Försöker återuppliva akvarieintresset med omstart av 240 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bladh
    • February 2010
    • 193

    Försöker återuppliva akvarieintresset med omstart av 240 L

    Som rubriken säger försöker jag få fart på akvarieintresset igen, efter ett tag med totalt ointresse...
    Just nu har jag en massa blandade småfiskar, mestadels SA/CA. Jag hade tänkt sälja och eller skänka bort dom, sen plocka ner akvariet om rengöra ALLT grundligt.
    Akvariet har bra pump, armatur, UV-filter, redig doppvärmare osv osv, således bra saker för en planerad omstart.

    Men saken är den att jag har absolut ingen aning om vad jag vill prova på. Hade tänkt mig en grupp på 4-5 ganska rovgiriga (så stora som möjligt för akvariets 1200 mm) fiskar, som i princip kan få härska själv i karet. Alla förslag välkomnas!
  • O-Jonsson
    • October 2010
    • 262

    #2
    Jag ska göra en total omstart som du, och jag har fastnat för malawi har också 1200mm

    Kommentar

    • Bladh
      • February 2010
      • 193

      #3
      Var iväg på Zoogiganten, Hornbach och Arken zoo precis. Hittade inget alls som fångade mitt intresse, så det fick bli ett nytt terrarium tills vidare för att stilla köpbehovet. haha!

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Kör malawi, jag körde igång med malawi nyss och fisk helt klart en nytändning i intresset.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • Pink_Tess
          • September 2010
          • 311

          #5
          Någon mindre channa kanske?
          // PinkTess
          AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
          Mitt 300L Central Amerika Projekt

          Kommentar

          • Bladh
            • February 2010
            • 193

            #6
            Tyvärr har jag aldrig riktigt fastnat för Malawi.

            Mindre channa/-or är jag halvt inne på också.

            Kommentar

            • Pink_Tess
              • September 2010
              • 311

              #7
              Channor är riktigt snygga skulle själv vilja ha några i framtiden...

              Sen finns det ju snäcklekare som skulle passa i ditt kar också! Skulle tippa på att en fisk med intressant beteende skulle vara bra för att återuppliva ditt intresse.
              // PinkTess
              AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
              Mitt 300L Central Amerika Projekt

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Tycker du ska besöka ett annat forum för att söka inspiration, tips: min signatur
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • Bladh
                  • February 2010
                  • 193

                  #9
                  Är lite inne på rödbukade pirayor (eller finns det kanske mindre pirayor?), men är orolig över att dom ska växa ur akvariet alldeles för fort.

                  Kommentar

                  • mattiasmillberg
                    • February 2010
                    • 165

                    #10
                    Jag gjorde samma sak för en 3-4 månader sedan när jag tröttnade på mina tanganyka ciklider som hade ihjälvarandra.
                    Jag gjorde om start, fixade inredning o växter rötter.
                    Sen skaffade jag Kardinal tetror, pansarmalar, olika malar, mosaik gurami och efter karet var i gång kört, köpte jag ett lekpar discusar.
                    Är riktigt nöjd, rofyllt o inget bråk. Mitt kar är 240l 122 långt..

                    Annars har jag Channa o fengäddor i mitt större kar, oxå schyssta firrar. Tror att channa blehri bara blir en 15 cm ungefär, borde ju funka på ett 240l.

                    Kommentar

                    • Bladh
                      • February 2010
                      • 193

                      #11
                      Ingen som har fler förslag? Skulle två hujeta-gäddor kunna gå med en av de större arterna kulfisk?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...