Vilken större fisk ska vi ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Vilken större fisk ska vi ha?

    Vi har alltid haft guppy och platy men har den senaste tiden provat gurami som lite större fisk utan bra resultat. Först provade vi mosaikgurami och de funkade väl hyfsat men alla fyra han dö innan det blev några yngel. Nu har vi guldgurami för de skulle vara lätta att ha och lätta att föröka. Vi har inte fått ett enda yngel, istället har de en efter en dött. Vi hade 6 stycken från början men nu har vi 3 kvar dock är det en som är lite större än de andra och haft bäst färg hela tiden och h*n jagar de andra hela tiden, särskilt de som börjat visa sig lite svagare. Jag tror att det är därför som de har dött en efter en, de har helt enkelt blivit mobbade och dött för det.

    Vi vill gärna ha fick som är lätta att föröka, typ som guppy och platy men hade varit kul att ha lite större fiska en gång. Storleken på akvariet är 180 liter.

    Förslag?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låter ki itne så¨bra att fiskarna droppar av. vad har ni för värden på vattnet?

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #3
      Bra värden enligt testerna. Men mosaikguramisarna hade vi i samma akvarie som platyna och de lever fortfarande och det var inte så att de bara knallfall dog men ändå för tidigt. Nu är det så att en gurami har jättefin färg, så fort de andra blir synliga så jagar den med fin färg bort de andra.

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Hur ställer ni er till ciklider...?
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          Nja, jag är inte jätteförtjust i dem. vi har egentligen några palettciklider men vi flyttade dem till sköldpaddsakvariet med risk för att bli mat bara för att jag inte tyckte om dem och för att kunna köpa guramisarna som inte alls blev lyckade.

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ok vad synd, ciklider är ju de bästa fiskarna som finns ju!
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • cillan
              • February 2007
              • 562

              #7
              Varför är de så bra då?

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                De kan spela basketboll...

                Nej - men de har intressanta beteenden, både när de skall spela för varandra för lek och när de skall försvara och vårda sina ägg/yngel. Och så är de riktigt fina, också.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

                  #9
                  Guramis är väl för al del inte så himla lätta att föröka? Inte som Molly och guppy. Guramis bygger ju skumbon. Trist att det inte funkat emd guramis för dig! Jag har 4 stycker blåguramis, och de var de fiskar jag startade upp akvariet med, och det har gått jättebra, de lever i lugn o fin harmoni. men jag har hört att en del individer kan vara lite alggresiva, framf´öraltt hanar emellan, Hur är könsfördelningen av dina guramis?
                  Palettciklider som du redan har (?) skall ju vara lätta att få yngel på som jag fattat det.

                  Kommentar

                  • fisheye
                    • November 2010
                    • 488

                    #10
                    Förslag på Ciklid skulle vara de trevliga, vackra och snälla:
                    Laetacara Dorsigera

                    De blir runt 10 cm.

                    Vi har dem med tetror, borelli, pansarmal, ansistrus...

                    Kommentar

                    • cillan
                      • February 2007
                      • 562

                      #11
                      Palettcikliderna fick vi yngel av men de funkade inte med de andra fiskarna i akvariet, som var gurami (mosaikguramin fick gå tillsammans med dem när vi köpte dem) och så ville jag ha bara gurami och en större varriant. Jag vet inte varför men jag är inte så förtjust i ciklider. Tycker de bara verkar krångliga. Vi tycker ju det är kul att få avkommor från fiskarna och det är därför vi provade gurami, de är lite större jämfört med guppy och platy men enl beskrivningen på zoopet ska de vara lätta att få yngel av (brons).

                      Jag vet inte hur könsfördelningen är, jag tror vi köpte 3 av varje eller 2 hanar och 4 honor men den ena jagar ju bort alla hela tiden så jag vet inte, de har heller inte så mycket färg som den som jagar men de är ju heller inte mycket framme eftersom den jagande fisken jagar bort dem.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        nyckelhål ?
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          Vill man ha yngel av guramis är det också lättast att sätta upp ett skilt lekakvarie för dem

                          Kommentar

                          • cillan
                            • February 2007
                            • 562

                            #14
                            Om det nu måste vara ciklid så verkar ju faktiskt nyckelhålscikliden rätt charmig, inte allt för aggressiv och rör inte växterna så mycket.

                            Tycker den här rätt fin med sin gula färg Labidochromis caeruleus men de passar väl kanske inte riktigt ihop? Dessutom behöver man väl ha några stycken nyckelhål för att vara säker på att det blir olika kön. Hur många kan man ha i ett 180- liters? Varför jag inte är så förtjust i ciklider är nog för att många verkar vilja ha ganska kal akvarie med mest stenar och jag gillar växter. Hittade lite bilder på nyckelhålscikliden och de verkar gå med på lite växter. Skulle ni vilja visa lite bilder på akvarier med nycklhålsciklider i?

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #15
                              Riddargoby är en riktigt fin firre som du kan få lek på. Snälla men med ett kaxigt utseende.
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av DaRe; 26 November 2010, 07:01.
                              Checking out...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...