Något as äter upp mina växter!!! Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Något as äter upp mina växter!!! Hjälp!!!

    Hej

    Jag har precis för snart 4-5 dagar sedan plockat bort min albino ancistrus ur 200 karet då jag mycket starkt misstänkte den för att ha käkat sönder och upp mina svärdplantor.

    Har en gibbiceps i karet ett palettpar med deras yngel och sedan 5 dagar ett gäng (3 stycken) äppelsnäckor och lite malaysiska sandsnäckor.

    Någon jävel äter på mina svärdplantor nu även de finare av de jag har samt på min stickling av vattenormbunke som precis hade satt fart.

    Vem kan vara skurken? Vem det än är så ska denne förflyttas till ett annat kar med bara anubias och javarombunke vilket denne inte äter i och med att dessa är orörda.

    Har även såna där nästan platta små runda skräpsnäckor men de misstror jag inte så mycket.


    Om detta inte slutar så är jag snart helt utan växter i detta kar och då blir jag inte glad


    Snälla hjälp !!!

    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    #2
    skulle tippa på att det är nån av snäckorna, dock inte säker... Gibbicepsen äter inte växter så vitt jag vet. palettciklider vill dock ha ett välplanterat akvarium, men anledningen till det är nog inte att dom skall ha obegränsat med mat.
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Ursprungligen postat av Paddy
      skulle tippa på att det är nån av snäckorna, dock inte säker... Gibbicepsen äter inte växter så vitt jag vet. palettciklider vill dock ha ett välplanterat akvarium, men anledningen till det är nog inte att dom skall ha obegränsat med mat.

      Nej som sagt paletterna tror jag inte på, äppelsnäckorna kom ju i innan denna växtätarperiod startade så varför skulle det vara de?

      Nu sa du ju iofs inte äpplena men men...
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • Guldancistrus
        • January 2011
        • 261

        #4
        det finns en sorts äppelsnäcka som äter växter så släng upp en bild på snäckorna!
        annars vilken färg har de?
        Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

        Kommentar

        • Guldancistrus
          • January 2011
          • 261

          #5
          Ursprungligen postat av Guldancistrus
          det finns en sorts äppelsnäcka som äter växter så släng upp en bild på snäckorna!
          annars vilken färg har de?
          om det är den sorten hjälper det inte att flytta till ett kar med anubias och javaormbunke för det knaprar de också i sig.
          Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #6
            Ursprungligen postat av Guldancistrus
            om det är den sorten hjälper det inte att flytta till ett kar med anubias och javaormbunke för det knaprar de också i sig.
            Som sagt, alltså det kan vara äppelsnäckorna som är skyldiga nu, men jag skulle kanske utelämnat de för nu skriver ni bara om de :P Och detta började alltså INNAN de kom i karet

            De är lilarosa typ med mörka streck över skalet, gulaktiga med lite orange prickar på "kroppen" fick de av Nubi

            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #7
              Kan nog vara gibbicepsen som suger på bladen, om det är så det ser ut?
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • Guldancistrus
                • January 2011
                • 261

                #8
                Ursprungligen postat av ApeviaX
                Som sagt, alltså det kan vara äppelsnäckorna som är skyldiga nu, men jag skulle kanske utelämnat de för nu skriver ni bara om de :P Och detta började alltså INNAN de kom i karet

                De är lilarosa typ med mörka streck över skalet, gulaktiga med lite orange prickar på "kroppen" fick de av Nubi

                Nicke
                aha nu fattar jag. då är inte äpplena skyldiga.
                Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Jag skulle lägga min femma på gibbin..

                  Stora malar kan vara duktiga på att käka växter om de inte får nog med mat..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #10
                    Ursprungligen postat av pikachu
                    Jag skulle lägga min femma på gibbin..

                    Stora malar kan vara duktiga på att käka växter om de inte får nog med mat..


                    Jag tycker den har mer än nog med mat men får väll fixa lite mer malkäk b.la. broccoli och gurka som äpplena dessutom ska frossa i sig tänkte jag.

                    Nicke
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    Arbetssätt...