Sällskap till corydoras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Sällskap till corydoras

    Jag håller för fullt på att planera för ett nytt akvarium. Det skall stå i sovrummet, vara på 50-100 liter och innehålla corydoras.

    Ska försöka göra det så hemtrevligt som möjligt och anpassa det så mycket som möjligt för att corydoras ska trivas riktigt bra där.

    Då corydoras spenderar mertiden av sitt liv på botten så hade jag även velat ha en annan fisksort i akvariet. Gärna ett par av en lite större fisksort. Vill ha något som vårdar/inte äter sina yngel och inte äter rom. Gärna någon art vars rom pansarmalar lämnar i fred. Har haft fjärilsciklider och panarmalar tillsammans. Fjärilarna fick inte ha sin rom i fred

    Vad jag är ute efter är alltså tips på fiskarter som jag kan ha tillsammans med corydoras. Dvärgciklider, guramis, något helt annat?
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Du kan helt säkert ha Guramis ihop med dina corydoras, Guramis leker ju dessutom uppe vid ytan så på så sätt kommer de ju få ha äggen ifred om de nu vill till sig att leka.. :P

    Fråga gärna mer om det är mer du undrar..

    Du får även skicka privata medelanden till mig, så ska jag svara så gott jag kan..

    MVH// Patrik Hammarlund
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ursprungligen postat av pikachu

      Du får även skicka privata medelanden till mig, så ska jag svara så gott jag kan..

      MVH// Patrik Hammarlund
      Varför? Vad är då meningen med ett forum?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Varför? Vad är då meningen med ett forum?
        Jag bara kom med erbjudandet, sedan om person ifråga väljer privat medelande eller forum är upp till honom/henne..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av pikachu
          Jag bara kom med erbjudandet, sedan om person ifråga väljer privat medelande eller forum är upp till honom/henne..
          Jag tror det löser sig ändå, utan att du erbjuder privat rådgivning.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #6
            jag har funderat lite på Golden labidochromis. Då bör jag köra ett 100 L akvarium. är det för litet? de är munruvare så bör inte vara några problem med corydoras. de kanske nte passar ihop alls?

            biotopen skiter ju sig totalt dock kanske finns några sydamerikanska ciklider (inte dvärgciklider) som går att hålla tillsammans med corydoras i ett 100liter.
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag tror det löser sig ändå, utan att du erbjuder privat rådgivning.
              Är det något fel att jag erbjuder privat rådgivning?
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Ursprungligen postat av Nasso
                jag har funderat lite på Golden labidochromis. Då bör jag köra ett 100 L akvarium. är det för litet? de är munruvare så bör inte vara några problem med corydoras. de kanske nte passar ihop alls?

                biotopen skiter ju sig totalt dock kanske finns några sydamerikanska ciklider (inte dvärgciklider) som går att hålla tillsammans med corydoras i ett 100liter.
                Tror att Goldens kommer att spöa skiten ur dina corys tyvärr asså..

                Du kan ju alltid prova ett par nyckelhåls ciklider.. :P
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av pikachu
                  Är det något fel att jag erbjuder privat rådgivning?
                  Vad är det då för mening med ett forum?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Vad är det då för mening med ett forum?
                    Så du menar att bara för att det finns ett forum så ska man inte få erbjuda privat rådgiving?
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jag tror inte jag behöver kommentera den frågan. Vill någon ha ett svar via PM så skickar de säkert den frågan till dig eller någon annan, utan att man behöver skriva om det.

                      Nog med OT nu, tillbaka till Nassos fråga.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Nej, att blanda Malawiciklider (som ju Labidochromis "golden" ju är), med Corydoras är nog ingen bra idé, delvis på grund av skillnader i vad de vill ha för vattenvärden. Finns gott om sydamerikanska ciklider du kan ha med Corydoras, boliviansk fjäril, kurvciklid, och nyckelhålsciklid t.ex. Både boliviansk fjäril och kurvciklid räknas väl till dvärgciklider, men blir ändå större än t.ex Apistogramma.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Nasso
                          • November 2010
                          • 719

                          #13
                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Nej, att blanda Malawiciklider (som ju Labidochromis "golden" ju är), med Corydoras är nog ingen bra idé, delvis på grund av skillnader i vad de vill ha för vattenvärden. Finns gott om sydamerikanska ciklider du kan ha med Corydoras, boliviansk fjäril, kurvciklid, och nyckelhålsciklid t.ex. Både boliviansk fjäril och kurvciklid räknas väl till dvärgciklider, men blir ändå större än t.ex Apistogramma.
                          ok. problemet med vanlig fjärilsciklid (som jag haft tidigare tilsammans med corydoras) är att de lägger rom på botten eller en platt sten på botten. kommer bli smått omöjligt att skydda rommen för dem. jag hade fjärilsciklider i ett sällskapsakvarium och de lade rom där. i början var det en stor hög. den minskade i stabilt tempo och på ett dygn var allt borta. tror corydoras var skyldiga till stol del av bortfallet.

                          ska kolla upp de andra arterna du beskriver. tack för tipset!
                          edit: de verkar också vara substratruvare
                          Senast redigerad av Nasso; 06 March 2011, 17:25.
                          /Emil Andersson
                          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                          Kommentar

                          • Nasso
                            • November 2010
                            • 719

                            #14
                            hittade detta om Apistogramma cacatuoides i zoopets artbeskrivningar:
                            Den är substratruvare och lekplatsen är en grotta där äggen (60-90 per lek)placeras i grottans tak. Äggen kläcks efter ca. 2.5 dygn och ynglen är frisimmande efter ca. 8-9 dygn

                            tänke att jag kanske skulle tillverka en kokosnötsgrotta. där borde det inte vara omöjligt för dem att skydda sin rom/yngel rommen tror jag inte är några problem. speciellt då den sitter i taket. ynglen är kanske lite värre men jag tror de har betydligt större chans för överlevnad är fjärilsciklider! vad tror ni?
                            Senast redigerad av Nasso; 06 March 2011, 17:39.
                            /Emil Andersson
                            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nasso
                              hittade detta om Apistogramma cacatuoides i zoopets artbeskrivningar:
                              Den är substratruvare och lekplatsen är en grotta där äggen (60-90 per lek)placeras i grottans tak. Äggen kläcks efter ca. 2.5 dygn och ynglen är frisimmande efter ca. 8-9 dygn

                              tänke att jag kanske skulle tillverka en kokosnötsgrotta. där borde det inte vara omöjligt för dem att skydda sin rom/yngel rommen tror jag inte är några problem. speciellt då den sitter i taket. ynglen är kanske lite värre men jag tror de har betydligt större chans för överlevnad är fjärilsciklider! vad tror ni?
                              Definitivt. Att sedan själva föräldradjuren är lättare att hålla gör inte saken sämre.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...