Fiskkombinationer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Fiskkombinationer

    Har ett nystartat kar (akvastabil 240l..finns under projekt)

    Vill har lite råd om fiskkombinationer. Sällskapsakvarium, planerar rätt mkt växter. Har redan inlett med ett gäng kardinaltetror, regnbågslabeo (blir nog bara en kvar), o två octocinclus för att hålla alger borta.
    Vill gärna ha lite dvärgciklider...kan man blanda flera av dessa eller slåss dom sinsemellan?
    Gärna ngr diskus också...med tetror skall det väl gå, men går det med dvärgciklider o diskus?...om regnbågslabeon blir bekymret tar jag hellre bort den på sikt.

    Jonas
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Kardinaler och diskus vill ha varmare än Ottocinklus som inte vill ha över 25 grader, Ottosarna är dessutom stimfiskar och vill vara fler än två.
    Dvärgciklider kan man blanda ibland, men det beror på vilka arter, så du får specificera vilka du funderar på. Om dvärgarna går med diskus beror främst på om dom klarar temperaturen.

    Hur högt är akvariumet?, ett 240l kan nog vara för lågt för diskus.

    Regnbågslabeon vet jag inget om.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Ser spontant karet som för litet för discus. Kommer inte att trivas i längden. Borde funka med två arter dvärgciklider, om akvariet är rätt inrett. Se till så att de kan få varsin hörna av burken. Revirgräns med öppet område i mitten brukar funka bra, få dvärgciklider gillar öppna ytor. Kör du dessutom två arter som fysiskt är rätt olika så brukar det bli ännu bättre (mindre bråk), t ex fjärilar med A. agassizii (olika kroppsform och olika lekbeteende). Ett krux med stimfisk och dvärgciklider brukar vara att dvärgarna ska få mat. Kör då med dubbelmatning - förbered t ex frysfoder, tina upp det och sug sedan upp det med en spruta. Mata sedan stimfisken med torrfoder, och spruta ned frysfoder mot dvärgarna.

      Regnbågslabeon hade jag tagit bort. Inga snälla firrar, i de flesta fall.

      Hilsen,

      /P
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      Arbetssätt...