Fråga om fisksoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    Fråga om fisksoppa

    En tanke när jag tittade på alla fina ciklidkar poppade upp i huvudet


    Hur ställer sig ni som har afrikanska ciklider till att ha många fiskar av olika arter i samma akvarium - varför ses det inte som fisksoppa på samma sätt när man blandar flera arter med tetror får höra hela tiden när vi har fler än 1 art tillsammans? (även om de kommer från samma flod)
    Senast redigerad av 022helpek; 23 January 2011, 10:00.
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Varför ska man lyssna på "puritaner" som kritiserar de val man gör? så länge inte fisken i fråga tar skada är det väl ändå ens personliga tycke och smak som avgör? Ska man lyssna på den typen av kritik kan man lika gärna sätta sig och läsa mode-bloggar.. www.kissie.nånting för er kritiker.. ^^

    Det någon kallar fisksoppa kan ju vara väldigt vackert.. sen finns väl uppemot 90% av alla sötvattensfiskar i amazonas.. svårt att inte skapa "fisksoppa" om man kör SA-tema..

    Detta med afrikanerna tror jag har mycket att göra med estetik.. där är "Afrika" mer tema än orinoco/xingu/tapajo etc..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av 022helpek
      En tanke när jag tittade på alla fina ciklidkar poppade upp i huvudet


      Hur ställer sig ni som har afrikanska ciklider till att ha många fiskar av olika arter i samma akvarium - varför ses det inte som fisksoppa på samma sätt när man blandar flera arter med tetror får höra hela tiden när vi har fler än 1 art tillsammans? (även om de kommer från samma flod)
      Fisksoppa som fisksoppa
      Själv föredrar jag alltid att hålla färre arter och fler av varje istället och detta gäller inte bara för fisk utan även växter, inredning etc. Ett akvarium som t.ex. innehåller 5 olika typer av stenar tycker jag själv är fult.
      Dock så är ju detta mest en smaksak och detta är ju upp till en själv vad man tycket är snyggt.

      Sedan när man blandar fiskar så gillar jag att man åtminstone har arter som skiljer sig en del åt vad gäller färg och form - men som sagt det är upp vars och ens smak.
      Om man har fisksoppa har dock inget att göra med om man har afrikanska ciklider eller tetror
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        Hmm kan det ha med status att göra? Kan det vara så att malvi och victoriasjöciklider inte skall hållas i stim och därför blir det lite finare att ha fisksoppeakvarium när man likt koralrevs karet har ett par av varje sort?
        Det slår mig nu när jag skriver att det oxå är så att afrikanserna ofta har samma fina färger som korallrevsfiskarna... kan det finnas något samband där - att det är finare med salt (var i varje fall för många år sedan) och afrikanska ciklider är det närmaste man kan komma med sötvattensfiskar -vilket i sin tur för med sig att folk vill känna sig finare...
        Sedan ser jag ju att det finns många som skämtar med fisksoppe tanken - det är sunt - kanske rent av ett tecken på att termen fisksoppa inte blir lika negativt...
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av 022helpek
          Hmm kan det ha med status att göra? Kan det vara så att malvi och victoriasjöciklider inte skall hållas i stim och därför blir det lite finare att ha fisksoppeakvarium när man likt koralrevs karet har ett par av varje sort?
          Det slår mig nu när jag skriver att det oxå är så att afrikanserna ofta har samma fina färger som korallrevsfiskarna... kan det finnas något samband där - att det är finare med salt (var i varje fall för många år sedan) och afrikanska ciklider är det närmaste man kan komma med sötvattensfiskar -vilket i sin tur för med sig att folk vill känna sig finare...
          Sedan ser jag ju att det finns många som skämtar med fisksoppe tanken - det är sunt - kanske rent av ett tecken på att termen fisksoppa inte blir lika negativt...
          Som jag skrev ovan så håller jag inte med dig eftersom jag kallar det fisksoppa som fisksoppa och jag tycker nog att det är lika vanligt (i alla fall om man ser till hur många som har vanliga "sällskapsakvarier" som har "afrikaakvarier") att bägge "grupperna" kallas för fisksoppa.

          Sedan är det ju självklart som så att lagen stipulerar att fiskar som i naturen levere i stim även i akvarium skall hållas så - och det är ju vanligare att hitta stimfiskar bland sydamerikanska tetror än bland afrikanska ciklider (även om det förekommer där också)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Sedan spelar de nog in att väldig många ciklider inte tillåter att två hanar hålls ihop.

            Kolla hur de är en färgsprakande fisksoppa i naturen (T ex 0:50):
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            Arbetssätt...