Sällskap till corydoras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LLL
    • July 2009
    • 328

    #16
    Ursprungligen postat av Animaniac
    Nej, att blanda Malawiciklider (som ju Labidochromis "golden" ju är), med Corydoras är nog ingen bra idé, delvis på grund av skillnader i vad de vill ha för vattenvärden. Finns gott om sydamerikanska ciklider du kan ha med Corydoras, boliviansk fjäril, kurvciklid, och nyckelhålsciklid t.ex. Både boliviansk fjäril och kurvciklid räknas väl till dvärgciklider, men blir ändå större än t.ex Apistogramma.
    Fast jag tycker nog att nyckelhålen blir för stora för ett 50-100liters kar...

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #17
      Ursprungligen postat av LLL
      Fast jag tycker nog att nyckelhålen blir för stora för ett 50-100liters kar...
      Till 100l går det bra att ha ett par i alla fall..
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • LLL
        • July 2009
        • 328

        #18
        Ursprungligen postat av pikachu
        Till 100l går det bra att ha ett par i alla fall..
        Fast "går bra" och "är bra" är ju inte riktigt samma sak.

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #19
          Ska välja corydoras också. Nu lutar det åt corydoras pandas, corydoras julii eller corydoras aenus (har redan sterbais i ett annat akvarium). axelrodi och adolfoi har också varit lite intressanta. Gah. finns för mycket att välja på

          Till en fråga. Vill ha sand till det här akvariet. Är det några problem att plocka sand från vanlig sandstrand? Koka den för att döda bakterier? Kanske filtrera bort det allra finkornigaste?
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #20
            Ursprungligen postat av LLL
            Fast "går bra" och "är bra" är ju inte riktigt samma sak.
            Det beror väl på hur man ser på det?

            Jag skulle inte ha några problem att ha ett par nyckelhål ihop med corys i ett kar på 100l, nyckelhålen är så lugn och stillsam av sig..
            Jag kanske till och med skulle lägga i 4-5 dvärg eller honungs gurami..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Nyckelhål kan faktiskt vara ganska sura när de är i lektagen och är de dominerande fiskarna i akvariet, dock utan att skada de andra fiskarna. Den är faktiskt en av mina favoritciklider, har ett par nu som lyckats föda upp ca 10 yngel i ett 240-liters, som inte på nå´t sätt är tomt på fiskar, bl.a går där några Megalechis picta.

              Corydoras är nog inte särskilt svåra att försvara ägg mot, om det är lite storlek på cikliderna, boliviansk fjäril blir dubbelt så stor som den vanliga, och är dessutom tåligare.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                #22
                Ang. sand till Corysarna så är det ju bra att ha finkornig Jag själv har tagit sand från ett litet lokalt sandtag (väldigt litet, inte mer än en grop i marken, haha) som ligger några hundra meter ifrån vårt hus. Jag tvättade igenom sanden noga och sedan har det inte varit några problem. Borde gå lika bra att ta från stranden. Men annars finns det också billig sand att köpa, tex. Blästersand

                Kommentar

                Arbetssätt...