blanda SA och asien?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    blanda SA och asien?

    fundera lite hur de fungerar att blanda fisk från olika världsdelar.

    om man tänker sig fisk som vill ha likvärdig inredning i akvariet och som funkar ihop med andra fiskar, spelar det då någon roll om man har exempel asien och SA fisk i samma akvarium?

    /H
    MrH ---> 175L SA kub
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    tror inte det är nån fara alls. själv har jag atm corys, ancistrus, neontetror och siamesiska algätare, SA+Asien. Funkar utmärkt
    All we are, we are.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      man kan få passa sig lite ibland dock. molly o kampfisk är tex inte så bra. då molly gärna biter på fenor. så man får nog kolla upp lite i förväg. men så är det ju med alla fiskar man ska köpa så.

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        jag tänker mig att kanske stoppa ner nåra scalare i min 375a där de går silverhaj å praktbotia, å en gibbi.
        skulle de funka?

        och vad skulle man mer kunna tänkas stoppa i?
        helst nån stimfisk som inte blir för stor.

        är så jäkla svårt å hitta för de finns så mycke, men får man några tips så är de ju lättare att kolla upp en fisk.

        /H
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av MrH
          jag tänker mig att kanske stoppa ner nåra scalare i min 375a där de går silverhaj å praktbotia, å en gibbi.
          skulle de funka?

          och vad skulle man mer kunna tänkas stoppa i?
          helst nån stimfisk som inte blir för stor.

          är så jäkla svårt å hitta för de finns så mycke, men får man några tips så är de ju lättare att kolla upp en fisk.

          /H

          undrar om det är så lyckat att stoppa ner en relativt lugnt seglande scalar i ett kar med så aktiva saker
          som silverhajar......inget jag skulle gjort iaf.


          man kan blanda mellan världsdelar ganska friskt om man tänker på dels fiskarnas beteende och vattenvärden.

          ex ingen bra idé att stoppa ner fenbitare (ex vissa barber / tetror / ibland mollys) med fisk som har långa fenor,
          ex kampisar och scalarer.

          ej heller är det bra att tussa ihop en fiskart som är lugn med en fiskart som stimmar runt som en jojo i karet.

          ej heller är det bra att blanda fisk som äter olika....ex grönsaksätare blandat med rovdjur är inget bra i längden.


          men har man bara lite koll så går det.


          nu tycker nog de flesta akvarienördar att man helst skall hålla sig till en sorts biotop per kar.
          vilket i sig grundar sig på en avig inställning till att blanda....och det faktum att det är helt enkelt enklare
          att hålla koll på vatten / mat / temp / inredning / och allt annat om man inte blandar....för mycket iaf...



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            jo ja tänkte på det också, att hajen är rätt så livlig å scalare lugna, därför ja fråga vad folk som kan mer än mig tyckte =)

            har du något tips på nån annan fisk?
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av MrH
              jo ja tänkte på det också, att hajen är rätt så livlig å scalare lugna, därför ja fråga vad folk som kan mer än mig tyckte =)

              har du något tips på nån annan fisk?

              du har ju nästan en Asienbiotop med hajarna + botian.

              varför inte fortsätta med det ?

              sök i artbeskrivningarna på fisk ifrån asien....finns hur många trevliga saker som helst.



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                aha, ska kolla upp den.

                tackar.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  man kan få passa sig lite ibland dock. molly o kampfisk är tex inte så bra. då molly gärna biter på fenor. så man får nog kolla upp lite i förväg. men så är det ju med alla fiskar man ska köpa så.
                  Hannes, biter Molly på fenor??
                  Är det inte tvärtom?
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av MrH
                    har du något tips på nån annan fisk?
                    Medelstora tetror, t.ex. Skivtetra, funkar nog i det sällskapet. Du måste förstås fortfarande matcha humör, t.ex. Exodon paradoxus är nog ingen bra idé.

                    Ännu bättre vore stora regnbågsfiskar som Röd Regnbågsfisk, eller medelstora barber som Vimpelbarb, Torpedbarb, eller Pandabarb.
                    Senast redigerad av Azur; 21 December 2010, 18:14.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      på DM kan vi inte ha kampfiskarna med segelfensmolly/diamantmolly. de slaktar fenorna på dom. den enda erfarenhet jag har.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...