Sällskap till jullar och multisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Sällskap till jullar och multisar

    Jag håller för fullt på med att göra i ordning ett akvarium som kommer att innehålla jullar och multisar (julidochromis och lampologus multifasciatus).

    Jag är inne och snurrar lite på PatrikMalmos ide från denna tråden:

    Jag letar arter som kan fylla den övre regionen i karet. Cyprichromis hade varit trevligt men det är karet för litet för.
    Preacox eller blå danio fick jag som förslag.

    Någon som har några andra tips på arter som passar ihop med jullar och multisar? Hårt vatten och högt ph kommer det vara. Inget krav att de är ciklider eller kommer från tanganyika sjön(därav kommer att jag startade ny tråd). Alla förslag mottages med uppskattning!
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Jag skulle själv personligen gärna ha Tanganyika lyktögon i framtiden. Kanske värt att spana efter?
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      Det skadar ju inte om det blir biotopriktigt

      Efter att ha läst zoopets artbeskrivnint verkar vara en ganska skygg/nervös/känslig fisk. Klarar den sig i sällskap med jullar tro?
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Ingen aning, det får någon kunnig avslöja! Skulle dock tro att de lever väldigt separerat och därmed bryr sig föga om varandra.
        Vad det verkar ont om ytlevande arter från Tanganyika i akvariesammanhang.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #5
          Här kommer en vild ide....

          .... sebrafisk!

          Har aldrig hållit dem själv men lär vara en livlig, temperamentsfylld och kaxig liten stimfisk. Matchar bra med multisarnas ränder vad tros?

          Edit: dom är ju inte dyra heller. E kanske värt att prova iaf

          Edit2: vettefan om jag kan med att stoppa ner sebrafiskar i mitt tanganyika kar... skulle nog se rätt märkligt ut. Får nog suga på den karamellen lite...
          Senast redigerad av Nasso; 03 May 2011, 00:05.
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Tanganyikalyktögon, L. pumilus, blir inte biotopriktigt det heller. De förekommer såvitt jag vet inte i själva sjön utan i mindre vattendrag runtom sjön. Definitivt inte där de flesta cikliderna lever. Svåra att få fatt i, rätt kortlivade och en smula för små - men man kan prova. Underbara små fiskar!! Praecox och blå danio nämnde jag just för att de blir lite större och är verkligt snabba. Hinner undan ev. ciklidattacker. Sebrafisk funkar nog, men de blir också lite mindre.

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Halloj!
              A. pumilus skulle du nog, precis som Patrik säger, kunna prova - de är små men snabba och håller sig mestadels i de övre skikten, men går gärna ner och äter då och då på bottnen och straxt ovanför. Har man lite dämpad belysning så lyser ögonen otroligt vackert i blått. En mycket vacker fisk som blir oerhörd dekorativ i en större grupp.
              Här är en film på de jag hade i 960-T-karet - de förökade sig med jämna mellanrum.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Här kan du även se hur lyktögonen går i de övre regionerna i karet. Här är det lite starkare belysning - men när jag dämpade och bara körde ett lysrör längst bak, som belyste bakgrunden, kunde man se deras vackra blå ögonfärg. Deras lek skedde på valisneriabladen.

                Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 May 2011, 09:51.

                Kommentar

                • Nasso
                  • November 2010
                  • 719

                  #9
                  Tack för svaren patrik och mats!

                  Tanganyika lyktögon ser trevlig ut. Tveksam till att jag får tag i den någonstans här i närheten, tyvärr.

                  Praecox har de på åleds, dock inte blå danio. Får se hur det blir. Sebra hade nog funkat, är billig och bra inkörsfisk också Känns dock väldigt fel...

