Lämplig fiisk till Körsbärsräkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toggaj
    • November 2009
    • 220

    Lämplig fiisk till Körsbärsräkor?

    Har sedan två veckor startat ett 54-liters kar. Det är tänkt att det ska vara low-tech och bebos av räkor. Jag undrar om det även går att ha fisk i akvariet och ändå få räkorna att föröka sig. Jag har funderat om det skulle fungera med Danio margritatus. Tacksam om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter i ämnet.
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    #2
    Nepp, det går inte. Jag har provat och de äter upp varenda yngel tyvärr :-(
    Jag provade även med rasbora merah men det gick inte heller dessvärre. Det funkar med vuxna räkor men det blir inga yngel. Dessutom har jag märkt att räkorna blir mycket livligare när fiskarna är borta.
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #3
      Endlers guppy är klockrena att ha med räkor. Micropoecilia picta är riktigt vacker också.

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Jag har körsbärsräkor och kolglödstetror. Fungerar utmärkt.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • toggaj
          • November 2009
          • 220

          #5
          Ursprungligen postat av Torreador
          Nepp, det går inte. Jag har provat och de äter upp varenda yngel tyvärr :-(
          Jag provade även med rasbora merah men det gick inte heller dessvärre. Det funkar med vuxna räkor men det blir inga yngel. Dessutom har jag märkt att räkorna blir mycket livligare när fiskarna är borta.
          Tråkigt, Danio margaritatus ser så fina ut och skulle passat bra i karet.

          Kommentar

          • toggaj
            • November 2009
            • 220

            #6
            Ursprungligen postat av svea
            Jag har körsbärsräkor och kolglödstetror. Fungerar utmärkt.
            Klarar sig räkynglen?

            Kommentar

            • Mooose
              • February 2007
              • 40

              #7
              Hej!

              Tänkte precis fråga samma sak när jag hittade denna tråd!

              För två år sedan hade jag ett low-tech växtkar med körsbärsräkor, med dem bodde även ett gäng guppys, några pansarmalar och 3st ancistrus.
              Detta var absolut inga problem, räkorna mådde bra och förökade sig som kaniner....

              Nu har det börjat klia i fingrarna rejält att ta upp akvarieintresset igen och tänkte köpa mig ett 100-110l kar. Planen är att det skall vara rikligt med växter, körsbärsräkor, ancistrus och... Ja, helst någon liten rolig tetra som inte äter upp räkorna eller någon annan rolig fisk. (Antar att tex en dvärgciklid inte funkar så bra) ...dock är jag inte intresserad av att ha guppys igen.

              Någon som har några andra bra förslag??


              Känner verkligen att jag måste starta upp ett akvarium igen. Tappade helt suget när jag insåg att jag inte kunde flytta med mitt 720l till nya lägenheten (för två år sedan), så då sålde jag även växtkaret, vilket jag ångrar.

              Kommentar

              • slade
                • May 2010
                • 159

                #8
                Ursprungligen postat av Mooose
                Hej!
                (Antar att tex en dvärgciklid inte funkar så bra) ...dock är jag inte intresserad av att ha guppys igen.
                Jag lånar tråden lite. Jag har ett kar med dvärgciklider och undrar faktiskt också om de funkar tillsammans med dessa. Någon som har erfarenhet?
                450 L SA
                80 L SA

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Eftersom det är mycket växter och gömställen så klarar dom sej bra.
                  Egentligen upplever jag kolglödstetrorna som ganska blyga, de verkar inte alls försöka ta räkor.

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Pink_Tess
                    • September 2010
                    • 311

                    #10
                    Kolla in Rasbora Kubotai
                    // PinkTess
                    AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                    Mitt 300L Central Amerika Projekt

                    Kommentar

                    • Torreador
                      • April 2010
                      • 523

                      #11
                      Det kanske är olika men hos mig har det varken funkat med Endlers Guppy, Boraras Merah, Boraras Brigittae eller Danio Margaritatus. Visst funkar de ihop med räkorna men de äter upp räklingarna.
                      Jag tycker också att räkorna blivit mycket livligare sedan fiskarna försvunnit. Jag tror att de blir lite hämmade av fiskarna.

                      Men som sagt, det är bara vad JAG erfarit, kan säkert vara olika.
                      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                      www.bondmoran.nu

                      Kommentar

                      • Pink_Tess
                        • September 2010
                        • 311

                        #12
                        Beror nog en del på hur bra gömställen det finns för räkorna också... Har boraras.birgittae och merah i nästan alla våra räkkar och har aldrig haft problem. Sen spelar det väl även in hur hungrig fisken är.

                        Vet även en kompis som har kvar några räkor i ett 400L kar med scalarer osv. eftersom hon inte hittade alla räkor när de skulle fiskas ur innan fiskarna flyttade in... pga väldigt bra och svåråtkomliga för fiskar så överlever faktiskt räkorna och reproducerar sig. Detta är väl dock inte att rekommendera... det är mer att se som ett mirakel.
                        // PinkTess
                        AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                        Mitt 300L Central Amerika Projekt

                        Kommentar

                        • Ason
                          • November 2010
                          • 107

                          #13
                          Är det inte så att man behöver någon som håller räkbeståndet lagom under kontroll också, om räkorna nu förökar sig "som kaniner" annars?
                          allting hänger ihop - frågan är bara hur

                          Kommentar

                          • Torreador
                            • April 2010
                            • 523

                            #14
                            Inga problem för min del, blir det för många så har jag ju mat till mina Malawi
                            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                            www.bondmoran.nu

                            Kommentar

                            Arbetssätt...