Jubelidioti eller skulle det kunna fungera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pink_Tess
    • September 2010
    • 311

    Jubelidioti eller skulle det kunna fungera?

    Hejsan!

    Det här kan vara helt renodlat idiotiskt... Men tänkte höra vad ni tror om det hela.
    Kommer under sommaren starta upp ett 540L kar med slöjstjärt (ca 4 st) Ancistrus (4st) och Fantompleco (1-3st).

    Fick för någon vecka sen syn på en ål som hette zick zack ål, el thailändsk snabelål eller på latin Macrognathus circumcintus... kärt barn har många namn. Så nu är min fundering om dessa är fenbitare? Och om de skulle kunna fungera i detta kar?
    // PinkTess
    AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
    Mitt 300L Central Amerika Projekt
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag har ingen aning vad ålen beträffar, men de andra ska du nog kunna ha ihop tycker jag.. :P
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Vad gäller pilnäbben (ingen ål för övrigt), som jag oftast har sett som Mastacembelus circumcinctus, så är den en av de mindre pilnäbbarna, runt 15 cm. Har haft så´na några gånger, och kan inte påminna mig att de skulle bita fenor. Däremot har de luktsinne som en blodhund, så de luktar till sig t.ex ciklidägg så snart de börjar läggas. Svårt att veta i och för sig hur de skulle bete sig mot slöjstjärtar, som ju rör sig lite som skadade fiskar på grund av sina fysiska defekter.

      En bild på en circumcinctus jag hade för ett tag se´n, så du kan se att det verkligen är så´na du sett, en del pilnäbbar blir rätt mycket större.
      Bifogade filer
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Pink_Tess
        • September 2010
        • 311

        #4
        Jo det andra har jag koll på Har varit planerat sen länge...

        Men så dök den där ålen upp och satte griller i huvudet på mig livsfarligt det här med akvarium, det finns ju så mycket man vill ha.
        Kan tänka mig att den är lik de flesta andra pilnäbbar i beteendet om det kan hjälpa? Har aldrig haft något liknande så vet inget om dem.
        // PinkTess
        AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
        Mitt 300L Central Amerika Projekt

        Kommentar

        • Pink_Tess
          • September 2010
          • 311

          #5
          Tack så mycket Micke!

          Ja det verkar ju kunna vara värt att testa iaf.. kommer ha igång andra kar under tiden, så den går ju att flytta om det skulle bli problem.
          Får se hur jag gör
          // PinkTess
          AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
          Mitt 300L Central Amerika Projekt

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Ta reda på exakt vilken pilnäbb det handlar om.. annars kan du hamna med en fisk som blir en meter..

            de är inte fenbitare, men som micke säger kan de trycka i sig ägg, och småfisk även om de är ganska ineffektiva jägare..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Ta reda på exakt vilken pilnäbb det handlar om.. annars kan du hamna med en fisk som blir en meter..

              de är inte fenbitare, men som micke säger kan de trycka i sig ägg, och småfisk även om de är ganska ineffektiva jägare..
              Ja, eldålen (Mastacembelus erythrotaenia) blir ca 1 meter (även om jag läst att hanarna "bara" ska bli runt 50 cm). Även Mastacembelus armatus blir stor, runt 70 cm om jag inte missminner mig.

              Bra luktsinne har de som sagt, hade en circumcinctus en gång, som låg på lur och väntade när ett par Laetacara dorsiger la ägg. Den åt upp äggen direkt när de lämnade honan
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Pink_Tess
                • September 2010
                • 311

                #8
                Det är Mastacembelus circumcinctus som Micke visar som det rör sig om. Har inga problem med försvinnande rom.. förutom om jag möjligtvis lyckas para ut några malar men då finns det ju andra kar de kan gå i Så jag ska göra ett försök med den söta pilnäbben, kommer ju dröja ett bra tag innan det hela blir av. Men blir kul att se om det fungerar, grymt charmiga är de iaf.
                // PinkTess
                AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                Mitt 300L Central Amerika Projekt

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ja, de är kul fiskar Men ett litet tips, ha sand och inte grus till dem, då de gärna gräver ner sig. Grövre än det jag har på bilden ovan bör du nog inte ha.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Pink_Tess
                    • September 2010
                    • 311

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Ja, de är kul fiskar Men ett litet tips, ha sand och inte grus till dem, då de gärna gräver ner sig. Grövre än det jag har på bilden ovan bör du nog inte ha.
                    Det ska jag se till att ha, lutar åt finkorning sjösten mixat med sandlådesand... Har funkat bra i de andra karen med grävande fiskar
                    // PinkTess
                    AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                    Mitt 300L Central Amerika Projekt

                    Kommentar

                    Arbetssätt...