Sällskap till kulfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    Sällskap till kulfisk?

    Det är så att jag har en liten carinotetraodon irrubesco som nyligen fick flytta från sin lilla 20-literskub (som var ett nödboende sedan jag hittat honom halvvägs ner i en klogroda) till ett kar på mycket mer maffiga 105 liter.

    Eftersom det ju är rätt mycket större kändes det som man var sugen på att skaffa nåt annat till karet, men skulle behöva lite tips här. Vet att det kan vara svårt att hitta sällskap till kulor, men han verkade inte ha några problem med platysarna i det stora karet han gick förut iaf.

    Jag skulle dels vilja ha nån slags algätare/städare eftersom jag ju inte kan ha några av mina snäckor hos honom.
    Och dels nån lite finare, färggladare invånare. Helst nån sort som varken är för elak av sig eller för långsam och mesig...

    Tips, tankar och förslag?
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    tror du kan få svårt att få ner något mer i karet.. om ondska var litet och sött skulle det ta formen av en kulfisk..

    det finns ju självklart undantag men jag skulle bara testa med fisk som du inte är rädd om..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • vitter
      • August 2010
      • 219

      #3
      Ungefär min misstanke också... Kanske borde testa att flytta över platysarna från andra karet så man iaf ser hur han reagerar på sällskap.

      Har också funderat på att låta honom så sällskap av mina dvärgklogrodor, som börjar bli lite väl små tillsammans med de stora klogrodorna, och utöka den gruppen istället. Grodor kanske inte skulle verka så hotande för en kula? Kan inte minnas att han brydde sig om någon av grodorna i andra karet. Lite för lite, faktiskt, eftersom en av dem ju höll på att svälja honom. :P

      Läste på pufferforumet att folk tydligen oftast lyckats ha otocinclus med kulor iaf, som städare, men här har jag läst mycket om hur svårskötta de är och tenderar att dö av rätt kvickt, så då blev jag lite avskräckt från den idén... :/

      Kommentar

      Arbetssätt...