Passande algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    Passande algätare?

    Jag har ett kar på 100 liter som skulle behöva en städpatrull av nåt passande slag.

    Nuvarande invånare är 6 st dvärgklogrodor, 4 dvärgciklider (ap. hongsloi) och en dvärgkulfisk (Carinotetraodon irrubesco) - det är helt enkelt ett "dvärgkar"! På grund av kulfisken kan jag tyvärr inte använda mina härliga äppelsnäckor som städar så duktigt i de andra karen, och han har gjort processen kort med räkor också, så jag tror inte det fungerar heller. Och ta bort kulan är inte ett alternativ...

    Från början fanns det också två små ancistrus i samlingen, men jag antar att de var lite för känsliga för ett såpass nystartat kar. (Alla nuvarande djur fanns inte i karet från början, kanske jag kan påpeka, utan bara kulan och två hongsloi - resten har tillsatts senare.) Båda malarna har alltså trillat av pinn, och de såg inte sjuka, skadade eller svultna ut, så jag antar att det måste varit något med vattnet som de inte gillade. Inga andra fiskar har dock visat tecken på att må dåligt.

    Nu har jag börjat få en del läskiga, luddiga alger av det trådigare slaget och skulle vilja ha någon som höll lite rent, så jag söker förslag på vad som kan ta över jobbet. Kan det vara möjligt att prova ancistrus igen, nu när karet är mer inkört? Finns det nån annan slags mal som är liten nog och kanske mindre känslig? Annat slags algätare som går ihop med nuvarande invånare?

    Alla tips och förslag mottages tacksamt!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Otocinclus?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      Rekommenderar också Otocinclus. Men då MÅSTE du vara noga med att ge grönfoder (gurka, ärtor etc.) regelbundet Ancistrus är inte speciellt känsliga, du hade nog bara otur med dina. De nackdelar med ancistrus som jag kan komma på är väl att de är väldigt duktiga romätare, och kan vara ganska tuffa mot växterna. Otocinclus är betydligt snällare i de avseendena, men är inte lika duktiga på att äta alger (även om de är helt OK på det dom med)

      Kommentar

      • vitter
        • August 2010
        • 219

        #4
        Ge grönfoder regelbundet är inga problem i sig, eftersom jag kokar var och varannan dag till snäckorna i de andra karen. Men däremot har jag hört att de ska vara känsliga och ha svårt att vänja vid att äta det man lägger i åt dem? Att de kan matvägra och svälta ihjäl?

        Funderade faktiskt på ottos först - de är ju så söta! - men valde bort dem pga just att jag hört att de skulle vara så svåra...

        Kan man ha en av dem, eller vill de vara flera? Känns dumt att köpa flera om de skulle dö direkt de också... :/

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av vitter
          Ge grönfoder regelbundet är inga problem i sig, eftersom jag kokar var och varannan dag till snäckorna i de andra karen. Men däremot har jag hört att de ska vara känsliga och ha svårt att vänja vid att äta det man lägger i åt dem? Att de kan matvägra och svälta ihjäl?

          Funderade faktiskt på ottos först - de är ju så söta! - men valde bort dem pga just att jag hört att de skulle vara så svåra...

          Kan man ha en av dem, eller vill de vara flera? Känns dumt att köpa flera om de skulle dö direkt de också... :/

          dom är lite av en stimmare, trivs bäst med att vara några stycken, typ 5-6 st.


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Vimsa
            • November 2008
            • 768

            #6
            Jag har ottisar själv och har haft ända sedan jag startade upp 150litaret för mer än ett och ett halvt år sen. Jag tycker inte att de är känsliga eller så, och matvägrar tror jag inte heller att det gör (man kan ju alltid variera mellan grönsakerna så får alla alltid något dom tycker om, förhoppningsvis). Jag tror att om de dör strax efter att man köpt dem (upp till en månad ungefär) är det för att affären slarvat med att ge dem grönfoder, och att de helt enkelt är så "undernärda" när de kommer att man liksom inte kan få igång dem igen. Alla mina ottisar dog under ungefär ett halvår efter akvarieuppstarten, men när jag skaffade nya (6 st) och sedan dess har varit stenhård med att mata med grönfoder en gång i veckan så har alla klarat sig Så jag tror att det är deras magar som är lite känsliga helt enkelt, men att man kan råda bot på det ganska lätt genom att mata regelbundet Mina ottisar har numera runda och fina magar, är aktiva och är framme mycket. Matar med gurka och om det inte finns gröna ärtor, brysselkål eller broccoli.

            Ja och en sak till. Algtabletter funkar INTE enligt min uppfattning. De andra fiskarna äter upp dem eftersom ottisarna inte vågar ta för sig när det är en massa (till exempel) ciklider, guppys, tetror etc. och äter på tabletten/erna.

            Kommentar

            Arbetssätt...