 8 Parkinsons regnbågsfisk, och det funkar bra.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Andra centralamerikaner, som t.ex friedrichsthali kanske. Har ett JD-par ihop tre Megalechis picta, fyra prickiga knorrmalar, ett gäng banjomalar, fyra siamesiska algätare, och 8 Parkinsons regnbågsfisk, och det funkar bra.
      - Ja den (friedrichsthali ) skulle säkerligen fungera, men den är ju så liiik : ) Nästan bara färgteckningarna som skiljer.

      Malar funkar, det har jag redan.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av perfetto
        - Ja den (friedrichsthali ) skulle säkerligen fungera, men den är ju så liiik : ) Nästan bara färgteckningarna som skiljer.

        Malar funkar, det har jag redan.
        Jo, det är ju liksom det som är grejen, det är nästan så´na ciklider man får ha med JD, så´na som har stor mun och tänder, och kan försvara sig När jag köpte mitt JD-par, så flyttade jag nyckelhålen som gick i karet, eftersom nyckelhålspar tenderar till att vara ganska kaxiga, och skulle förmodligen börjat bråka med JD-paret, och då hade nyckelhålen förmodligen åkt på en del stryk, då JD har lite större mun, och tänder Min erfarenhet av JD är, att så länge de inte leker är de rätt lugna, men om nå´n bråkar med dem, då j-vlar...

        Så det får nästan vara ciklider i klass med friedrichsthali, salvini, loisellei, tetracanthus, och liknande. Eldbuk kan funka. Zebra avråder jag ifrån, då jag hade ett JD-par och ett zebrapar ihop, och när JD-paret lekte, så misstänker jag skarpt att zebrahanen var där och smygbefruktade, då JD-ungfiskarna såg en aning mysko ut när de växte upp (det var JD-hanen som vaktade, inte zebrahanen), inte som rena JD. Och det fick jag bekräftat när jag skulle byta in ungfiskarna i butiken, "korsning" sa han med en gång han fick se dem, så de blev tyvärr mat till hans Red Tails... Friedrichsthalin är inte så lik JD förresten, den har lite annan kroppsform, och lite annan form på huvudet och munnen, lite som en jaguarciklid, men inte fullt så storvuxen.

        Ickeciklider är däremot inte lika svårt, JD går nog ihop med det mesta, som inte är för litet och ömtåligt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...