Fisktips, gurami och scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olenfalk
    • January 2011
    • 6

    Fisktips, gurami och scalarer

    Hej! har skaffat ett 540 liters kar som för tillfället står utan fisk förutom 2 gibbiceps malar. Skulle vilja skaffa någon relativt lättskött fisk och har tittat en del på vanliga scalarer och mosaikgurami/blå gurami. Någon som kan mycket om dessa fiskar? Dvs är de lättskötta, tål de mycket och hur stora stim vill dom helst gå i? Något speciellt att tänka på med inredning i karet? Skulle jag kunna ha både scalarer och guramis? Sedan det viktigaste, ynglar dom av sig lätt? Och är det någon föräldravård att tala om eller äts ynglen upp om de inte flyttas?

    Tacksam för Svar alla svar jag kan få
    Mvh Linus
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    hmm jag är den givna tetrafantasten - skulle tänkt mig Buenos Airestetra - men jag tror de är för elaka mot guramin, annars är de härliga fiskar som tar hela karet i anspråk och som gör att det blir fart i vågorna. Har haft dem med scalare och de levde länge. Tyvärr gör inte bilden i länken fiskarna rättvisa - de är fantastiskt vackra i sina silvriga kostymer med norska flaggan på bakfenan... Räknas dock bland tetrafolket till de mer aggressiva tetrorna så man skall inte ha dem med alltför menlösa fiskar...
    Senast redigerad av 022helpek; 31 January 2011, 16:24.
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Att ha gurami och skalare ihop är inte en sak jag rekommenderar i och med att skalarer har en tendens att mobba sönder guramierna, dock kan man ju alltid testa om man vill.
      Om du vill ha någon större ciklid ihop med gurami skulle jag nog rekommendera nyckelhålsciklid eller sajica ciklid, ingen av de båda sorterna skulle ge sig på guramierna nämnvärt plus att cikliderna helst är nere vid bottnen medan guramierna är uppe vid ytan. I ditt stora kar så skulle det gå galant..
      Båda nyckelhålen och sajican är goda yngelvårdare, sajican är snäppet vassare i och mad att den lägger äggen i grottor och är något aggresivare rent generellt.

      Hoppas du fick de svar du ville ha..
      Har du fler frågor är du mer än välkommen att fråga på..

      MVH// Patrik Hammarlund
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • olenfalk
        • January 2011
        • 6

        #4
        Okey ja de va fina tack så mycket ska kolla runt lite
        /Linus

        Kommentar

        • olenfalk
          • January 2011
          • 6

          #5
          Okey ja sajican va väldigt häftig...A okej kul att guramin gärna håller sig i ytan det verkar kul att använda sig mer av fler skikt i akvariet, innan har jag mest hållt malar och sånt, och då har man ju bara utnyttjat bottnen så de kan se lite olivligt ut ibland :P tack tack

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Det bästa sättet i mina ögon att hålla sajica är att köpa en grupp och sedan behålla åtminstona två par, när det kommer till gurami är att hålla en grupp uppblandad med båda hannar och honor. Dock säger de flesta att man inte ska har mer än en hane, jag håller däremot inte med för fem öre och jag har haft gurami i flera år och då alltid flera hannar. Det du ska akta dig för är att ha mosaik gurami ihop med blå, guld och marmor (samma art, bara olika färgvarianter), mosaiken är men något tuffare gurami och även en svagare hona brukar vara i högre rang än en stark hane av den andra arten.. :P

            Hopas du uppskattar mina råd..
            Du är som alttid varmt välkommen att höra av dig om du undrar över något..

            MVH// Patrik Hammarlund
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Sajica är lätt att se könsskillnad på (honan har gula fenor, hanen har rödaktiga), och inte särskilt kräsen vid val av partner, så det räcker nog oftast att köpa ett eller två par. Nyckelhålscikliden kan jag rekommendera, då den är en av mina favoritfiskar. Den kan man däremot behöva köpa ett litet gäng av, då den är svårare att könsbestämma, eftersom båda könen har långa spetsiga fenor. Honan är dock mindre, och kortare i kroppen än hanen.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...