Vem eller vad avgör utrymmet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandish
    • August 2009
    • 462

    Vem eller vad avgör utrymmet?

    Aloha!
    Något jag funderat på länge... är följande...
    Vem eller vad avgör vad en fisk behöver för volym på akvariet?

    Sen är det ganska givet att en neontetra inte behöver lika stort utrymme som en paroonhaj
    Men om vi då tar neontetran som de allra flesta känner till. Vem eller vad avgör vad som är "okej" för den här arten? (Alltså volymen på akvariet)

    Om jag är ute och dyker någonstans och plötslig ser en ny fiskart som jag vill dela med mig av till hela världens akvarister Hur bestämmer man vad som är lämpligt för den fisken?

    En bild jag får upp i huvudet är (Om än ganska omogen sådan)
    att jag har exempelvis 10 neonfirrar... en får simma i en plastmugg, en i hink, en i 25L akvarium, en i 300L, osv osv.... och så studerar man vem som verkar trivas, vem som lever längst, får finast och skarpast färg...

    visst... EN GREJ kan ju vara att man fäster GPS sändare på fisken man vill studera för att se hur de rör sig, i vilka områden den simmar i och hur de simmar under parning osv...
    Det är just så vi gör med de flesta djur.. tigrar, elefanter... även vithajen & tigerhajen för att lära oss om deras vanor men en GPS sändare på en neontetra... Njaaa...

    Och att försöka lokalisera med helikoptrar är ju bara att utesluta, då det inte är några älgar eller björnar vi ska finna...

    Ber nog redan nu om ursäkt för min jätte udda fråga men klockan närmar sig 5 och jag har inte sovit på snart *räknar....* 35 timmar Vad gör man inte för jobbet

    Så (Ännu en gång) hur, vad eller vem bestämmer antalet liter en fisk behöver för att "må bra"

    Natti
    500L Monster Tank
    1st Paroon haj
    3st Påfågelciklider (Oscar)
    1st Gibbicep

    1 st Redtail Catfish
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #2
    Haha! Lite udda fråga.. Det som spelar in är väl som du säger fiskens storlek, hur aktiv den är mm. Men VEM som bestämmer vet jag inte, det allmäna (hur stavas det?) vettet?! Hihi!

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Varför inte en gps på en neontetra? Fast tyngden kommer ju göra att den inte kommer kunna simma så långt så kommer 1 liter vatten räcka Nä skämt åt sidan thihi.

      Bra fråga faktiskt. Handlar nog mer om erfarenhet hos akvarister vad som är lagom att hålla fisken i för minsta volym, sen lite sunt förnuft
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • Fishface
        • October 2010
        • 385

        #4
        Jag tror alla fiskar trivs mer i större akvarium men neontetra har jag testat

        När de var ensamma i mitt 50l var de lika tråkiga som med grannar.
        När de var ensamma i mitt 250l spred de sig över hela karet men när de fick grannar stimmade de mer.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Max.storlek och beteende är det grundläggande
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • exiton
            • July 2009
            • 121

            #6
            Man kan ju börja med att anta att fiskarna trivs bättre ju större utrymme dom har (med tanke på deras naturliga tillstånd) men sen vad som är möjligt, det är klart de går att ha många stora fiskar i ett akvarium med rätt filtrering utan problem. Men ta till exempel florida gar, om de enda man ska utgå från är max storleken som Mr Kjell säger(om ja inte missuppfattar) blir de jobbigt då de i akvarium mår absolut bäst av att börja i ett väldigt litet akvarium för att sedan flyttas stegvis till större! Detta för att undvika att de skadar sig då de har väldigt skört sklett då de är små. Finns fler exempel på fiskar som blir stora men trivs i mindre
            Moderator @ mfksweden.se

