Tetror eller liknande från CA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    Tetror eller liknande från CA

    Jag skulle behöva få tag på en stimfisk i storleken +10cm som kommer från centralamerika. Jag har tittat på dessa men verkar bara finnas blind grottetra att få tag på.



    Blind grottetra:
    Astyanax Jordani

    Vad är de de har på Glaser?
    http://fisklista.akvarielagret.se/?q...upplier_id%5D=
    ser ut som om båda finns??

    Annat? Behöver inte vara tetror. Men jag vill inte ha mollys och svärdbärare eller guppys. Snabba stimfiskar är målet.
    Checking out...
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Det är nog bara en och samma fisk på Glasers lista: Astyanax jordani, men den har gått under flera olika namn i hobbyn. Astyanax mexicanus, eller någon närstående art (beskriven eller obeskriven), är nog närmaste släktingen ovan jord. Den är pigmenterad och är inte blind. Påminner något om Buenos Aires-tetra. Astyanax fasciatus (som mexicanus tidigare ansågs som en underart av) är inte centralamerikan utan kommer från södra Brasilien.

    Astyanax blir lite för stora och vilda för att ett stim skall göra sig i ett akvarium på mindre än 300-400 liter (tycker jag). Som en 10 cm sebrafisk. Det finns massor med Astyanax-arter hela vägen från Argentina till Mexico (kanske mest längst i norr och längst i söder) men man ser dem nästan aldrig i handeln.

    Av tetror i Centralamerika är det nog mest Astyanax eller Astyanax-liknande. Och som sagt svåra att få tag i.

    Vill du ha reda på vilka fiskar som finns i ett visst land, går du till FishBase (http://www.fishbase.se/search.php), väljer land nere på "Information by country/island", klickar på freshwater, så får du upp en lista med arter. I den översta raden brukar jag sedan klicka för "Sort by family" och "Show all records" så får jag en översikt som tilltalar mig (men smaken är olika). Det går att klicka för "Show photos" också, om man vill ha ett hum om hur dom ser ut.

    (Och om du upptäcker att Astyanx fasciatus står med på listan över fiskar i Mexico, så beror det på att Astyanax mexicanus har rapporterats under namnet Astyanax fasciatus mexicanus och FishBase är i första hand en sammanställning över vad som står skrivet i litteraturen och sedan är det ytterst upp till användaren att vara kritisk och skilja agnar från vete.)

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Tack för det utförliga svaret, jag har lyckats gräva fram svar på ciklid.org också. Det ser ut som om det finns ett gäng arter och alla som du säger tillhör Astyanax. Jag har ett 720 liters så det skulle nog fungera om jag hade fått tag på några. Det blir till att avvakta.
      Checking out...

      Kommentar

      Arbetssätt...