Tigerbarb ELLER! Zebrafisk? odling,

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jorgner
    • April 2008
    • 153

    Tigerbarb ELLER! Zebrafisk? odling,

    hej funderar på vilken av dessa arter jag ska skaffa i mitt akvarie, tänkte odla lite med. vilken fisk är roligast? vilken fisk är lättast att få till lek och få överlevande!!? all info är tacksam! / j
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Hej!
    Jag har haft och fått yngel på båda arterna, tigerbarberna lekte spontant och så råkade visst lite rom komma med när jag flyttade över mossa till ett annat kar och zebrafiskarna odlade jag i ett skillt kar.
    Personligen är jag fortfarande lite anti mot tigerbarberna.. De är väldigt vackra att se på, och deras rykte som fenbitare på andra fiskar tycker jag är överdrivet. Däremot tröttnade jag på dem tillslut när de bara åt upp varandra hela tiden, trots att jag alltid försökte hålla minst 10 av dem.

    Zebrafiskarna kan också bli riktigt vackra, och de är bra mycket kvickare än tigerbarberna.

    Hur stort kar har du?
    Läs på om de olika sorterna och hur man odlar dem innan du bestämmer dig. För att odla behövs ett skillt yngelkar för båda sorterna, tigerbarber är hejjare på att äta rom och yngel och även zebrafiskarna äter både rom och ynglen medan de är små.

    Kommentar

    • jorgner
      • April 2008
      • 153

      #3
      det blev 10 st leopard danio, men vet du hur man ser skillnad på kön?? det är stor skillnad på dem men vem är hane/hona :P

      dem är jättefina i karet!

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Tja, hanarna är slankare och har starkare färger än honorna

        Kommentar

        Arbetssätt...