Vilka fiskar ska bort? Vilka passar ihop...fisksoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • candra
    • January 2010
    • 455

    Vilka fiskar ska bort? Vilka passar ihop...fisksoppa

    Hej!
    240 liters juwel akv.

    Har lite dilemma..har fått höra att jag har en liten fisksoppa...och nu undrar jag, vilka fiskar som går ihop ( som jag kan ha kvar) och dom som jag inte kan/bör ha kvar...och detta gäller även matmässigt....det är mest det som fått mig att fundera....den ena fisken äter bara en viss mat och då dör dom den andra...för att hårddra det...i sådana fall så ska jag i helgen, ge bort lite fisk...

    Har i karet:

    Neontetra
    Rödmunstetra
    Kuhliiål
    Praktbotia
    Gibbiceps

    Siamesisk Kampfisk
    Scalarer

    Ancistrus
    Platy
    Golden Nugget
    Simesiska Algätare
    Black Molly
    // Candra


    240l sällskap 20l Nano


  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    bort med gibbi o praktbotia. gibbin blir för stor o praktbotia är asien. khuli ålen med. o siamesisk algätare med

    sen har du ett fint SA-kar

    Kommentar

    • candra
      • January 2010
      • 455

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      bort med gibbi o praktbotia. gibbin blir för stor o praktbotia är asien. khuli ålen med. o siamesisk algätare med

      sen har du ett fint SA-kar

      Åhhh, mina stora fina praktisar....men ska jag ha den kombinationen men då lär jag iallafall ta bort platy och black molly ...och sen sätter jag in nåt annat bra...och självklart kommer jag rådfråga er först..men mina praktisar.. Eller bara botten..prakt, siames, Kuhlii...haha men hur roligt är det.....Finns det några fler kombination Hannes.. ? =)
      // Candra


      240l sällskap 20l Nano


      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Det är väl fler arter som ska bort om h*n ska få ett rent SA-kar?
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          vilka då? eller ja. sa/ca då kanske? för vilka annars?

          haha känns som jag är den ende i världen som tycker praktbotia är skitful o skulle aldrig ta hem nån!

          ne men kör på stimfiskarna, o sen ett gäng scalarer som huvudfisk typ. o sen malarna på botten

          Kommentar

          • candra
            • January 2010
            • 455

            #6
            Gibbin är redan på "bortplanering" ..så han är redan "borta"...Ska bara hitta en lämplig burk att frakta han i...
            // Candra


            240l sällskap 20l Nano


            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              vilka då? eller ja. sa/ca då kanske? för vilka annars?

              haha känns som jag är den ende i världen som tycker praktbotia är skitful o skulle aldrig ta hem nån!

              ne men kör på stimfiskarna, o sen ett gäng scalarer som huvudfisk typ. o sen malarna på botten
              Haha, ja Hannes, har du verkligen tagit en ordentlig titt på dom...? =)

              Ja, men det låter ju faktiskt bra ...khulii ser man ju ändå aldrig..och siamesika algätarna, dom hade jag tänkt ta bort, (finns det nå mer lättskrämd fisk?) inte kanske när dom är små, men nu när dom är ca 8 cm..och gibbin ska ju bort ...så ja, då får jag väl ta adjö av praktisarna också... men tanken att satsa på scalarer har kommit sen jag köpte dom..och tänkte faktiskt satsa på dom, har 6 stycken nu...dom är ju så lugna och fina...
              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                scalare är lite av personlig favorit.

                haha aaa jag har tatt en ordentlig titt. har haft akvarium i 12 år o "jobbar" extra på DM i jönköping ( dvs åker ner när jag hinner o ränner runt o grejjar med deras kar o säljer lite fisk o håller på :P , är man nörd så är man)

                behåll dom om du gillar dom så klart :P

                här är mina scalarer

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  I alla fall kampisen, sedan när det gällde ungfödarna så tänkte jag nog lite fel.. :P
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    lätt hänt

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      ta veck resten och gör på Asien kar, vilket är min favorit. men annars om du har svårt att göra av dig med praktbotior varför ta veck dom ? du kan ju ha ett ''vanlig'' sällskapsakvarium utan att inrikta dig på en världsdel (om det nu inte är det du vill, vill du inrikta dig på en världsdel är det ju bara att köra på).

                      har du ett vanlig mixkar så behöver du ju inte begränsa dig, och kan ha fiskar som du vill ha om dom för övrigt funkar tillsammans. jag tycker inte du har så farligt med fisksoppan möjligen att några blir för stora för karet med tiden.

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        haha känns som jag är den ende i världen som tycker praktbotia är skitful o skulle aldrig ta hem nån!
                        Ne jag tycker också att de är skitfula och kommer aldrig någonsin ta hem en

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Praktbotia och gibbiceps skall bort eftersom de blir för stora för ditt akvarium
                          Golden nugget skall bort eftersom den är en en extrem herbivor art som behöver hög värme - den är dömd att dö i ditt akvarium

                          Sedan är ju skalarer en rovfisk som så småningom kommer att komma på att småtetror smakar gott så dom hade jag också plockat bort

                          Ancistrus, Neontetra och Rödmunstetra passar bra ihop

                          eller kanske platy och molly

                          eller kanske en Asienkombination med Kuhliiål, Siamesisk Kampfisk och Siamesiska Algätare - fast denna kombination har jag inte testat så den är jag lite frågande inför
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • candra
                            • January 2010
                            • 455

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            scalare är lite av personlig favorit.

                            haha aaa jag har tatt en ordentlig titt. har haft akvarium i 12 år o "jobbar" extra på DM i jönköping ( dvs åker ner när jag hinner o ränner runt o grejjar med deras kar o säljer lite fisk o håller på :P , är man nörd så är man)

                            behåll dom om du gillar dom så klart :P

                            här är mina scalarer

                            Jag skojade med dig Hannes.. =) Ja, jag ska nog satsa på scalarerna...=)
                            // Candra


                            240l sällskap 20l Nano


                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av candra
                              Jag skojade med dig Hannes.. =) Ja, jag ska nog satsa på scalarerna...=)
                              Fast som sagt deras naturliga föda är småfisk och förr eller senare kommer de att komma på detta
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...