Behöver tips snabbt! (snälla) :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Behöver tips snabbt! (snälla) :)

    Ska in till butiken och köpa nytt till karet som varit igång 3 veckor ungefär. Allt funkat bra med inkörningsguppysarna, bra vattenvärden men använder ändå nitrivec.
    Jag undrar vilken av dessa som är tåligast som man kan starta med.
    *Kap Lopez Aphyosemion Australe
    * Räkor
    * Rasbora burmese zebra Danio Erythromicron el Galaxyrasbora
    * dvärgotocinclus
    Tacksam för snabba svar!
    Senast redigerad av Falconer; 03 November 2010, 11:20.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Räkorna kan vara känsliga, så jag skulle ha börjat med någon av de andra

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Skippa räkorna och Ottosarna ett tag till, de är ganska känsliga. Skulle kört på någon av rasbororna.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Tror ni jag kan låta guppysarna, 4 st, gå kvar ett tag om jag satsar på galaxys, burmese zebra eller kap lopez? Så det inte blir för mycket fisk i början tänkte jag. Tänkte 1 hane 2 honor av kap lopez eller 5-10 galaxys/zebror. Vad tror ni?
        Vet iofs inte om kap lopez är väldigt känslig i början?

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Allt beror ju på hur stort karet är. Hur många liter?
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            Ja herregud förlåt...
            30 liter är det.

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Det blev ett par Kap lopez. Jättenöjd med dom. Rekomenderas det att ha fler honor på en hane?

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #8
                nja ska nog lugna ner dig lite när det bara är ett 30 liters kar!

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  #9
                  Kommer nog byta ut mina endlers mot räkor så snart jag vet att vattnet är helt grönt. Då går det ett par kap lopez,räkor och en a.helena i kuben.
                  kan man ha någon mer fisk där i så som någon tetra eller galaxys? Har ni några tips? Vill inte ha för många. Men det får så klart vänta ett tag....

                  Kommentar

                  • Majki01
                    • May 2010
                    • 769

                    #10
                    a.helena är en köttätare dom äter inte bara snäckor .. dom äter fiskar och räkor också. Själv varit med om det.. dom förstörde hela min kardinal odling.

                    Dom är experter på att ha ihjäl guppies när guppisarna "sover" på botten.. tex.

                    Dom har ett "rör" dom sticker ut när dom är på jakt och i detta rör så har dom ett "förlamnings" gift som inte är dödligt men det gör att bytet SAKTA och säkert blir förlamat .. det går typ in i nerverna på djuren. så den snäckan hade jag inte litat på. har utrottat alla mina ca 120 st med glädje.. dom åkte rakt ner i toastolen!

                    Jag trodde inte på den faktan först fören jag såg att mina kardinaler helt plötsligt började dö ut. och en dag satt jag och beundra karet och fick svart på vitt bevis på hur dom har dött ut.


                    Hade jag varit du hade jag kört på typ posthorn som finns i fina färger rosa röda blåa bruna har man tur hittar man folk som säljer vita också. Sen hade jag kört med ja självklart räkor valfrisort samt ett gäng galaxys . Det är en fin röra i räkburkar

                    Kommentar

                    • Saturnus80
                      • October 2009
                      • 943

                      #11
                      Jag har aldrig varit med om att dom anfaller fiskar, däremot att dom käkar döda fiskar. Guppy och kardinaler sover väl inte på botten, låter snarare som att dom redan var döda.
                      //Daniel

                      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                      23l aqualandscape med dvärgkulor

                      Kommentar

                      • Dexter
                        • December 2009
                        • 984

                        #12
                        Jo, Guppys ligger gärna och sover på botten i ett akvarium de känner sig trygga i. Har en del honor men framförallt hanar med stora tunga stjärtfenor som sover på det viset. Ofta har de en speciell sovplats de alltid använder. Det ser så kul ut när de "går och lägger sig" direkt när man släcker för dagen.
                        /Dexter

                        75 liter mix, 220 liter mix

                        Kommentar

                        • Majki01
                          • May 2010
                          • 769

                          #13
                          Jo dom äter fisk och räkor som är helt friska.. Guppies "sover" på botten. I det stora karet kan det va släckt en timme så tänder jag så ligger exakt alla guppies på botten alltid lika roligt att se faktiskt.

                          Dom är köttätare helt och hållet.. dom har inte snäckor som "prio 1" i sina måltider.. dock är det lättast för dom att få tag i snäckor...
                          Men direkt dom får chansen till räkor och fiskar så tar dom den!

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #14
                            och min kardinal odling menar jag räkorna kardinal och inte fiskarna kardinal..

                            Kardinal räkan kan inte simma så den är nästintill alltid på botten.

                            Kommentar

                            • Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

                              #15
                              Mina har varken tagit guppy, räkor eller någon av mina malar. Detta är första gången jag hör detta o jag har lite svårt att tro på det.
                              Jag vet att Kardinalräkan nästan alltid är på bottnen, jag trodde du menade kardinalfisk och jag visste inte att guppy sover på bottnen, alltid lär man sig någonting.
                              //Daniel

                              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                              23l aqualandscape med dvärgkulor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...