Vem äter upp mina neontetror??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katja
    • February 2011
    • 4

    Vem äter upp mina neontetror??

    Hej!
    Jag är ny på både forum och akvarie fronten, har haft akvariet snart ett år men jaa det är många fiskar som dör med jämna mellanrum.Har en "stor"ål som jag tyvärr inte minns vad den heter (som sagt nybörjare ),den är helt grå och nu undrar jag om det är den som äter upp stjärten på neontetrorna??Har också några botten fiskar och 2 skäggmalar ,4 pristellor(?), och några oranga med ett svart svärd, svärdbärare?
    och en helt mystisk ryggsimmare, så jag undrar vem är boven i akvariet eller matar jag dem för lite?(morgon och kväll)
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ryggsimmaren kan vara en Synodontis av nå´n sort, de brukar kallas vändmalar, i alla fall en art simmar oftast upp och ner. Dessa malar är rätt glupska, och kan ta småfisk. Om "ålen" är farlig eller inte är svårt att veta, utan att veta lite mer vad det är för fisk. Förmodligen är det ingen ålfisk, utan bara en som är långsträckt, ungefär som en ål, och så´na finns det ett antal arter och fisksläkten.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #3
      Är det en fengädda t.ex. polypterus senegalus så ligger nog neonerna risigt till, de sover ju på botten också så om fenisen har lite storlek är det ett smörgåsbord.
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Både fengäddor (t.ex. Pansarål) och Synodontisar äter gärna neontetror. Ingen brist på misstänkta, alltså.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Katja
          • February 2011
          • 4

          #5
          Tack för era svar, efter många dagars funderande så kom min son och jag på att " ålen" är ev. en öronål, säger det er någonting??, hade ett skepp i akvariet som ryggsimmaren bodde i men tog bort det, han låg ju bara och tryckte i det så kanske det skulle vara en orsak till att han äter upp neontetrorna, för nu har han ju inget göm ställe att söka sig till längre, var det dumt gjort att ta bort skeppet?? För när det var där så hade vi ju våra neontetror kvar.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            öronålar är rovfiskar.. vad matar du honom med annars? flingfoder tex är lite som att pissa på en skogsbrand, de är inga jättebra jägare utan mer asätare men är de tillräckligt hungriga sätter de gärna i sig småfisk..

            synodontisen (om det är det) känns mindre trolig på något vis.. om den inte är enorm?
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #7
              Ålen är ju aktiv på natten också, då ligger tetrorna på botten. Har h*n fått smak för dom är den bara en tids/storleksfråga innan du inte har några tetror längre.
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              • Katja
                • February 2011
                • 4

                #8
                Jag matar "ålen" och synodontisen (som jag lärt mig att ryggsimmaren heter, tack!) med pellets, även flingfoder för mina andra fiskar, men detta låter inte så bra så borde väl skaffa ett annat akvarie till mina "monster".Konstigat att fisk försäljaren sa att de passar ihop fast jag uttryckligen frågade om de går ihop med de andra som jag har från förr, blev lite lurad känns det som, men han har de bästa ,friskaste fiskarna i vår stad, den andra djuraffären är känd för att sälja sjuka fiskar,så av dem har jag inte vågat köpa några fiskar. "Ålen" har annars blivit enorm säkert närmare 15 cm + att han är ringfinger tjock, ucsh själv tycker jag att han är obehaglig men min 9 åriga son gillar honom skarpt.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Pansarål och öronål är två namn på samma fisk (jag föredrar pansarål, eftersom "öronen" det syftas på är bröstfenorna). Är den gulbrun, långsträckt, med två utskott på nosen, och svarta bröstfenor? I så fall är det en så´n, och de påstås kunna bli i alla fall 40 cm. De tillhör fengäddorna. Man kan dessutom se om det är en hane eller en hona, genom att titta på analfenan, som är en smal pinne på honan, men betydligt längre (fler fenstrålar) på hanen.

                  Eftersom Synodontisar är nattaktiva, och gärna gömmer sig på dagen, så bör ni ge den ett gömställe, det är inte en fisk man köper om man vill se den ofta. Ni kan istället för vraket (det skulle dessutom se mer naturligt ut) sätta i en stor rot, som går upp en bit, och ger skugga under, då kommer malen förmodligen att hänga upp och ner under den, och då ser ni den bättre.

