Hur låbng tid för ny art ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Hur låbng tid för ny art ?

    En liten fråga om urvalsodling.

    Hur långt tid tar det att få fram en ”ny art” ?

    Med art menar jag inte en genetisk ny art, utan med ett nytt utseende.

    Låt oss ta svärdbärarna som exempel.
    De ”vanliga” röda / svarta / gula / etc etc varianterna som finns i handeln idag,
    har ju ganska lite kvar av färgerna som de vilda har.

    Så, någon gång måste ju en snubbe ha tittat på denna firre, och fått för sig att
    han vill ha fram en knallröd version, (kanske för att det fanns ett specifikt ex som
    hade lite större röda fläckar än de andra…vad vet jag…)

    Då misstänker jag att han har tittat ner i karet, sett att det finns en hane eller hona
    som har lite mer rött i fläckarna än genomsnittet. Plockat ur dessa fiskar, och fått
    yngel på dom, ur dessa yngel så har det funnits någon som har ytterligare lite mer rött.
    Osv osv…..

    Så, hur lång tid tar detta ?

    1 generation….2….15…..2589654 generationer ?

    I visa fall kan jag tänka mig att det går fort som fasen, dvs om man hittar ett “missbildat”
    Exemplar, som har helt annan färg, så är man där på 1-2 generationer.

    Men…strunt i missbildade exemplar….fokusera på ”urvalsodling”.
    Senast redigerad av Ken Olofsson; 24 November 2010, 11:42. Anledning: för liten text
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    psst....textstorleken kensa.... för jääkla liten du. ( varför går folk in o ändrar sånt btw??? )

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #3
      Att det blir erkänt som ny art tar nog ett tag. Det krävs skillnader i dna och sånt. Först färgvarianter, underart och egen art. Ungefär som Channa argus och Channa argus warpachowskii. För lika för att inte vara olika arter, men nog olika för att vara en underart.

      edit:

      Sen är det ju "missbildningar" som ofta leder till nya arter. Den missbildningen kanske ger djuret en fördel över alla andra utan missbildning. Men det kanske är 1 på 1000000 missbildningar som ger ett övertag.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av malfunkshun
        Att det blir erkänt som ny art tar nog ett tag. Det krävs skillnader i dna och sånt. Först färgvarianter, underart och egen art. Ungefär som Channa argus och Channa argus warpachowskii. För lika för att inte vara olika arter, men nog olika för att vara en underart.

        edit:

        Sen är det ju "missbildningar" som ofta leder till nya arter. Den missbildningen kanske ger djuret en fördel över alla andra utan missbildning. Men det kanske är 1 på 1000000 missbildningar som ger ett övertag.
        som jag sa....inte en ny art ur ett genetiskt perspektiv.

        utan gå från "helgrå" till "helröd".

        Exempelvis, den röda versionen av svärdbäraren ute i handlen, är ju samma art som den vilda
        och korsar sig hej vilt om de får möjlighet.

        om man skulle idag hitta svärdbäraren i det vilda....hur lång tid med urvalsodling tar det innan
        har en knallröd version....?


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          psst....textstorleken kensa.... för jääkla liten du. ( varför går folk in o ändrar sånt btw??? )


          ändrad


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • malfunkshun
            • September 2008
            • 394

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            som jag sa....inte en ny art ur ett genetiskt perspektiv.

            utan gå från "helgrå" till "helröd".

            Exempelvis, den röda versionen av svärdbäraren ute i handlen, är ju samma art som den vilda
            och korsar sig hej vilt om de får möjlighet.

            om man skulle idag hitta svärdbäraren i det vilda....hur lång tid med urvalsodling tar det innan
            har en knallröd version....?


            .
            Men då är det ju en färgvariant och inte ny art. Helt olika saker. Och det var ju "ny art" du frågade efter
            Hur många generationer det krävs är svårt att säga om man har vildform som startmaterial.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Det beror på det!
              Först och främst om den egenskap man vill ha hos den nya varianten finns i botten hos ursprungsvarianten.
              Finns anlaget för att producera rött pigment hos arten redanså kan du förstärka det genom urvalsodling. Mer och starkare röd färg gör att du plockar ut just de djuren till avel.

              Hur lång tid det sedan tar tills du har fått en helt röd variant beror på hur många genpar som styr kroppsfärgen, om det röda anlaget är dominant eller recessivt.

              Om du däremot vill ha en helt ny egenskap, tex neonblå svärdbärare så får du antingen hålla utkik efter en fisk som har muterat i anlaget för pigmentering och därför producerar neonblått pigment eller försöka att korsa in den genen genom korsning med en annan art.
              Sen gäller det att urvalsodla tills du har renodlat anlaget du vill ha.

              Därför är det nästan omöjligt att säga hur lång tid det tar, eftersom det finns så många faktorer som styr t ex utseende.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              Arbetssätt...