Har fiskars ålder någon betydelse?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ivar o Magnus
    • December 2010
    • 17

    Har fiskars ålder någon betydelse?

    När jag funderar på att skaffa fiskar till akvariet läser jag böcker, går in på hemsidor och talar med experter i butiker. På en fråga får jag oftast inget svar eller mycket vaga svar. Hur gammal är fisken och hur gammal kan den bli.

    Jag tycker att det borde ha sin betydelse och för varje artbeskrivning borde det finnas en liten faktaruta om fiskens levnadslängd. Vid vilken ålder börjar de (slutar de) leka etc???

    Jag har i mitt akvarium några kopparbarber som är ca 6 år. Hanarna är mycket vackra. Jag köpte ganska många, men nu har jag kvar några få sega åldringar. Eller är det så att jag har misslyckats totalt med att få till en bra levnadsmiljö för mina fiskar och dessa barber skulle ha blivit minst 15 år och de jag nu har kvar är starka ynglingar? Vad vet jag? Och jag skulle vilja veta!


    /Magnus
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Men många gånger känner man ju inte till hur gamla fiskarna maximalt blir. Ännu mindre om när de börjar/sluta leka

    Rent generellt så växer dock fiskarna snabbare i akvarium i naturen vilket också ofta innebär att de börjar leka tidigare om förhållandena är optimala. Det finns så oerhört mycket som påverkar.

    Så undrar man över en art så tycker jag att det är bättre att fråga specifikt i den kategorin - då kan man säkert få synpunkter på hur man skall göra för att lyckas

    En ålderslista finns på denna sida http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm
    Förr fanns en annan tysk lista som var bättre än den ovan - men den tror jag har försvunnit.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ivar o Magnus
      • December 2010
      • 17

      #3
      Tack för länken Kjell!

      Men även om man frågar inom en viss kategori får man i böcker och av experter i butiker vaga svar. Det kan ju vara bra att veta hur länge en fisk lever. Jag läste i boken "Barnens undervattensbok" följande; " En ål i fångenskap levde hela 88 år". Nu har inte jag tänkt att köpa en ål, men om hade det varit bra att ha kunskap om att den kan leva i 88 år. /Magnus

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Ivar o Magnus
        Tack för länken Kjell!

        Men även om man frågar inom en viss kategori får man i böcker och av experter i butiker vaga svar. Det kan ju vara bra att veta hur länge en fisk lever. Jag läste i boken "Barnens undervattensbok" följande; " En ål i fångenskap levde hela 88 år". Nu har inte jag tänkt att köpa en ål, men om hade det varit bra att ha kunskap om att den kan leva i 88 år. /Magnus
        Visst håller med om att det vore bra information, men trots allt så finns det några tusen arter med akvariefisk i handeln och de lever sedan olika länge beroende på hur de sköts.
        Därför är enda sättet att få en någorlunda sammanställning över detta att någon startar en hemsida där alla kan skriva in för resp. art - men det skulle ta massvis av år innan den ens blir så omfattande att det blir läsvärt. Dessutom så är ofta de siffror som nämns myter eftersom folk ofta har dåligt minne och uppskattar helt fel.

        Det viktigaste är ju att man får info om hur man skall sköta sina fiskar så att de får ett så långt liv som möjligt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ivar o Magnus
          • December 2010
          • 17

          #5
          Kanske någon kan börja med en lista i detta forum. Någon som är bra på tyska kanske kan översätta listan. För de arter som man vet lever länge kan det vara bra med en upplysning. Kanske den som tänker köpa just den fisken tänker till och funderar på om man kan tänka sig ha en fisk i exempelvis 40 år.

          Kommentar

          • Lilla Damen
            • February 2008
            • 2649

            #6
            En ål hade vi i brunnen när jag var liten... den skulle oxå var jättegammal.

            Jag lyckades aldrig se den... trots att pappa tyst och försiktigt drog undan locket som låg över hålet i brunnen när tiden var rätt, dvs. beckmörka nätter utan månsken.
            Minns spänningen när jag låg på magen och lyste med en ficklampa ner på vattnet i den fyrkantiga stenbrunnen. Men Nej, ålen såg jag aldrig... vattenrörelse och ett plask var det enda jag såg och hörde.

            Varför en ål i brunnen kan man undra? Tydligen skulle den rena vattnet på något sätt...

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Ivar o Magnus
              Kanske någon kan börja med en lista i detta forum. Någon som är bra på tyska kanske kan översätta listan. För de arter som man vet lever länge kan det vara bra med en upplysning. Kanske den som tänker köpa just den fisken tänker till och funderar på om man kan tänka sig ha en fisk i exempelvis 40 år.
              Jo men varför gå över ån efter vatten. Visst kan man starta en lista också här och om 10 år så är den lika bra som på den som redan finns på den tyska hemsidan.
              Det är ju definitivt ingen krånglig lista utan den är supernekel att förstå även om man inte kan tyska - först står ju det vetenskapliga namnet och det är oftast samma på alla språk. Jahre = antal år, Quelle = källa

              Det vetenskapliga namnet hittar man här på Zoopet eller googlar fram.
              Hoppas att nu åtminstone denna tyska sida får fortleva för jag håller med dig om att ibland kan vara bra att ha ett litet hum om åldern.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ivar o Magnus
                • December 2010
                • 17

                #8
                Vi hade ingen ål i brunnen när jag var liten. En gång fick jag krypa ned i brunnen för att tvätta stenväggarna. Runt magen hade jag ett rep. När jag var på botten ropade jag till pappa, "Det läcker här"! Någon ål såg jag inte. Jag har dock hört att man förr i tiden hade ål i brunnar för att hålla rent.

