Fiskar till 2 st 720 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Fiskar till 2 st 720 liters

    Vi har två 720 liters på jobbet som vi behöver byta ut fiskarna i , vi har idag



    Det är inte jag som har valt dessa fiskar från början men jag har tjatat om att vi behöver nog byta ut dem för, för det första så är det inte mina favoriter och för det andra så blir det väldigt skitit i karet då leasingfirman kommer var tredje vecka och sköter karen.

    Karen är öppna runt om då de står mitt i ett rum vid vårt samlingrum, det är inte så stor genomströmmning där så det är lugnt runt dem.

    Det är rådasand och rötter och stenar i karen.

    Kan någon ge mig tips på fisk som hade passat, vi vill ha lugna fiskar i karen, det skall vara lika i båda karen och gärna åt SA-hållet.
    Vill ha växter i karet för att göra det grönt och fint att kolla på.

    Malawi har vi i akvariet i entren så det vill jag inte ha här med.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Jag har nog postat denna i fel kategori, ni får gärna flytta den dit det passar
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Jag tänker genast skalarer, ganska fylliga fiskar utan att hamna i samma fack som orskar...
      dock kan man inte BARA ha dessa, blir lite konstigt då

      Så kanske typ neontetra?
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Ja, tänkte på dessa med och ett stort stimm med någon tetra och kanske någon corydoras?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          yes

          Tänker just neontetra eftersom dessa är redigt färgglada samtidigt som dom är ganska lugna.
          Ja corydoras är ju ett måste men vilken är ju frågan...
          jag gillar sterbai, en vanlig sort och jävligt snygga och dom blir lite mustigare också
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            och om det är 2 kar som ska se ungefär likadana ut så kanske man kan ha samma uppsättning i det andra fast en anna "huvudfisk" alltså nåt annat än skalarer... typ flaggciklid eller vad dom heter?

            men det är fortfarande leasingfirman som ska sköta det va?
            Då får man kanske inte ta det för avancerat då dom bara kommer var 3:e vecka..
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Ursprungligen postat av karrokaja
              och om det är 2 kar som ska se ungefär likadana ut så kanske man kan ha samma uppsättning i det andra fast en anna "huvudfisk" alltså nåt annat än skalarer... typ flaggciklid eller vad dom heter?

              men det är fortfarande leasingfirman som ska sköta det va?
              Då får man kanske inte ta det för avancerat då dom bara kommer var 3:e vecka..
              Japp, tror att det måste vara samma setup.
              Nix, måste vara tåliga rackare i karet för leasningfirman kommer ca var tredje vecka. (om inte jag tjatar på dem och skriver en massa mail att de behöver komma innan )
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Är det rödmunstetrorna som stimmar så bra?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Finns det någon tålig, lite större corydoras som skulle passa?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Malawi1
                    • February 2009
                    • 583

                    #10
                    rödmunstetran stimmar väldigt bra
                    375 liter malawi / tanganyika.

                    96 liter SA

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #11
                      Flaggciklider skulle nog absolut gå bra, har själv 6st i 250L (3+3). Just i det karet blir det inte vattenbyten eller dammsugning särskilt ofta kan jag säga å de och de andra fiskarna oxå för den delen verkar stormtrivas. Så min erfarenhet är att flaggcikliden är en tämligen robust ciklid iaf map vattenkvalite, dessutom äter de ALLT å är alltså inte kräsna vid val av foder. Det som talar emot dem är att de är ganska duktiga växtärare, mina knaprar tex. anubias och crinum bla (de får både tillräckligt med mat och en hel del vegetabiliskt där inräknat).
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Är det rödmunstetrorna som stimmar så bra?
                        Jepp dom stimmar bra...
                        Fast dom som jag har är inte fruktansvärt duktiga på det... kan vara för at det är så mkt blandade tetrasorter, så dom blir typ virriga men har för mej att priset är lite högre på dom, men inget jag vet säkert

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Finns det någon tålig, lite större corydoras som skulle passa?
                        sterbai kan ju bli ganska stora...
                        Sen finns det ju corrysar som denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=299&SOK=1 Tror dock att den är rätt svår att få tag på och när du väl hittar den så är den nog rätt dyr...

                        Och så finns det långsträckt pannsarmal http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=342&SOK=1
                        Men det är inte en riktigt corry....
                        Dessa går också, men dom vill hellre leva i par än i stimm, såna ska jag ha nån dag
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Vad tror ni om denna? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=176&SOK=1
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • 022helpek
                            • November 2010
                            • 626

                            #14
                            hmm jag är inte expert på det här men tycker att man skall välja tetror som är stora - har en egen erfarenhet av scalar 8cm stor som åt upp alla mina kardinaltetror - läste senare att neontetra är huvudföda för vilda scalare... :S
                            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #15
                              Ska du inte låta ett av karen bli ett CA-kar. Det finns otroligt vackra och personliga centralare.
                              Checking out...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...