Såg en riktigt frän fisk idag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Såg en riktigt frän fisk idag

    Dvärgkulfisk hette den. Såg riktigt rolig ut och blev endast 2,5 cm. Den är tydligen helt sötvattenlevande iaf.
    Men min fråga är om man kan ha den ihop med andra fiskar? Han i butiken sa att dom är mycket snällare än dom större kulfiskarna, men jag vill gärna höra med er experter först.
    Vore såklart bra om den funkar ihop med andra fiskar, men annars tror jag nästan jag får köpa mig ett lite akvarium till bara den sortens fisk.
    Hoppas någon där ute kan svara.

    VH Jimmy
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Mina flyttade för ett tag sedan, det första dom gjorde var att käka upp två endlers för mig, allt bakom bröstfenorna var borta, sedan käkade de upp 10 crystalräkor, bara huvudet för stjärten var nog inte god.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      Haha, snälla? Den va go. Finns förövrigt i djuraffären på a6 i jönköping. Nej, dom är aggro, dock liiite snällare än övriga kulor men... Det betyder inte att den inte skulle vilja slakta allt. Deras näbbar är utmärkta vapen. Finns lite olika förum för dvärgkulor och där rekommenderas ALLTID artakvarier med 1 hane och 3 honor. Finns mer eller mindre endast 1 sorts fisk som går ihop med dvärgkulor och det är ottos. Varför har jag ingen aning om men alla på det dvärgkulforumet jag skrivit på för ett tag sen har ottos i sina kulkar :P det viktiga du MÅSTE tänka på om du skaffar ett artkar är:

      Överfiltrering, dom äter fruktansvärt, fruktansvärt grisigt och smutsar ner vattnet extremt.
      Snäckor, dom behöver äta dom, då dom slipar ner sin näbb när dom gnager på skalen.

      Förövrigt en riktigt underhållande fisk att ha

      Så i sammanfattning:

      1 hane 3 honor
      överfiltrering
      snäckor
      ottos

      lycka till!
      All we are, we are.

      Kommentar

      • Saturnus80
        • October 2009
        • 943

        #4
        Mina behövde inte snäckor, deras näbb växte inte på ett helt år.
        //Daniel

        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
        23l aqualandscape med dvärgkulor

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #5
          Ursprungligen postat av Saturnus80
          Mina behövde inte snäckor, deras näbb växte inte på ett helt år.
          men dom hade ju dina räkor
          All we are, we are.

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #6
            Fast dom tog ju slut rätt snabbt
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • jenmad
              • March 2009
              • 579

              #7
              Hej!

              Dvärgkulfiskar är tydligen de enda kulfiskarna som inte nödvändigtvis måste ha snäckor för att slipa ner tänderna. www.dwarfpuffers.com är en mycket informativ sida! En annan lite knepig sak med dem är att det inte är många individer som kan tänka sig att äta torrfoder i någon form. Fryst funkar oftast, levande alltid (så vitt jag vet). Mina älskar räkrom - från såna räkor som jag äter själv alltså.

              Hälsningar
              Jennifer

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #8
                Haha okej, skön fisk. En riktig tyson med andra ord. Tjejen blev tillochmed förtjust i dom (händer inte ofta med akvarieinvånare), så det lär väl bli ett litet artakvarium.
                Hur stort måste dom ha då? 1 hane 3 honor

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #9
                  20 liter per fisk är rekomenderat. 75-80 liter är väl standard för 1+3
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #10
                    Ursprungligen postat av Falconer
                    Haha okej, skön fisk. En riktig tyson med andra ord. Tjejen blev tillochmed förtjust i dom (händer inte ofta med akvarieinvånare), så det lär väl bli ett litet artakvarium.
                    Hur stort måste dom ha då? 1 hane 3 honor
                    Är det 1+3 så behöver du inte så stort. problemet är att se könskillnad på dem, ta den största och de tre minsta o håll tummarna.
                    Mina älskade mygglarver.
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • Saturnus80
                      • October 2009
                      • 943

                      #11
                      Ursprungligen postat av roosterboy
                      20 liter per fisk är rekomenderat. 75-80 liter är väl standard för 1+3
                      Ialla fall 20 liter per hane.
                      //Daniel

                      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                      23l aqualandscape med dvärgkulor

                      Kommentar

                      • roosterboy
                        • September 2010
                        • 1094

                        #12
                        Determining the sex of Dwarf Puffers when they're young is very difficult since most of their secondary sexual characteristics do not show up until they reach adulthood. Most of the Dwarf Puffers sold in stores are juveniles, so picking out how many males and females you're getting can be next to impossible. Most owners won't know until their dwarves are grown. When they are old enough, however, it is easy to tell the males from the females: The males have a dark line that runs down their belly (their bellies have more yellow coloring as well). The vertical line on the males darkens with sexual maturity and during spawning. The males also have lines or "wrinkles" behind their eyes that the females do not have. The C. imitator male is identifiable by a "keel" and "comb" created with the ability to erect their dorsal and ventral ridges. Finally, another way to determine the sex of a Dwarf Puffer is to look at its body shape. The female's body will be much rounder than the male's.


                        saxat från dwarfpuffers
                        All we are, we are.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...