                Det är klart att man inte ska gå över ån efter vatten, men man kanske skulle kunna bygga på den tyska listan med kunskaper som man kan få fram
                via exempelvis detta forum. Vad sägs om det? /Magnus

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ivar o Magnus
                  Vi hade ingen ål i brunnen när jag var liten. En gång fick jag krypa ned i brunnen för att tvätta stenväggarna. Runt magen hade jag ett rep. När jag var på botten ropade jag till pappa, "Det läcker här"! Någon ål såg jag inte. Jag har dock hört att man förr i tiden hade ål i brunnar för att hålla rent.

                  Det är klart att man inte ska gå över ån efter vatten, men man kanske skulle kunna bygga på den tyska listan med kunskaper som man kan få fram
                  via exempelvis detta forum. Vad sägs om det? /Magnus
                  Den tyska sidan är ju deras och den har ju dom ensamrätten till så vi kan ju inte bygga vidare på den.

                  Men starta gärna en ny tråd i "Mix fisk"-kategoring där folk kan skriva in sina ålderserfarenheter för resp. art
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Ivar o Magnus
                    • December 2010
                    • 17

                    #10
                    Det är klat att jag ska starta en ny tråd i "Mix fisk" - kategorin!


                    Som underlag kanske man kan ha den tyska sidan http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm .
                    Vad vet vi om den? Finns det någon länk till akvarieföreningar etc? Är källorna tillförlitliga?



                    Och kanske i någon framtid en tysk hemsida använder oss som quelle = källa...

                    Jag tackar Kjell för den idén!


                    Mitt mål är att till helgen starta tråden.


                    Kjell, deleta nu inte denna tråd, det kan ju finnas fler som vill ge sig in och ge svar på om fiskars ålder har någon betydelse. Jag tänker då inte bara på den genomsnittliga levnadslängden inom en specifik familje-kategori. Det jag tänker på är frågor som tar upp ämnen om olika fiskar exempelvis börjar leka vid olika åldrar. Det skulle inte förvåna mig om det inom något område finns någon som har forskat och skrivit en doktorsavhandling. /Magnus

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lilla Damen
                      Varför en ål i brunnen kan man undra? Tydligen skulle den rena vattnet på något sätt...
                      Den ska äta upp grodor och möss som ramlar ned i brunnen så de inte ligger och ruttnar. Gammeldags brunnar var inte så täta som dagens, så det drattade nog ner en hel del. Gäddor användes också; när jag var liten fick jag höra att när brunnen på vårt dåvarande sommarställe rensades hade man hittat en liten nästan vit gädda i den, som, om historien var sann, måste ha varit flera decennier gammal.
                      Senast redigerad av Azur; 10 January 2011, 20:40.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Ivar o Magnus
                        • December 2010
                        • 17

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Den ska äta upp grodor och möss som ramlar ned i brunnen så de inte ligger och ruttnar. Gammeldags brunnar var inte så täta som dagens, så det drattade nog ner en hel del. Gäddor användes också; när jag var liten fick jag höra att när brunnen på vårt dåvarande sommarställe rensades hade man hittat en liten nästan vit gädda i den, som, om historien var sann, måste ha varit flera decennier gammal.
                        Se vad man kan hitta på nätet!

                        Det finns tydligen pålitliga metoder för biologer att analyser fiskars ålder www.fiskeriverket.se/vanstermeny/forskning/aldersbestamningavfisk.4.48ee0d56126291c2483800010 74.html. Nu är inte jag biolog, men tanken slog mig att varför inte skicka in sin fisk för analys. Och för en akvarierist tror jag att den viktigaste frågan, av de frågor som fiskeriverket räknar upp för varför man vill veta hur gammal en fisk är, är frågan om fisken dör som ung eller gammal.


                        Jag undrar varför de inte använde metoden när de hittade den nära 150 åriga Barnteviksålen?
                        www.fiskeriverket.se/sidorutanformenyn/reportage/gammelalenhittades.4.323810fc116f29ea95a80003329.h tml
                        /Magnus

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ivar o Magnus
                          Jag undrar varför de inte använde metoden när de hittade den nära 150 åriga Barnteviksålen?
                          Ålars fjäll är mikroskopiska, så det är nog svårt att räkna årsringar på dem; och hörselbenet kan man inte ta ut utan att döda fisken.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • 022helpek
                            • November 2010
                            • 626

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Ålars fjäll är mikroskopiska, så det är nog svårt att räkna årsringar på dem; och hörselbenet kan man inte ta ut utan att döda fisken.
                            fast de fiskar som man forskar åksjuka på är fem cm stora och där är det inga problem med att räkna årsringar...
                            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...