                  Apropå affärer som säger att arter passar ihop när de inte gör det, tyvärr så tänker en del affärer kortsiktigt, och mer på pengar här och nu, än fiskarnas välbefinnande, och nöjda kunder som faktiskt kommer tillbaka, och köper mer.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • 022helpek
                    • November 2010
                    • 626

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katja
                    Jag matar "ålen" och synodontisen (som jag lärt mig att ryggsimmaren heter, tack!) med pellets, även flingfoder för mina andra fiskar, men detta låter inte så bra så borde väl skaffa ett annat akvarie till mina "monster".Konstigat att fisk försäljaren sa att de passar ihop fast jag uttryckligen frågade om de går ihop med de andra som jag har från förr, blev lite lurad känns det som, men han har de bästa ,friskaste fiskarna i vår stad, den andra djuraffären är känd för att sälja sjuka fiskar,så av dem har jag inte vågat köpa några fiskar. "Ålen" har annars blivit enorm säkert närmare 15 cm + att han är ringfinger tjock, ucsh själv tycker jag att han är obehaglig men min 9 åriga son gillar honom skarpt.
                    hmm det där känner jag igen - blev med "fredliga" serpatetror på det sättet. De slog ihjälp rätt många buenos aires tetror och ett par white fin tetror samt varandra till två vart kvar...
                    undra om det beror på dålig kunskap eller en illvilja hos återföräljarna?
                    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      En del tänker ju som sagt mer på att tjäna pengar än på vad som är rätt och riktigt..
                      Dessa är tyvärr riktigt duktiga på att försöka lura på nybörjarakvarister allt möjligt..


                      Jag har hjälpt till en hel del på Fridhemsakvarier och jag har litegrann fått intrycket att Bromma Zoomarknad, dock så är det en sak som jag tänker kolla upp vid tillfälle..
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Jag skulle nog satsa mina pengar på Synodontisen...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Katja
                          • February 2011
                          • 4

                          #13
                          40 cm?? :0 vart skall jag med den då? Det borde väl försäljaren nämt, för med vissa fiskar vi frågat om så nej, de blir för stora, men ålen sålde han gladerligen och sa bara att den passar, just ok nästa sång vi åker dit så skall jag ta ett snack med honom, vet någon om djuraffärer köper tillbaka fiskar? För vart skall vi med honom om han blir en jätte? Hur stora blir Synodontisarna? Blir de något i hästväg också? Hur är det annars med växterna i akvariet, vill fiskarna ha mycket att gömma sig i ? "Ålen" rör ju upp allt då han får sina il och simmar runt som en galning, växter och stenar till höger å vänster,. Hur stora akvarien har ni? Hur många fiskar kan man ha / 10 l vatten?, så att de inte blir för många i akvariet?

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Pansarålen kan bli en 70cm och Syndontisen runt 20cm, så småfiskar är dom inte och tetror smakar nog gott(hade pansarålar i början på 90 talet och jag satsar mina pengar på dom)
                            Butiker har högst varierande kunnande bakom disken, vissa större handlare räknar inte med återkommande kunder utan säger i princip vadsomhelst för att sälja. Vissa är dock bara okunniga och förlitar sig blint på förtroendet folk har för någon som står bakom disken.
                            Det är även som säljare väldigt svårt att rekomendera fisk på rak arm när många inte har riktigt koll på hur stort akvarium dom har, ett 60 liters kan bli 200 liter och visa versa.
                            I grund och botten är det dock ditt akvarium, dina husdjur och ditt ansvar att se till att dom har en rimliga levnadsvilkor.

                            När det kommer till att belasta ett kar så finns det ingen bra generell regel till hur många per liter eller liknande.
                            En guppy och en fullvuxen guldfisk belastar lite olika, samt så beror det mycket på filterkapacitet och fiskarnas naturliga beteende samt krav.
                            När jag hjälpt till på sötvattensidan i butiken någon gång så har jag kommit fram till en teori om belastning
                            -Barnfamiljer med första karet, välj ut dom fiskar ni tycker passar och ta bort 90%, lägg pengar på växter och en bok istället
                            -Nybörjarakvaristen , plocka bort 50%, köp en bra bok.
                            -Nörden, köp det du tycker är lagom, köp nåt icke akvarierelaterat till eventuell partner.

                            //NiXoN

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #15
                              det sägs att den blir 70 ja.. jag har aldrig sett en över 50 men jag skulle bli överlycklig om någon motbevisar mig (lägger ett bud direkt )

                              bra råd btw!
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...