Vad mer i 240 L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Vad mer i 240 L?

    Har idag följande fiskar i mitt 240 liters kar

    2 st Scalare (små ca 8 cm som inte växer mer)
    1.1 Mosaikgurami
    1.3 Kampfiskar (Betta splendens)
    11 st Sorgmantelteror
    1.0 Ancistrus
    1 st Segelfenspleco (pålurad i yngre år, letar större kar åt denna)
    1 st Vändmal (Synodontis nigrita)
    3 st Praktbotior

    Jag funderar på att skaffa 6-8 st panda-pansarmalar, men kan dem bli för små för karets andra invånare?

    Vill gärna ha 2 st lite större fiskar i karet men hittar inga större scalarpar i min närhet och köper inte scalare i butik pga mina två tidigare scalare som växt upp i för litet kar. Diskus vågar jag mig inte på då de verkar så extremt känsliga.

    Help please
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #2
    Hur kommer dig sig att scalarerna inte växer mer? Enligt listan tycker jag att det ser lite fisksoppa ut redan nu, så vad du mer ska tillsätta vill jag inte säga ngt om.. Fler guramis?

    Kommentar

    • Icecoffee
      • November 2010
      • 447

      #3
      skulle inte satsa på scalare, med tanke på att du har betta splendens i karet.
      gurami är riktigt trevliga fiskar, har flera dvärggurami i vårt asien kar.
      alt göra ditt stim lite större med fler tetror ?
      Cogito, ergo sum
      (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
      (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

      Kommentar

      • gickan_87
        • November 2003
        • 1873

        #4
        Ursprungligen postat av Föllförfisk
        Hur kommer dig sig att scalarerna inte växer mer? Enligt listan tycker jag att det ser lite fisksoppa ut redan nu, så vad du mer ska tillsätta vill jag inte säga ngt om.. Fler guramis?
        Därför att jag har haft dem i snart 1 år och de har inte växt en enda cm sedan jag köpte dem. Startade en tråd om det tidigare och fick då svaret att dem troligen gått förlänge i butikens lilla akvarium så de inte kunnat växa mera. Saken är ju den att jag gärna vill ha en större fisk än guramisarna. Hade ju hoppats på scalarna men dem står ju stilla i växten
        Senast redigerad av gickan_87; 29 November 2010, 19:18.

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Ursprungligen postat av Icecoffee
          skulle inte satsa på scalare, med tanke på att du har betta splendens i karet.
          gurami är riktigt trevliga fiskar, har flera dvärggurami i vårt asien kar.
          alt göra ditt stim lite större med fler tetror ?
          Tycker guramisar verkar vara lite fegare fiskar, inte så ofta man ser till dem i karet de står helst bakom alla växter.

          Varför funkar inte betta med scalare?

          Kommentar

          • gickan_87
            • November 2003
            • 1873

            #6
            Förresten, vad tror ni om att tillsätta pandorna? blir dem jagade/mat av någon?

            Skickar med en länk på hur det ser ut idag. Det ser rätt tomt ut :/

            Senast redigerad av gickan_87; 29 November 2010, 19:35.

            Kommentar

            • Icecoffee
              • November 2010
              • 447

              #7
              Scalarer, eller en del iallafall kan vara fenbitare, nu har du ett fridfullt par och det är inte säkert du har sån tur om du köper fler, jag skulle inte chansa men det är jag det
              Cogito, ergo sum
              (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
              (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #8
                Mmm jag fick ju med tre Skalarer till mitt kar. Den största har mobbat/jagat/bitit en av de andra i fenorna nästan hela tiden. Så den går i ett eget kar ju tills fenorna har hämtat sig på den så ska jag byta den mot nåt i akvariebutiken. Efter att jag flyttade ut den från karet så är de båda andra lugna och verkar inte bråka med varandra. Så jag antar att det är de två som bildat ett par och den andra kanske var en hanne.

                Kommentar

                • Icecoffee
                  • November 2010
                  • 447

                  #9
                  ingen vill vara det tredje hjulet
                  du kan ju prova med betta, men välj då kanske en kortfenad varient eller fredlig. kanske inte det du är ute efter ?
                  om du orkar vänta så kan du få en av oss från yngelkaret, men det dröjer några månader
                  Cogito, ergo sum
                  (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                  (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...