Vem eller vad avgör utrymmet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av boring

    Men det är just det som är det roliga för att i akvarium tror jag inte man sett en floridagar över 60cm som har dragits upp från yngel...
    Då pratar vi inte om amatörer utan om folk som bedrivit forskning om dessa djur i många år
    Men det har jag sett - och det var t.o.m. "amatörer" och inte några forskare med fina titlar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • exiton
      • July 2009
      • 121

      #17
      "Jag håller med om att man skall kolla på flera olika ställen och därför så bygger ALLTID Zoopets angivelser på ett flertal källor.
      Ja som små (50-60 cm) kan man ha den arten i stora akvarier - som fullvuxna hör de inte hemma i akvarier - vet inte vad det är för något konstigt med det."

      Boring här har en stark poäng där, och kjell du kan va väldigt bra på att låta som du vet vad du pratar om inge illa menat men ibland är det bra att kunna vara ödmjuk också. Har väl aldrig sett dig skriva "jag tror" "jag antar" "som jag hört" etc, de låter mer som "så är det och bara jag kan! ni kan inte lika mkt som mig" :-/ Blir så dålig stämning då. är väl ganska godkänt att inte veta allt om en typ av fiskar man aldrig hållit på med tkr jag iaf.




      "små" florida gars på 50-60 cm hehe, njä precis som boring säger tror jag inte det finns någon i ett pivat akvarium på över 60cm så då borde dom väl klassas som absolut fullvuxna och dit tar det måånga år!en liten florida gar skulle jag säga är upp till 23cm ungefär! Sen dom vuxit till den storleken kan dom oftast gå i större akvarium riskfritt. (de bör dom inte göra som små) En stor florida gar skulle jag säga börjar vid 35 ungefär då har dom en hel del år och bra skötsel bakom sig.
      (tillbaka där till att era angivelser om maxstorleken bygger på vilda exemplar)


      Men fullt möjligt att du pratar om alligator garen som blir 3m i det vilda och kan nå runt 1-1½meter i akvarium den är det få i sverge som kan hålla.
      Moderator @ mfksweden.se

      Kommentar

      • exiton
        • July 2009
        • 121

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman


        ja det är som sagt upp till var och en - du har ju uppenbarligen valt att inte göra något alls för att sprida info - så slö och gniden är du att du vill jobba och tjäna pegar istället för att ödsla tid på en hemsida
        Haha och de där var helt utan att veta va du pratar om igen men jag låter dig tro det :P
        Ärligt så tar ni pengar för något väldigt många andra lägger ut gratis. vet inte om jag sett någon annan hemsida överhuvudtaget som gör det. De ni har någorlunda unikt är att ni har den på svenska vilket gör det nästan lite värre för det käns lite utnyttjande då dom som behöver en artbeskrivning på svenska är nog ofta lite för unga och oerfarna för att förstå den på engelska vilket inte känns helt rätt.
        Sen att man får fler saker med erat guldmedlemskap säger jag inget om utan just art beskrivningarna.
        Men ni har gjort forumet vinst drivande och när något blir vinstdrivande så gör man det inte längre för att man brinner för det. Är ju aldrig något som blir så bra som när folk gör det för att dom verkligen vill


        Nu hamna de OT men de där känns viktigt när du lägger ett sånt svar


        O till ditt svar på 100%. Som ja sa innan skulle vi säga att de är 90% så skulle ja säga att 89% av dom är svenssons som köppt dom på en djuraffär där dom sagt att det inte är några problem. Så jag vet inte varför det spelar någon roll vad dom på offentliga akvarium tycker. Det är stor skillnad mellan att ha erfarenhet av att hålla stora fiskar o att inte veta att man håller en fisk som blir stor..
        Moderator @ mfksweden.se

