Sällskap till jullar och multisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    #16
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag minns ju förr i tiden, innan man hade renodlat sina intresseinriktningar, då man hade sällskapskar med en massa olika fiskar - "fisksoppa" med andra ord. Då kunde det gå palettciklider, Zebraciklider, guramis - och zebrafiskar bl.a. i ett och samma kar, och det var aldrig några större bekymmer. Det enda som kommer att hända, tror jag, är att multisarna och jullarna möjligtvis sveper en lov i riktning mot zebrafiskarna för att jaga undan dom. Zebrafiskarna däremot kommer inte att utgöra några "hot" mot cikliderna i någon större utsträckning.
    Ok. Det låter bra. Om jullarna och multisarna hotar/skrämmer sebrafiskarna lite kanske till och med bara är bra. Då kanske de stimmar bättre och håller sig högt i karet (där jag vill ha dem).
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #17
      Ursprungligen postat av Nasso
      Ok. Det låter bra. Om jullarna och multisarna hotar/skrämmer sebrafiskarna lite kanske till och med bara är bra. Då kanske de stimmar bättre och håller sig högt i karet (där jag vill ha dem).
      Ja... stimmar är ju en definitionsfråga - men, visst, zebrafiskarna kommer säkert att hålla sig hyfsat undan och, så att säga, samla ihop sig i de övre regionerna av karet. Du kan ju alltid sätta lite långbladiga växter, typ valisneria, som får sträcka ut sig vid ytan, och där kan zebrafiskarna hålla till, titt som tätt.

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #18
        Jag har lite jätte vallisineria hemma (vallisineria america gigante tror jag den heter. Är möjligt att den hamnar i något hörn.

        Sebrafisk finns antagligen i min lokala zoo affär. Får bli inkörsfisk. Sen blir det åleds för cikliderna
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #19
          Spilauchen är en luring. Vill gärna ha salt i vattnet, upp till bräckt. Schysst fisk annars.

          Mats,
          trivsamt att se pumilus i burken, inkl spontanpåfyllning. Har haft den i ett par omgångar, och den kommer igen.

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #20
            Finns det några fiskar ni inte kan?

            Det får nog bli sebrafiskar. Var och kollade på dem igår, var riktigt fina de som de hade på lokala zoo affären.
            Har aldrig haft sebrafiskar innan. Det är nästan ett krav att ha haft dem någon gång under sin "akvaristiska karriär"
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #21
              Prova du med dem. Snabba och framåt, om någon av dina ciklider är lite skygga så kommer sebrafisken locka fram dem. Matningen kan bli lite trixig med både snabba stimfiskar och ciklider, ibland får man "skjuta ned" mat under stimfisken så att cikliderna får sitt. Det ger sig, håll bara koll på att cikliderna också får sitt.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              Arbetssätt...