Kan man ha Öronål och Black Ghost i samma akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • öronålen^^
    • February 2008
    • 69

    Kan man ha Öronål och Black Ghost i samma akvarium?

    Har blivit enormt fäst vid Black Ghost, dom är så himla coola. Men såg några i affären för några veckor sedan och efter lite frågor så fick jag reda på att enligt dom kan man ej ha öronål tillsammans med black ghost då ålarna skulle jaga och stressa ihjäl spöket. Så jag undrar, finns det en möjlighet att ha dom? Mina ålar är rätt slöa och nyfikna men har inte jagat en enda av mina andra fiskar så jag ser inget problem, men har ju ingen erfarenhet av det här så frågar om råd från er x'D
    Har livslång dröm om att äga 10 Koi i ett jätte akvarium innomhus
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Om det är någon av de båda arterna som riskerar att stressa sönder den andra, så ska det vara spöket som stressar sönder öronen..

    Dock så tror jag inte att det kommer att bli så, sålänge du bara ser till att spöket inte är tvunget att dela gömställe med ålarna, för då kommer spöket bli sur på ålarna.. :/ Blir spöket sur på ålarna så kommer han slå ihjäl dem för att få ha sin grotta ifred.. :/
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Jag har två stora blackghost och två stora öronålar i samma kar och jag har aldrig sett några problem mellan dom.
      Bara den dagen då jag fick den andra blackghosten så var det fajt mellan blackghostarna sen dagen efter det så har dom bara varit vänner.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av pikachu
        Om det är någon av de båda arterna som riskerar att stressa sönder den andra, så ska det vara spöket som stressar sönder öronen..

        Dock så tror jag inte att det kommer att bli så, sålänge du bara ser till att spöket inte är tvunget att dela gömställe med ålarna, för då kommer spöket bli sur på ålarna.. :/ Blir spöket sur på ålarna så kommer han slå ihjäl dem för att få ha sin grotta ifred.. :/
        Egna erfarenheter?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Egna erfarenheter?
          Nope, men vad jag vet så ska spökerna kunna vara rätt svartsjuka om sina grottor.. :P
          Då känns det ju rätt logiskt att om man bara har en grotta att spöket, skulle slå ihjäl ålarna till slut för att få ha sin grotta ifred från dem.. :P
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av pikachu
            Nope, men vad jag vet så ska spökerna kunna vara rätt svartsjuka om sina grottor.. :P
            Då känns det ju rätt logiskt att om man bara har en grotta att spöket, skulle slå ihjäl ålarna till slut för att få ha sin grotta ifred från dem.. :P
            Tveksamt...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Pansar/öronålar (som inte är ålar, utan fengäddor) är fredliga, men kan möjligen stressa timida arter med sina långa kroppar när de simmar omkring. Men de lär inte störa en Black Ghost. Har haft en Black Ghost, men det var längese´n. Upplevde den som fredlig och tillbakadragen. Men de kan ju ändra sig när de blir större.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Och jag har haft större Black Ghost som åt ur handen på mig, samt rörde inte en fena på övriga fiskar i karet.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Joakim Lundgren
                  • August 2006
                  • 631

                  #9
                  Jag har en större BG ihop med fengäddor (typ samma shit som öronålar) utan några problem alls.
                  AKA: Lizardking

                  Kommentar

                  • öronålen^^
                    • February 2008
                    • 69

                    #10
                    Ah ok, har planerat ett tag att bygga en enorm grotta till mina karpfiskar i samma akvarium, så om jag köper en Black Ghost så borde den trivas då.
                    Tack för hjälpen, ska leta upp/köpa många stora stenar nu x)
                    Har livslång dröm om att äga 10 Koi i ett jätte akvarium innomhus

                    Kommentar

                    • Joakim Lundgren
                      • August 2006
                      • 631

                      #11
                      Du är välkommen att diskutera Black ghost knives och andra firrar på MFKsweden.se. Vi har många erfarna akvarister där som gärna hjälper till med frågor rörande sammansättning av rovfiskar.
                      AKA: Lizardking

                      Kommentar

                      Arbetssätt...