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Boring här har en stark poäng där, och kjell du kan va väldigt bra på att låta som du vet vad du pratar om inge illa menat men ibland är det bra att kunna vara ödmjuk också. Har väl aldrig sett dig skriva "jag tror" "jag antar" "som jag hört" etc, de låter mer som "så är det och bara jag kan! ni kan inte lika mkt som mig" :-/ Blir så dålig stämning då. är väl ganska godkänt att inte veta allt om en typ av fiskar man aldrig hållit på med tkr jag iaf.
          Som jag skrev så bygger jag alla artbeskivningar på Zoopet på flera källor - så det är alltså inte jag som antar, eller vet utan det bygger på synunkter från flera olika experter. Men visst ibland blir det ändå fel - speciellt för nya arter där det av naturliga skäl ännu inte finns så mycket info.
          Du tycks dock inte riktigt fatta att det visserligen är jag som skriver artbeskrivningarna på Zoopet så kommer infon mer eller mindre från många olika håll.
          Har jag själv haft arten och odlat den under många år så bygger kanske artbeskrivning till 50% på min kunskap. Och är det en art som jag har väldigt lite kunskap om så står jag för kanske 10% av infon.
          Bara för att nämna att som du påstår att det står en för lång max.längd angiven på Zoopet för Lepisosteus uculatus så står det max. 125 cm på Zoopet, max. 150 cm på Fishbase, och 125 cm i Baensch Aquarium Atlas.


          Ärligt så tar ni pengar för något väldigt många andra lägger ut gratis. vet inte om jag sett någon annan hemsida överhuvudtaget som gör det.
          Det finns 600 artbeskrivningar (med foto och hyfsad info) på Zoopet som är gratis för alla - jag vet i alla fall inte så många andra svenska akvariesidor som har så mycket gratis artinfo som Zoopet.
          Men om det finns det så är det väl bara bra.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 09 November 2010, 19:23.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • exiton
            • July 2009
            • 121

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Som jag skrev så bygger jag alla artbeskivningar på Zoopet på flera källor - så det är alltså inte jag som antar, eller vet utan det bygger på synunkter från flera olika experter. Men visst ibland blir det ändå fel - speciellt för nya arter där det av naturliga skäl ännu inte finns så mycket info.
            Du tycks dock inte riktigt fatta att det visserligen är jag som skriver artbeskrivningarna på Zoopet så kommer infon mer eller mindre från många olika håll.
            Har jag själv haft arten och odlat den under många år så bygger kanske artbeskrivning till 50% på min kunskap. Och är det en art som jag har väldigt lite kunskap om så står jag för kanske 10% av infon.
            Bara för att nämna att som du påstår att det står en för lång max.längd angiven på Zoopet för Lepisosteus uculatus så står det max. 125 cm på Zoopet, max. 150 cm på Fishbase, och 125 cm i Baensch Aquarium Atlas.



            Det finns 600 artbeskrivningar (med foto och hyfsad info) på Zoopet som är gratis för alla - jag vet i alla fall inte så många andra svenska akvariesidor som har så mycket gratis artinfo som Zoopet.
            Men om det finns det så är det väl bara bra.

            Det är alltid lätt att misstolka när man skriver såhär såhär så innan vi börjar disskutera om vem som inte fattar nåt så de ja menade var inte att du låter för säker i artbeskrivningarna! Det måste man ju så klart.(förutom de man skriver efter egna erfarenheter de borde framgå)
            Jag syftade ju på den delen du skrev om att en florida gar är liten vid 50-60cm. (Sen vill jag inte komplicera till det här men ska det vara rätt så är det inte Lepisosteus uculatus(spotted gar) som säljs handeln utan det är Lepisosteus platyrhincu(florida) men det är ingen storleksskillnad att tala om mellan dom så i sammanhanget spelar de ingen roll).

            Det är rätt, en fisk som du själv odlat under en tid borde du kunna skriva 80% av artbeskrivningen baserat på dina egna erfarenheter. Dock hade de kunnat framgå vad som är vad.



            Men nu tar du saker ur sitt sammanhang igen! Jag är glad att det finns artbeskrivningar på svenska då det ofta är hit man hittar som nybörjare. Det jag menade var att nog många som betalar in pengar för att sedan upptäcka att det gick lika bra att googla Men det är eran affärsidé så j respekterar den. Men tror det kan ibland vara bra att höra andras åsikter också så ta inte för illa upp nu kjell
            Men som ja ser det så hade ni verkligen brunnit för hobbyn och velat dela den med alla så hade det inte kostat pengar. När man inte kan lägga upp bilder utan att betala osv känns som att man inte vill att hobbyn ska växa, (många av de speciellare fiskarna är guld också)
            Moderator @ mfksweden.se

            Kommentar

            Arbetssätt...