Fisktips önskas + lite mer frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Fisktips önskas + lite mer frågor

    Nu börjar det likna något med stora akvariet, och om någon vecka borde det vara klart att släppa i fisk.

    Akvariet är på 150 - 160 liter, vi säger 150 för enkelhetens skull. 90 cm långt.

    Jag är rätt förtjust i vad andra ofta tycker är skräpfisk/tråkig fisk, och det jag vet att jag vill/ska ha är neontetror, guppy, endlers och en ancistrus.

    Jag vill ha hyfsat 'små' fiskar, och med färg. Behöver inte vara färgglada i meningen en hel massa färger, t ex så trooor jag att jag bara tänker ha blå guppy(hanar). Endlers blir också bara hanar.
    Jag vill inte ha några yngel.

    Finns det någon gräns för hur många guppy- resp endlershanar man kan ha ihop, tänker om de kanske bråkar eller nåt?

    Sen skulle jag dock vilja, om det går, ha någon större fisk, färgglad den med. Ska INTE ha en kampfisk, men tar den som exempel rent visuellt, att en fisk i storlek som kampfisk och lika vacker att se på, känns som det skulle bli pricken över i:et. Men finns det dels någon sådan lämplig fisk, och dels är det en fungerande ide att ha ngn större fisk också?

    Gärna lite mellan tummen och pekfingret antal för vad som skulle bli lagom och visuellt vettigt per fisksort?

    Sen är jag väldigt förtjust i moskitorasbora, men fattat det som att de inte går så bra att blanda med övrigt jag tänkt utan i så fall hellre bör vara ett eget stim i det lilla karet t ex?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    När det gäller guppyna så skulle du väl kunna ha ett tiotal av varje. När det kommer till neonerna ka du ju alltid sattsa på ett större antal om du vill det typ 30-50 stycken.

    Större färgglad fisk som inte är kampfisk, där kan du ju alltid ta någon apistogramma. En liten lekgrupp på 1+2 kanske.

    Det ända som skulle kunna vara problemet med moskito är att det är ju en så liten fisk och små rasborer kan bli riktigt stressade av större fiskar. Det du kan göra är att köpa c:a tio stycken och se hur det går i 150 liter karet.

    MVH// Patrik Hammarlund
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Tack för svar!

      Kan ju köpa moskitorasbora sist, och om de inte trivs så kan de få flytta till 45liters istället (så kan de som ev bor där då få flytta in i det stora).

      Kollade lite på apistogrammasorter, men de verkar ju vilja ha lägre cirkulation och sand på botten. Nu vet jag inte vad som räknas som lägre cirkulation riktigt, men misstänker att det jag har/kommer ha och det guppysarna verkar uppskatta blir för mycket för dem? Jag har grus också.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Mina apistogrammor jag har lever i rättså stark cirkulation och mår bra ändå, just nu så har jag yngel så..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Okej, ja då kan det ju fungera kanske. Men kan det fungera med grus på botten då?

          Och hur beter man sig om man inte vill ha överlevande yngel?

          Fler förslag mottages gärna, så kan jag läsa och jämföra och klura =)

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Apistogramma känns efter att ha läst på mer lite krångligt, de behövde ju ha levande mate. Här serveras flingor och skalfri artemia (och grönt till ancistrusen), och det känns krångligt med levandefoder på mer daglig basis.

            Förresten, att jag skrev INTE kampfisk är inte för jag har minsta emot dem, de är fiina. Men jag har hört att de inte är en bra ide ihop med guppy, och osäker på om de skulle trivas i stora akvariet (med volym, cirkulation osv). Men går det att ha kampfisk (betta splendens jag menar när jag skriver kampfisk) så är det absolut ett alternativ för mig.

