Pygmégurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Pygmégurami?

    Har ett 222liters kar med:
    (22 neontetror)*
    10 koppartetror
    10 corys
    2 dorsigerus
    4 siamesiska algätare
    2 vuxna ancistrus + 1 yngel

    *Neontetrorna ska flyttas till ett annat kar, så det kommer bara vara överpopulerat en kort tid ^^


    Iaf, jag undrar om man skulle kunna ha ett pygmégurami-par i detta kar, eller om ddetta är olämpliga fiskar för pygméguramis?
    All we are, we are.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Pygméerna riskerar att svälta ihjäl på grund av konkurrensen, men matar du bara på hyffsat friskt ska det nog kunna gå ändå..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      jasså tror du det? ^^
      Det hade jag inte ens tänkt på O_O
      Min största oro var att dom inte skulle klara av flåset från pumpen som siameserna kräver :P
      Hmm... Känns nog som att det kanske är bäst att starta upp nått litet till bara pygméer kanske :P
      All we are, we are.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Tjaa, om du nu har bra flås på pumpen så lär de nog få det riktigt kämpigt, labyrintfiskar överlag vill gärna ha lugnt vatten.. :P
        Och pygméer är ju inte direkt stora heller.. :/

        Det är nog bäst att starta eget för dem.. Det du kan ha med dem är: räkor, boraras, diverse mindre malar som pansarmalar, sniglar och algätande malar..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #5
          har ju en liten tanke på att införskaffa något mindre (någonstans 50-80 liter) och göra ett litet asien. Så det ska nog kunna gå bra ^^
          Aldrig vart speciellt intresserad av guramis, men såg ett gäng pygméer på DM idag och blev tokkär! Den rät anonyma färgen och det enorma blåa skenet från ögonen är ju sjukt! ^^
          All we are, we are.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Jo, de är ju riktigt söta de små liven..

            Om det är något mer du undrar över så fråga på bara..
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              ja då kan jag ju passa på, har faktiskt en hel del frågor!

              De pygméer dom hade inne var på runt 1cm, kan man könsbestämma dom då?
              Är dom så känsliga som det står i artbeskrivningen?
              Det står i artbeskrivningen att de måste gå i ett 80 liters eller större, om man ska hålla dom med andra fiskar, men skulle det gå att hålla dom med någon algätare eller dylikt i ett 54a liters?
              Och slutligen: Hur länge lever dom? Vissa små fiskar har ju rätt kort livslängd.
              All we are, we are.

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                I ett kar på 54:a liter kan du ha dem med det jag nyss räknade upp..

                Jag har en just nu (de hade bara en kvar) i mitt kar på 43l och tillsammans med den har jag just nu: kolglödstetra 5 st, dvärgrasbora 7 st tror jag det är, boraras sp. "south tailand" 3 st, microsynodotis 1 st, körsbärsräkor 30-40 st (köpta idag) ett antal "vanliga" sniglar, dvärg bilbuk 1 st (h*n ska få gå där till h*n dör) och dario dario 3 st (även de köpta idag).. :P Hittils har det gått lysande.. Den ärter och mår bra..

                Hur länge de lever vet jag faktiskt inte, men jag skulle väl gissa på runt tre-fyra år om man lyckas riktigt bra..
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Ops: om du undrar mer, om det var något du kände att du inte fick svar på eller om det var något du kände att du inte förstod, så är du välkommen att fråga på..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #10
                    aha!
                    Nejnej, det svarade mkt bra på mina frågor! Tack så hemskt mkt!
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Man gör väl sitt bästa antar jag?
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Dessa fiskar är helt underbara, jag har 7 st i mitt 100 liters
                        Har haft 4 st av dem i ca 6 månader.

                        se min tråd som nästan helt handlar om dem:
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

                          #13
                          riktigt bra tråd, tack så hemskt mkt! ÅÅÅÅÅH jag är så jäkla sugen på dom nu! ><
                          All we are, we are.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...