Mixtips samt lämplig tidpunkt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Mixtips samt lämplig tidpunkt

    Hej
    Nystartat kar, finns under projekt akvastabil 240 l.

    Vart igång nu i 2.5 veckor...startade då med 10 krukor, en del av dessa snabbväxare
    20 mkt mkt små kardinaltetro
    2 regnbågslsbero
    2 octocinclus flexilis

    Hur snabbt tycker ni jag kan introducera mer fisk. Nuvarande fiskar belastar nog inte mkt då tetrorna är mkt små. Matar sparsamt, alla fiskar trivs inga dödsfall. Växterna börjat ta fart ordentligt. Lite kiselalger men inga bekymmer.
    Doserat bakterier dag 1,7 o 14.

    Tips på framtida mer fiskar?...tycker om Stim av tetror. 10 kardinaltetra till o men sen ett Stim av ngt mer färgrannt helst. Idéer?
    O som sagt...hur länge väntar ni med att köpa lite mer fisk på allvar?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vänta kanske nån vecka till. kolla hur nitriten ser ut innan.

    Kommentar

    • Pink_Tess
      • September 2010
      • 311

      #3
      Skrev lite i din andra tråd...

      Om man vill ha två stim så är det bra om de håller sig på olika nivåer i karet... så någon variant av pennfisk eller bilbuk som går på ytan kanske hade varit lämpligt? Eller någon annan stimfisk som håller sig mer vid ytan finns ju tex. olika risfiskar. Men det är ju lite smaksak också om man vill ha allt huller om buller eller om olika arter ska få fylla olika delar av karet.

      Sen skulle du kanske kunna ha någon fin ciklid tex. bågfensciklid, kurvciklid, nyckelhål, nån apistogramma el liknande.

      Men som Hannesc skrev... vänta ett tag och se hur värdena artar sig.
      // PinkTess
      AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
      Mitt 300L Central Amerika Projekt

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        tack!...bra svar!
        Vad tror ni om fjärlisciklider eller kackaduvaciklid ihop med ett par stim av kardinaltetra o koppartetra?...o så 5 st gula mollys..enbart för att dom är grymt vackra med sin väldigt gula färg som bryter av..samt simmar väl lite i de övre skikten..eller?

        japp..skall kolla nitriten..om nån vecka

        Kommentar

        • Pink_Tess
          • September 2010
          • 311

          #5
          Kan nog funka Men personligen hade jag nog droppat fjärilarna står väl en del om anledningarna i projekttråden. Sen hade jag nog bara kört ett stim tetror då jag tycker två stim ger ett väldigt rörigt intryck då tetror inte är så bra på att stimma i akvarium. Så kakaduor, kardinaler och mollys låter bra i mina öron. Men det är ju hur jag hade gjort och jag är långt ifrån någon mästerakvarist
          // PinkTess
          AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
          Mitt 300L Central Amerika Projekt

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #6
            Tack för era tips...så här blir det nog:
            Köpte 16 kopparbarb för dom är så grymt snygga...bryter av fint i kardinaltetrastimmet
            Till detta planerar jag 5 gula molly o ett par apistogramma vijejti eller röd dvärgciklid...eller går det kanske att kombinera båda dessa dvärgciklider?

            Kommentar

            • Pink_Tess
              • September 2010
              • 311

              #7
              Smart att bryta av med barber istället för tetror de är ju skitsnygga dessutom, bra val!
              Låter som att det blir riktigt snyggt!! Angående cikliderna så är jag ingen hejare på dvärgciklider och har därmed inget bra svar. Men vi har apistogramma viejita och apistogramma hongsloi i samma kar som är betydligt mindre än ditt (evakuering då vi ska flytta) och det funkar hur bra som helst.
              Kanske var just de två du menade? Hongsloi kallas ju för röd dvärgciklid. Kan dock tillägga att det nog är mer gömställen än vatten i karet och hongsloien är en grupp ungfiskar så hittills är det bara viejitan som håller revir. Men detta är bara rena erfarenheter och jag kanske har haft tur. Så kolla med någon som har mer koll på apistogrammor
              // PinkTess
              AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
              Mitt 300L Central Amerika Projekt

              Kommentar

              • Pink_Tess
                • September 2010
                • 311

                #8
                c90368 här på forumet kan säkert svara dig angående kombinering av dvärgciklider
                // PinkTess
                AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                Mitt 300L Central Amerika Projekt

                Kommentar

                Arbetssätt...