            (Läste i en annan gammal tråd som hade en kampfiskhona i ett större sällskapsakvarium med 'diverse blandat' utan problem, och då jag blev tveksam på om jag avfört dem för snabbt. För de stämmer som sagt annars in på precis vad jag vill ha vad gäller storlek, färg och utseende)

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Asså jag personligen ger i praktiken bara pellets till mina apistogrammor och som sagt är så har de ju lekt.. :P
              Det du kan göra om du nu känner att du måste ge någon form av levande är att ge röda mygglarver någon gång lite då och då.. :P
              Dina andra fiskar kommer även de att uppskatta att det kommer röda mygglarver lite då och då..
              De apistogrammor jag har är Apistogramma Hongsloi..
              Ja, det funkar väldigt bra med grus till botten åt apistogrammor, för att lyckas få upp yngel bör du nog ha eget akvarium (eller åtminstone inte någon mal i det akvariet de går i) för att äns ha en liten chans att få upp några yngel, plus att om du inte har något jätte algebestånd eller en tät massa med javaormbunke så måste du mata med minsta möjliga foder till dess de vuxit på sig en bit.. :\
              Där jag har mina har det löst sig genom att bottnen är typ tjock med alger.. :P

              Visst kan du ju prova kampfisk, men den kan bli på de långfenade guppyna eftersom den kan se dem som andra kampfiskar.

              Hoppas du fick svar på alla dina frågor och funderingar.

              MVH// Patrik Hammarlund
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #8
                Tack igen för svar =)

                Pellets, de är torra och köps i burk typ?

                Frysta mygglarver, hur länge kan man ha dem i frysen sas? 'Motståndet' mot levande föda, det som lät krångligt, är att jag har lååångt till vettig akvariebutik, och det blir knepigt att åka och köpa frysmat osv, allrahelst om det är ofta.

                Men supertack för dina svar, låter apistogramma stå kvar på listan då så ska jag fördjupa mig mer - och kika lite mer hur de ser ut osv =)

                Är ju ett tag kvar milt sagt innan det är dags för 'stor fisk', så jag hinner ju jämföra och läsa på och fundera. Men bättre börja redan nu, så man minimerar risken att det blir något impulsköp.

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #9
                  Pellets, eller granulater, är flytande eller sjunkade små-till-stora pluttar man köper på burk precis som med flingor, det funkar till 9/10 fiskar.
                  Frysmat håller länge, det vanligaste/enklaste är att man köper en karta med små tärningar som man trycker ut och bara släpper i karet, så tinar det och fördelas i vattnet. Finns mängder av lämpliga sorter, artemia, dafnia, cyclops, oxhjärta och olika färg av mygglarver m.m.

                  Du är väl medveten om att ifall du har endlers och annan guppy i samma kar, så är det 'kört' från första befruktningen, du kommer troligtvis bara få hybrider. Dvs inga rena vare sig endlers eller annan guppy. Det behöver inte vara negativt, det kan bli jättefina fiskar, men du bör ju vara medveten om det
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Frysta mygglarver kan man ha i frysen hur länge man vill egentligen.. :P

                    Man kan köpa pellet på burk eller i 'påse', köper man en burk i början så kan man köpa 'påsar' senare som påfyllning..

                    Om det är mer du undrar över så är du mer än välkommen att fråga på..

                    MVH// Patrik Hammarlund
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #11
                      Ursprungligen postat av danne0301
                      Du är väl medveten om att ifall du har endlers och annan guppy i samma kar, så är det 'kört' från första befruktningen, du kommer troligtvis bara få hybrider. Dvs inga rena vare sig endlers eller annan guppy. Det behöver inte vara negativt, det kan bli jättefina fiskar, men du bör ju vara medveten om det
                      Jodå, vet det. Men bra ändå att du nämnde det/kollade så jag visste. Jag ska dock bara ha hanar, vill inte ha en massa yngel, kommer få svårt att blir av med dem, så då spelar det ju mindre roll att blanda.

                      Kommentar

                      • Alexia
                        • January 2011
                        • 509

                        #12
                        Gjorde om planen lite, tog bort endlers ur ekvationen sålänge (de kan få simma runt i lilla karet), och startade med guppy (slöjstärtsdito) och neontetror. Affärens förslag på 'större, färggrann fisk' var mosaikgurami eller dvärggurami t ex. De hade andra förslag med, dalamtinermolly, svärdbärare och platy, samt någon form av stor tetra (tror jag det var), fast de ratade jag allihop...

                        Men läst lite om guramis, och de verkar som de dels är känsliga och ganska ofta aggressiva? Glömde kolla närmare på apistogramma i affären - men är ju långt kvar till isättning av 'storfisk'.

                        Kan endlers och moskitorasbora trivas tillsammans? Tänkte på det att moskito kanske blir för små och stressade med större fisk? Och räcker då lilla (40 - 45 l) karet till att ha både endlers och moskitorasbora?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...