Tips på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svea88
    • August 2010
    • 9

    Tips på fisk

    Behöver tips på vad för fisk/fiskar jag kan ha i mitt akvarium på ca 500liter (150*60*60).

    Vad för fisk/fiskar passar med Gibbiceps (17cm) och Pansarål?
    Jag hade tänk mig någon större fisk. Med "större" menar jag en fisk som är åtminstone 15cm lång.
  • marcus85
    • September 2010
    • 55

    #2
    du kan ha vilka fiskar du vill i stor sätt, din gibbiceps går ihop med alla fiskar och pansarålen kan vara glad för att äta mindre fiskar har jag för mig men du vill ha lite större så då ska det inte vara några problem.. du kanske ska bestämma från vilken världsdel dina fiskar ska komma ifrån, detta är då inget krav och jag själv har lite blandat men det underlättar lite, det finns väldigt många fiskar som blir 15cm+ så kolla upp vad du kan tänka dig för fisk sen kan du säkert få häjlp med vilka mer fiskar du kan ha till dessa

    Kommentar

    • exiton
      • July 2009
      • 121

      #3
      Hej Svea!
      Är du ute efter lite större fiskar så kan du kika in på mfksweden.se så ska du se att du får lite inspiration
      Moderator @ mfksweden.se

      Kommentar

      • Svea88
        • August 2010
        • 9

        #4
        Halloj igen.

        Ja, vad ska jag säga, tanken jag hade var bra men det blev en riktig flopp. Jag skaffade ett akvarium på ca 500 liter och tänkte att jag skulle ha en eller flera större fiskar.

        Jag anpassade akvariet för större fiskar med sand som botten material, ett par rötter och några stora stenar som bildar grottor. Beställde ett rejält innerfilter på nätet, en Atman, som pumpar 2000l/h. Billig och bra pump.

        Efter att ha funderat ett tag bestämde jag mig för att det skulle bli lite Afrika tema, med 2 st Öronålar och 2 st fengäddor (polypterys senegalus). Min mal skulle självklart också få komma till det större karet.

        Malen (ca17cm) flyttade jag över och ålarna (ca25cm) köpte jag och släppte i. Det såg väldigt tomt ut i akvariet. Sen ringde jag till Djurmagazinet och frågade om mina gäddor hade kommit. Svaret var ja. YES tänkte jag äntligen något att titta på i karet.
        Till min besvikelse var gäddorna inte större än mina 2 svärdbärare som "gått in" akvariet.

        För att det skulle se mindre tomt ut köpte jag fler malar på den lokala djuraffären. Nu har jag åtminstone malarna att titta på.
        För att få lite mer rörelse flyttade jag även över mina Prakt botior (3st 5-6cm, 1st 10cm)

        Och NÄ, jag är inte nöjd!

        Alla fiskar i karet är bottenlevande, jag vill ha en stor fisk som inte är bottenlevande.


        Jag funderar på om jag kan ha en Påfågelciklid i mitt kar? Eller har du något annat förslag på fisk?

        Såg att de hade 2st (ca 10cm) på djuraffärn. Den växer fort och den är glupsk, det är jag medveten om. Svärdbärarna får den gärna äta upp. :P



        Fiskar i karet just nu:
        Fengädda Polypterus senegalus, 2 st, ca7cm.
        Mal, Gibbiceps, 3st, 14-22cm.
        Pansarål/öronål, 2 st, 25cm.
        Svärdbärare, 2st, 5cm. Var tänkt som föda till mina gigantiska fengäddor -.-
        Prakt Botia, 4st, 5-10cm. Kommer ev flytta till mitt 160 liters akvarium.

        Kommentar

        • marcus85
          • September 2010
          • 55

          #5
          behöver du tvunget ha dem största fiskarna du hittar? .. påfågelcikliden är lite väl stor för ditt kar i mitt tycke och det är även en del av dina andra fiskar så jag skulle inte satsat på dem men det är helt upp till dig själv. Det finns ju en hel del olika fiskar som blir ca 20cm vilket är stort i ett akvarium eller du vill gärna uppnå en halv meter? .. som du själv säger så blev det inte som du hade tänkt dig, du har för mycket/stora bottenfiskar så kanske borde du bli av med antingen dina ålar/gäddor eller byta ut dina gibbiceps mot mindre algätare tex ancistrus.. vill du tvunget ha kvar dessa så tycker jag inte att du ska skaffa fler stora fiskar alls.. angående dina praktbioter så är 160l lite för litet för dem

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Det finns massor av riktigt snygga CA-ciklider. Exempelvis Carpintis, texas, viejor, ... Kolla runt här så hittar du nog en del godis:
            Checking out...

            Kommentar

            • Svea88
              • August 2010
              • 9

              #7
              Tjo. Jag har kollat runt lite på ciklider, mycket fina fiskar. Den jag tyckte bäst om var Blå Ciklid. Kan inte bestämma ifall jag ska ha 2 st eller inte. Funderar på att utöka Praktbotia stimmet istället. Jag trodde att man inte kunde blanda ciklider med "vanliga" fiskar. Fick för mig att de ville ha olika PH osv.

              Jag tycker inte att jag har för mycket fisk i Karet. Den enda man ser när man tittar in är den största malen, som heter Malgott. Det ser väldigt tomt ut. Kan ju bero på att de fiskar jag har är väldigt små fortfarande. Har blivit av med en Mal, så nu har jag 2 st en 15cm och en 22cm.

              Nä, 160liter är inte för litet för Praktbotior på 5 cm Man kan ju alltid flytta de när de växt till sig, vilket tar ett par år. Nästa kar blir nog +1000 liter

              Kommentar

              • boring
                • April 2009
                • 67

                #8
                Nått som funkar bra med fengäddor är oftast fler fengäddor testa endlicheri eller kanske delhezi trevliga fiskar
                men du får passa dig så att din mal inte suger på fengäddorna då kan det gå illa

                Påfågelciklid skulle jag hoppa över dom är väldigt bökiga fiskar... fast du var väl redan inne på det spåret
                Om du vill ha en väldigt personlig fisk så är datnoides microlepis överlägsen

                lycka till /borin

                Kommentar

                • Joakim Lundgren
                  • August 2006
                  • 631

                  #9
                  Datnioider är mycket trevliga fiskar som funkar ihop med fengäddor. Gibbiceps och andra sugmalar är inget bra sällskap till fengäddor då dom kan käka upp deras slemskikt. Fengäddor har annorlunda fjäll s.k ganoida fjäll som inte klarar sugattacker från malar särskilt bra.
                  Du är varmt välkommen till MFKsweden.se att diskutera större rovfiskar med många erfarna akvarister.
                  AKA: Lizardking

                  Kommentar

                  Arbetssätt...