Hur sätter ni ihop ert akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    Hur sätter ni ihop ert akvarie

    Bara lite nyfiken
    Hur tänker ni när ni köper fiskar?

    Som jag , jag köper de jag tycker om o som jag finner vackra(obs är noga med att de fungerar med akvariets övriga invånare), har inget tema t.ex sydamerika mm.

    Förvånar mig då jag gillar att organisera det mesta i mitt liv
    Men just i mina akvarium är det nog lite oorganiserat
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    haha, jag är nog precis likadan som du!
    min förhoppning var från början att starta upp ett SA-kar. Men sedan tillkom det likt förbannat ett gäng siamesiska algätare!

    Men i övrigt så är väl grunden ett estetiskt tilltalande akvarium grunden (rent inredningsmässigt) sedan brukar jag väl köra samma recept:

    1 stim valfri fisk (hittils bara tetror, men antagligen någon barb i framtiden)
    ett par L-malar av valfri sort
    ett gäng bottenätare

    Det är väl så det brukar bli ^^
    Gärna med lite varierande storlek, så stimfisken lägger sig på kanske 5-6cm medans bottengänget gärna får lika på 8-10 och L-malarna 15-25 : >
    All we are, we are.

    Kommentar

    • miluhe
      • June 2006
      • 2090

      #3
      Ursprungligen postat av roosterboy
      haha, jag är nog precis likadan som du!
      min förhoppning var från början att starta upp ett SA-kar. Men sedan tillkom det likt förbannat ett gäng siamesiska algätare!

      Men i övrigt så är väl grunden ett estetiskt tilltalande akvarium grunden (rent inredningsmässigt) sedan brukar jag väl köra samma recept:

      1 stim valfri fisk (hittils bara tetror, men antagligen någon barb i framtiden)
      ett par L-malar av valfri sort
      ett gäng bottenätare

      Det är väl så det brukar bli ^^
      Gärna med lite varierande storlek, så stimfisken lägger sig på kanske 5-6cm medans bottengänget gärna får lika på 8-10 och L-malarna 15-25 : >
      Låter snyggt Hur stort kar har du?
      Kul med ett foto med om du har

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        för stunden har jag diverse kar mellan 54a och 160 liter. Dock så får jag hem ett 222 liters på torsdag där jag kommer hålla mina siameser, ancistrus och corys! kommer att tillkomma någon stimfisk där med, resten av karen ska väck, bortsett från ett 54a liters där jag ska ha enbart neontetror ^^,

        Inga bilder i nuläget, men det kommer såfort 222an är klar ^^,
        All we are, we are.

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #5
          hittade en småtaskig bild på 75an, dock inte hela, fattas en hyffsad slamsa på högerkanten ^^
          Synd att bilden är på just det karet, då det inte har någon strukturbakgrund, skulle vara mkt bättre om jag hade struktur i även det ^^ men det har en smått gigantisk spricka i sig, så det ska slängas illa kvickt!
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0546.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,6 KB
ID: 2131263
          All we are, we are.

          Kommentar

          • miluhe
            • June 2006
            • 2090

            #6
            Gillar stenarna o de snygga löven

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              tänker nog myclet på vad som jag tycker är snyggt o funkar bra ihop. men oxå på biotop. håller mig inom CA/SA, malawi,Asien tex.

              tänker med på helheten i karet. om man ska ha någon "huvvudrollsinnehavare" tex o sen vilka fiskar som ska verka för att förstärka den. sen tänker jag med på skikten. botten, mellan o topskikt. vilka som funkar var.

              inredningsmässigt är det oxå biotop men mycket med vad jag tycker är snyggt. lite kreativ design för att karet ska vara vackert att titta på. deta ger jag rätt mycket tanke åt. leker med ideer o prövar dom ibland
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Gillar den räkvasen SÅ mycket!

                Från början tänkte jag väl inte alls när jag satte ihop karet ^^ Gick till affären, såg en snygg - och billig fisk, köpte och gick glatt hem..
                Numera läser jag på i alla fall och har blivit något av en biotopnörd jag med

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  räkvasen är tyvärr inte riktigt lika fin längre som just där. då var den på topp.

                  fasen jag tror att akvarierna, rent växtmässigt, får en liten svacka under vintertiden. kuben är inte heller lika frodig nu som på bilden. visst massa växter är det men inte riktigt samma "glans" (kan man säga så?)

                  får se vd som händer nu till sommaren

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #10
                    Jag gillar att köra på det som jag tycker är kul för tillfället. Just nu är jag inne på monster- och uddafiskar.
                    I mitt f.d 240 l malawi har jag nu 3 st Hujeta gäddor Och sen har jag lite Fengäddor och Jaguarciklider i andra kar. Har funderat på Slamkrypare också.

                    Förut hade jag en period med vanliga sällskapsfiskar, sen Tanganyika, Sen viktoria (bara lite smått), sen var det malawi och nu är det för det mesta monster som gäller. Jag tänker på att fisken ska kunna passa ihop och att de inte käkar upp varandra

                    T ex. mina Hujeta gäddor är 7-12 cm stora och jag har Fengäddor (delhezi) på 10-11 cm. Men vågar inte köra ner dom tillsammans. Kommer inte sluta lyckligt för Hujetorna

                    Kommentar

                    Arbetssätt...