                  Har läst den tråden mats. Har ca 30 sidor kvar dock. Så jag har inte kommit så långt som den filmen. Du har varken leleupi, calvus eller växter och rötter där jag är Har varit kvällsläsning med jämna mellanrum den tråden nu de senaste 2-3 veckor. Tar ett tag att ta sig igenom men det är mycket lärorikt!
                  /Emil Andersson
                  120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                  Kommentar

                  • Nasso
                    • November 2010
                    • 719

                    #10
                    Vad tror ni om Aplocheilichthys spilauchen?


                    Den har de på åleds Kommer iaf från afrika

                    Ingen aning om var den håller till i akvariet dock...

                    Edit:
                    "Is difficult to maintain in aquarium" - Enligt fishbase...
                    Sebrafisk känns som det enkla valet... Tror ni att det skulle se helt felplacerat ut med sebrafisk, jullar och multisar?
                    Senast redigerad av Nasso; 03 May 2011, 11:11.
                    /Emil Andersson
                    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nasso
                      Vad tror ni om Aplocheilichthys spilauchen?


                      Den har de på åleds Kommer iaf från afrika

                      Ingen aning om var den håller till i akvariet dock...

                      Edit:
                      "Is difficult to maintain in aquarium" - Enligt fishbase...
                      Sebrafisk känns som det enkla valet... Tror ni att det skulle se helt felplacerat ut med sebrafisk, jullar och multisar?
                      Jag har aldrig haft A. spilauchen, så jag kan inte uttala mig om den... sorry!

                      Men denna har jag varit på ett par gånger; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=290&SOK=1

                      Annars; ja va fasen, lite zebrafiskar skulle väl kunna funka tycker jag - testa!

                      Kommentar

                      • Nasso
                        • November 2010
                        • 719

                        #12
                        Tanganyika-killin är riktigt läcker Tror dock att mitt akvarium är för litet för den (typ 120-140L).

                        Brachydanio frankei kan ju vara ett alternativ också. Leopard danio. En odlingsvariant av zebrafisken, prickig. De har den också på åleds. Får nog bli ett besök dit snart
                        /Emil Andersson
                        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nasso
                          Tanganyika-killin är riktigt läcker Tror dock att mitt akvarium är för litet för den (typ 120-140L).
                          Brachydanio frankei kan ju vara ett alternativ också. Leopard danio. En odlingsvariant av zebrafisken, prickig. De har den också på åleds. Får nog bli ett besök dit snart
                          Javisst, testa bara! Zebrafiskar tycks ju kunna funka i de mest varierande "sällskapskar" - så varför inte i ett Tanganyika-kar, där det inte går alltför ilskna ciklider. Jag tror inte att vare sig multisar ellerr jullar bryr sig det minsta om ett gäng zebrafiskar, eller någon variant till denna.

                          Kommentar

                          • Nasso
                            • November 2010
                            • 719

                            #14
                            Japp.
                            Läser man kommentarerna här:

                            så verkar det vara en livlig och kaxig fisk så jag tror att den skulle klara av att jullarna och multisarna. Vet inte hur kaxig den är. Kanske kan få se lite smågruff mellan multisar och sebror
                            /Emil Andersson
                            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nasso
                              Japp.
                              Läser man kommentarerna här:

                              så verkar det vara en livlig och kaxig fisk så jag tror att den skulle klara av att jullarna och multisarna. Vet inte hur kaxig den är. Kanske kan få se lite smågruff mellan multisar och sebror
                              Jag minns ju förr i tiden, innan man hade renodlat sina intresseinriktningar, då man hade sällskapskar med en massa olika fiskar - "fisksoppa" med andra ord. Då kunde det gå palettciklider, Zebraciklider, guramis - och zebrafiskar bl.a. i ett och samma kar, och det var aldrig några större bekymmer. Det enda som kommer att hända, tror jag, är att multisarna och jullarna möjligtvis sveper en lov i riktning mot zebrafiskarna för att jaga undan dom. Zebrafiskarna däremot kommer inte att utgöra några "hot" mot cikliderna i någon större utsträckning.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...