Små fiskar för svalt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midde
    • August 2008
    • 250

    Små fiskar för svalt vatten

    Jag ska starta upp ett 98-liters kar, low tech, utan doppvärmare och med ledlampa som inte värmer vattnet.

    Har sökt på zoopet efter fiskar som tål 18 grader som det ibland kan vara på vintern. Oftast ligger tempen på 20 grader under vintern.

    Men jag undrar - finns det fler små fiskar som inte står med i zoopets artbeskrivningar som trivs i svalt vatten?

    De jag hittat är bl a dvärgtandkarp, kardinalfisk, sebrafisk.

    Finns det några rasboror som trivs i 18 graders vatten?
    Det är fult att inte ha akvarium
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hur kallt har du det hemma egentligen? 18 grader???

    jag har kar utan doppvärmare o de håller typ 23-26 grader. funkar kanon.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      annars är ju räkor att föredra kanske?

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Ursprungligen postat av Midde
        Jag ska starta upp ett 98-liters kar, low tech, utan doppvärmare och med ledlampa som inte värmer vattnet.

        Har sökt på zoopet efter fiskar som tål 18 grader som det ibland kan vara på vintern. Oftast ligger tempen på 20 grader under vintern.

        Men jag undrar - finns det fler små fiskar som inte står med i zoopets artbeskrivningar som trivs i svalt vatten?

        De jag hittat är bl a dvärgtandkarp, kardinalfisk, sebrafisk.

        Finns det några rasboror som trivs i 18 graders vatten?
        Dvärgtandkarpar fungerar utmärkt med stora temperaturskillnader, jag har mina i ouppvärmt kar och temperaturen har varierat mellan 16 och 28 grader utan problem.

        Tobbe

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det avgörande är varifrån fisken kommer.

          Alla Kinesiska, Koreanska, Japanska, och Vietnamesiska arter tål låga temperaturer, t.ex. Kardinalfisk (alltså inte kardinaltetra!), Vietnamesisk Kardinalfisk och Väderål klarar temperaturer nedåt 4 grader. Alla nordamerikanska fiskar (t.ex. Rainbow Shiner och Dvärgabborre) tål låga temperaturer. Fiskar från Argentina tål låga temperaturer (t.ex. Corydoras paleatus). Alla europeiska arter tål också låga temperaturer men är sällan eller aldrig tillgängliga i handeln.

          Ett fåtal tropiska arter som kommer från hög höjd i bergsområden tål låga temperaturer, t.ex. Pärldanio, Sawbwa-barb och (i lägre utsträckning) Bulldogmal.

          I samtliga fall krävs att fisken vänjs långsamt, helst under flera veckor, vid gradvis lägre temperatur. Många av arterna har svårt att hantera temperaturer över 30 grader, vilket kan vara problematiskt på sommaren.
          Senast redigerad av Azur; 04 March 2011, 11:34.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Midde
            • August 2008
            • 250

            #6
            Tack för alla tips och info. Jag har hört att Endlers guppy är tåliga för relativt låga temperaturer, de klarar 18-20 grader. Funderar på att skaffa dem o dvärgtandkarp. Jag har läst att de inte korsar sig med varandra, hoppas det stämmer.
            Det är fult att inte ha akvarium

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Alla fiskar klarar temperaturer kring 18-20 grader.

              Under 15 grader börjar de mest värmeälskande arterna från tropikerna dö av, och kring 10 grader har de flesta tropiska arter sin lägsta temperatur.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...