Fiskar till 2 st 720 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #16
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Har inte haft dem själv men vad jag har förstått så är väl någorlunda liknande flaggciklider och andra Sydamerikaner av samma size i temperament och övriga "krav". Kör på nyckelhål för tusan, de är fina, verkar dessutom vara mkt trevliga robusta och fredliga fiskar.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #17
      Varför inte två olika tetror i karen? T ex ett jättestim neoner i ena och rödmunnar i det andra? Skulle nog bli superhäftig kontrast men med symmetri!
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #18
        Ursprungligen postat av karrokaja
        Och så finns det långsträckt pannsarmal http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=342&SOK=1
        Om de kan klassas som lugna eller harmoniska så lovar jag att dricka ett glas med vatten från ett av mina kar som du får välja.
        Hetsigare fisk är nog svårt att finna!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #19
          Om du funderar på nyckelhål så vill jag tipsa om Guianacara Geayi som har liknande temperament men än mer utstrålning och ett intressantare mer variationsrikt beteende. 2-3 par av dessa i ett 720 var en tanke jag själv hade innan jag tog CA spåret med det akvariet.

          Checking out...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Vem är det som betalar fiskarna? Lite intressant vid val av tex Corydoras, Sterbai för en hundring styck och ett stim på 15 kan vara svårt att motivera, kostar de däremot 30:-/stså blir det lite lättare.
            Även rödmunnarna är dyra om man jämför med tex neontetra, så även om man själv gillar fiskarna och vill ha dem så är det inte säkert att företaget tycker det är en så bra idé och vill då kanske behålla det gamla. Så för att få till stånd en förändring gäller det nog att veta hur mycket pengar det finns att röra sig med först.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #21
              Det är leasingfirman som betalar fiskarna, har varit i kontakt med dem idag och väntar på svar ang. avtal mm

              Tänkte att lägga fram förslag till fiskar, lite olika varianter så att jag har "på fötterna" om vad vi/jag villl ha för fiskar.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #22
                Sterbaier finns just nu i stockholm hos privatodlare för 25 pix styck 3cm.

                Det finns också en lekgrupp på 10 fiskar för 450pix.
                Checking out...

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #23
                  Jag funderar på att be dem skaffa skalarer, neontetror och nån corydoras till det ena och nyckelhål med svart neontetra och någon corydoras till det andra.

                  jag fick ok från chefen att bestämma med leasingfirman
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #24
                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Jag funderar på att be dem skaffa skalarer, neontetror och nån corydoras till det ena och nyckelhål med svart neontetra och någon corydoras till det andra.

                    jag fick ok från chefen att bestämma med leasingfirman


                    det finns ju tyvärr en betydande risk att neomisarna blir dyr mat till scalarerna.....

                    kanske bättre att satsa på en tetra som är "hög" i ryggen, ex colombia eller sorgmanteln....




                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Ok, jag hoppas att jag har fel men det kommer nog att bli lite jobb att få firman att byta ut fiskarna. De lever på att ha leasat ut akvarium, och då ska det givetvis vara tåliga fiskar som syns, och att köra småfiskstuket i ett sådant kar är säkerligen för mycket jobb för dem.
                      Skulle du nu säga att du har hand om dem och det skulle hända något, tex en sjukdom eller att många dör så vet jag vem de kommer att skylla på.
                      Som sagt, jag hoppas att jag har fel.

                      Ang. billiga Corydoras, jag tror inte leasingfirman tar det priset och för att få det att gå runt kan de inte ha i sådan fisk som är dyr. De handlar säkert från grossist, och tar fullt betalt till kunden för fisken genom leasingavtalet och då funkar det inte att köpa fisk privat.
                      Men visst, ett avtal kan alltid förhandlas om, och med förändringar på fiskfrånten blir det troligen en sådan förhandling isf.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        det finns ju tyvärr en betydande risk att neomisarna blir dyr mat till scalarerna.....

                        kanske bättre att satsa på en tetra som är "hög" i ryggen, ex colombia eller sorgmanteln....





                        .
                        beror på vilka skalarer det gäller... vildfångade utpräglade rovskalarer sväljer nog neonerna...
                        Men om man köper nån som är mer avlad så att den där jaktinstinkten inte är lite stark så kanske det funkar?
                        Bara en teori...
                        Har också hört att om man låter skalarerna växa upp med neoner så är chansen mindre att nonerna blir mat...
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #27
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Ok, jag hoppas att jag har fel men det kommer nog att bli lite jobb att få firman att byta ut fiskarna. De lever på att ha leasat ut akvarium, och då ska det givetvis vara tåliga fiskar som syns, och att köra småfiskstuket i ett sådant kar är säkerligen för mycket jobb för dem.
                          Skulle du nu säga att du har hand om dem och det skulle hända något, tex en sjukdom eller att många dör så vet jag vem de kommer att skylla på.
                          Som sagt, jag hoppas att jag har fel.

                          Ang. billiga Corydoras, jag tror inte leasingfirman tar det priset och för att få det att gå runt kan de inte ha i sådan fisk som är dyr. De handlar säkert från grossist, och tar fullt betalt till kunden för fisken genom leasingavtalet och då funkar det inte att köpa fisk privat.
                          Men visst, ett avtal kan alltid förhandlas om, och med förändringar på fiskfrånten blir det troligen en sådan förhandling isf.
                          Vi har haft problem länge med dessa kar, cyano och bakterieangrepp på fiskarna så vi/de behöver göra nåt drastiskt ändå för detta håller inte. Så då tänkte jag passa på och fråga om det går att kolla över fisksorter mm, dessa fiskar vi har nu har vi haft i ca 3 år så det hade varit roligt att få lite nya sorter. Har inte sett avtalet än så vi får se hur det blir och går men nåt behövs göras.

                          Jag matar bara fiskarna, ser till att verkar ok och sköter kontakten med firman, skulle inte ta på mig att sköta dessa kar räcker med de jag har hemma
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #28
                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            beror på vilka skalarer det gäller... vildfångade utpräglade rovskalarer sväljer nog neonerna...
                            Men om man köper nån som är mer avlad så att den där jaktinstinkten inte är lite stark så kanske det funkar?
                            Bara en teori...
                            Har också hört att om man låter skalarerna växa upp med neoner så är chansen mindre att nonerna blir mat...


                            om jag tittar på alla de skalarer jag har haft så skulle jag vilja säga att det är 50/50 över hela linjen
                            oberoende om det är vf eller avlade.

                            ex det par jag har nu, helt sjukt avlade så att de ser hemska ut, de äter allt som är mindre än 3 cm,
                            tuggar även sönder fullvuxna endlershonor på 5-6 cm.........



                            samtidigt har jag haft vf som inte har rört nått levande över 1 cm,,,,,,,,,,



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            Arbetssätt...