Vad ska jag mer ha för fisk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • callisto79
    • August 2010
    • 27

    Vad ska jag mer ha för fisk??

    Ska imorrn iväg och förhoppningsvis hitta någon rolig fisk(ar) till mitt akvarium. Någon som har något tips?
    Det är ett 540l kar där det för tillfället finns:

    3 pandapansarmalar(ska bli fler igen när jag hittar några bra, de senaste 5 jag köpte dog på nån månad)
    5 ancistrusar
    2 ottosar,
    2 bolivianska fjärilsciklider(troligtvis hanar, ska prova hitta ett par damer till dem)
    1 Apistogramma cacatuoides (hona, ska få en karl och en kompis om jag hittar)
    15 kolglödstetror (var 21 vid inköp, kan nån av de andra ätit dem?)
    ett gäng guppys, hade dem som inkörningsfiskar men de har blivit kvar och fler

    Har varit lite mot att skaffa scalarer, men såg några fina på DM sist. Platinum tror jag de hette, de var helt vita iaf..

    Vad skulle jag annars kunna ha? Det är lite tomt än så länge som ni förstår.. Vill inte ha några stora fiskar, kan tänka mig upp till max 15cm. Var även lite inne på nån annan större ciklid, men vill ha någon som är snäll, inte som grannens zebraciklid som terroriserar allt och alla

    Bombardera mig med idéer snälla!! Bor i Norrbotten, så utbudet är ganska begränsat tyvärr..
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Som större ciklid kan du ju alltid ha nyckelhåls ciklid, otroligt fredliga..

    Det finns ju diverse guramis som du kan ha..

    Kanske någon barb sort?

    MVH// Patrik Hammarlund
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Föreslår också nyckelhålsciklid, en av mina favoritciklider. Enligt min erfarenhet inte alls så skygg som det påstås, och får den vara den dominanta arten i akvariet så kan den ta för sig, och visar vem som äger reviret, utan att skada andra fiskar. När rygg och analfenorna blir fullt utvecklade, så går de rätt långt bakom stjärtfenan på både hanen och honan, en vacker och elegant ciklid tycker jag.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • callisto79
        • August 2010
        • 27

        #4
        Nyckelhålsciklid skulle kunna vara nåt.. Ska hålla utkik efter såna idag

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ett stim bilbukar? Rätt läckert när det står ett helt gäng och glittrar vid vattenytan.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            flaggstärtstetra? alltid en eye catcher!
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              jag tycker du ska köra på med scalarer.
              typ red back eller den "äkta" randiga skalaren? mycket fina

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                #8
                Åh kul med en Pitebo Det finns ju två Bolivianer (Är typ 99% säker på att det är Bolivianer, det finns ingen lapp) inne på DM just nu, är ju svårt att se skillnad på kön men förhoppningsvis är iaf. någon av dem hona. Om du beställer fisk, gör det från Akvariekällaren, mycket billigare och från samma leverantör som DM Där får man kolla i katalogerna också, och se hur mycket DM lägger på i pris, haha. Rekommenderar också Nyckelhålsciklid, har ett gäng sånna hemma, men se till att ha mycket växter och gömställen, mina Nyckelhål är väldigt skygga och rädda av sig om det inte finns nog med ställen att gömma sig på (Ju fler gömställen desto tryggare är de, typ).

                Kommentar

                • Ante11
                  • February 2010
                  • 60

                  #9
                  Du skulle kunna ha en discus

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Hmm, konstigt med alla som säger att nyckelhål är skygga, har nog aldrig haft ett nyckelhålspar som varit skygga. Tycker de mest simmar runt med utspända fenor och visar sig på styva linan När de inte ägnar sig åt att spänna upp sig för varandra. Har inte särskilt tättplanterat, två stora svärdsplantor står mitt i karet, med en stor rot på varje sida, med Anubias ovanpå. Sällskapet är bl.a 6 bolivianska fjärilar (tre hanar och tre honor, syns tydligt), 14 Parkinson's regnbågsfisk, 3 Megalechis picta, 4 mosaikgurami, och fyra blå antennmalar (L183).
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

                      #11
                      Tja, jag säger det för att mina är VÄLDIGT, VÄLDIGT rädda av sig. Har ett gäng på 6 st som jag vill ska para ut sig men gissar att anledningen till att det aldrig händer är att de aldrig vågar *suck* Men, det är ju jättekul att långt ifrån alla Nyckelhål är skygga. Men som sagt, mina är det, och det blir bara värre och värre ju längre jag har dem, trots att akvariet står mycket lugnt och att det ändå är relativt mycket växter.

                      Kommentar

                      • Vimsa
                        • November 2008
                        • 768

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ante11
                        Du skulle kunna ha en discus
                        EN diskus? Fler skulle väl vara att föredra ...

                        Kommentar

                        • Joakim Lundgren
                          • August 2006
                          • 631

                          #13
                          Jag röstar också på flaggstjärtstetra. Riktigt fin firre!
                          AKA: Lizardking

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Vimsa
                            Tja, jag säger det för att mina är VÄLDIGT, VÄLDIGT rädda av sig. Har ett gäng på 6 st som jag vill ska para ut sig men gissar att anledningen till att det aldrig händer är att de aldrig vågar *suck* Men, det är ju jättekul att långt ifrån alla Nyckelhål är skygga. Men som sagt, mina är det, och det blir bara värre och värre ju längre jag har dem, trots att akvariet står mycket lugnt och att det ändå är relativt mycket växter.
                            Har du några andra fiskar? Ibland kan nog avsaknaden av småfisk som visar att allt är frid och fröjd, göra en del arter skygga.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • callisto79
                              • August 2010
                              • 27

                              #15
                              Ursprungligen postat av Vimsa
                              Åh kul med en Pitebo Det finns ju två Bolivianer (Är typ 99% säker på att det är Bolivianer, det finns ingen lapp) inne på DM just nu, är ju svårt att se skillnad på kön men förhoppningsvis är iaf. någon av dem hona. Om du beställer fisk, gör det från Akvariekällaren, mycket billigare och från samma leverantör som DM Där får man kolla i katalogerna också, och se hur mycket DM lägger på i pris, haha. Rekommenderar också Nyckelhålsciklid, har ett gäng sånna hemma, men se till att ha mycket växter och gömställen, mina Nyckelhål är väldigt skygga och rädda av sig om det inte finns nog med ställen att gömma sig på (Ju fler gömställen desto tryggare är de, typ).
                              Såg att det fanns bolivianer på Dm sist jag var där, men de var (som vanligt) under medicinering.. (och jag fattat inte varför de envisas med att kalla dem "fjärilsciklid Blå") Vi var till Luleå istället och shoppade loss hos Rolle på Akvariecenter

                              Det blev 2 bolivianer(hoppas det blev honor, de var ganska små), 1 kakaduciklidhane och 4 sajicaciklider.. Har nästan bestämt mig för att det blir ett gäng scalarer längre fram också, men nu ska de nya få bo in sig ett tag Kakaduorna verkar då ha hittat varandra iaf, kom på dem med att hålla på tillsammans inne i ett stenröse idag på morgonen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...