Återfallsakvarist. Testpilotsfråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Återfallsakvarist. Testpilotsfråga.

    Jaha. Så var man körd igen då! Har de senaste åren haft en rad akvarier allt från 20-375 liters. Men när jag flyttade till lägenhet nyligen så sa jag att jag inte skulle skaffa något akvarium hit. Men när jag hälsade på i mitt förra hem och såg mitt (f.d) 375 liters så insåg jag hur tomt jag tycker att det är utan akvarium hemma. Det höll alltså i en månad...

    Så idag ska jag hämta hem mitt gamla 110 liters som står på vinden hos min f.d. Inser även hur svårt det är att välja fisk till ett såpass litet kar när man är van vid större, men i nuläget får jag nöja mig med det. Det enda jag är helt säker på att jag vill ha är ett stim corysar.

    Tänkte mig något liknande:

    6-10 corysar
    8 Purpurhuvudsbarber
    1-2 ancistrus
    samt ev. honungsguramis el dvärgguramis.

    Är lite nojig eftersom det var flera år sen som jag startade upp sist. Men tänkte ta en massa filtergegga från 375an som stått igång i 3 år och starta försiktigt efter konstens alla regler. Men vilka tycker ni ska få bli testpiloter? Känns inte bra att starta med guramisarna eftersom jag tidigare erfarat att de kan va rätt känsliga. (Tänkte sätta i de sist om några månader) De andra är ju stimfisk... Kanske rent av ska införskaffa 3 platys och låta dem köra in det i några veckor först. Några ideér?

    /Maria
    Återfallsakvarist.
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #2
    Nu har de 4 första invånarna flyttat in. Det blev 3 platys (1+2) och en albinoancistrus.

    När jag startade det hade jag en rejäl dos med gojs från ett gammalt inkört filter som jag hällde direkt i det nya innerfiltret. (Samt tillsatte Nitrivec.)

    Det var ju som sagt ett tag sen jag startade ett nytt projekt så jag är lite orolig. Hur mkt snabbar gojset på processen? Behöver jag ändå vänta 2 veckor innan jag kör på med mer fisk eller kan jag snabba på inflyttningen lite?
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag skulle väntat ett tag.

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        #4
        En kommentar från käringen mot strömmen:

        Har startat de flesta akvarium på tre dagar med befintlig fiskbesättning!
        På senare år (läs: efter jag hittade ZooPet) har jag lärt mig att det är fel. fel, fel... men jag kommer att göra likadant nästa gång igen, tror nämligen att mina befintliga fiskar mår bättre i ett nystartat akvariumet, än i baljor o spannar...

        Mao... jag hade inte väntat i två veckor!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          skillnad om man har fiskar redan. då hade jag gjort som dig damen. ( o har gjort dessutom)

          men har man inga fiskar tycker jag inte man ska gå o köpa nya.

          T Å L A M O D är akvaristens främsta egenskap

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            #6
            Haha, tålamod är något jag inte har gott om! Varken i akvaristiken eller i riktiga livet. Men kommer ändå vänta ett tag. Kan ändå inte bestämma mig för vilka invånare jag vill ska bo där. De 4 testpiloterna har gått där i en vecka nu och testet visar 0.0 nitrit än så länge.

            Är sjukt velig när det kommer till fisksammansättning. Just nu lutar det åt att byta ut barberna mot trådfensregnbågar. Eller eventuellt blåögon. Eller... Ja, som sagt. Lite velig är man ju. Corysarna vägrar jag rucka på iaf! Vet inte vilken sort det blir än. Kanske Panda...

            Någon som har några förslag på fina små firrar till mitt kar?
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            Arbetssätt...