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av exiton
              Man kan ju börja med att anta att fiskarna trivs bättre ju större utrymme dom har (med tanke på deras naturliga tillstånd) men sen vad som är möjligt, det är klart de går att ha många stora fiskar i ett akvarium med rätt filtrering utan problem. Men ta till exempel florida gar, om de enda man ska utgå från är max storleken som Mr Kjell säger(om ja inte missuppfattar) blir de jobbigt då de i akvarium mår absolut bäst av att börja i ett väldigt litet akvarium för att sedan flyttas stegvis till större! Detta för att undvika att de skadar sig då de har väldigt skört sklett då de är små. Finns fler exempel på fiskar som blir stora men trivs i mindre
              ......... och beteende skrev jag.
              Men självklart är det som så att man alltid kan ha yngel i mindre akvarier än de kräver som vuxna. Dock är det tyvärr vanligt att många tar det som en ursäkt att hålla sina fiskar för länge i små akvarier. DET är djurplågeri.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • exiton
                • July 2009
                • 121

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                ......... och beteende skrev jag.
                Men självklart är det som så att man alltid kan ha yngel i mindre akvarier än de kräver som vuxna. Dock är det tyvärr vanligt att många tar det som en ursäkt att hålla sina fiskar för länge i små akvarier. DET är djurplågeri.
                Okej godtar de Borde vi inte kunna konstatera om man ser det så att de är mer elr mindre en form av djurplågeri att hålla ett djur instängt? man berövar ju dom ändå friheten. Man kan ju hoppas dom inte förstår de men hur vet man egentligen. Spelar ju ingen roll om du har en guppy i ett 1000L om man drar det så långt, dom har ju ändå en begränsad yta att röra sig på.

                Nu jämför jag självklart inte med att ha en guldfisk i en skål tex bara för att dom säger att de va okej i butiken. Men man ska inte va så snabb på att dömma
                Moderator @ mfksweden.se

                Kommentar

                • vordf
                  • May 2010
                  • 106

                  #9
                  Med det resonemanget så är det väl inget djur - vare sig vatten- eller landlevande som inte är plågat. Vare sig det är i fångenskap eller i frihet.
                  460L Amerika

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av exiton
                    Okej godtar de Borde vi inte kunna konstatera om man ser det så att de är mer elr mindre en form av djurplågeri att hålla ett djur instängt? man berövar ju dom ändå friheten. Man kan ju hoppas dom inte förstår de men hur vet man egentligen. Spelar ju ingen roll om du har en guppy i ett 1000L om man drar det så långt, dom har ju ändå en begränsad yta att röra sig på.
                    Friheten att leva i skitigt vatten , friheten att leva i vattenpölar som torkar ut, friheten att ALLTID vara livrädd för att bli uppäten, fiheten att alltid bli utstött om man sticker ut lite i "flocken" etc. etc.
                    Tänkvärt - ett vuxet par i naturen som leker och producerar massvis av yngel under sin livstid - den totala summan av antalet yngel i samtliga kullar som överlever till vuxen fertil ålder är i genomsnitt 2 st. Alla de andra 998 (eller vad det nu kan vara) kommer att bli dödade innan de blir vuxna.

                    Som jag skrev ovan - fiskar i ett välskött akvarium lever ett bättre liv än fiskar i naturen. Vad det handlar om är att dels se till att sköta sitt eget akvarium och dels att bistå andra med råd så de kan sköta sina akvarier på bästa sätt.

                    Så om du betraktar ett akvarium som en mindre form av djurplågeri, så är ju i så fall naturen en större form av djurplågeri
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • exiton
                      • July 2009
                      • 121

                      #11
                      så kontentan o svaret på frågan är att man får helt enkelt gå på magkänsla vad som känns humant inga problem att skaffa fiskar som blir stora så länge man kan lösa det när dagen kommer! O sen om man är osäker får man googla o inte lita allt för mkt på alla artbeskrivningar här
                      Moderator @ mfksweden.se

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av exiton
                        så kontentan o svaret på frågan är att man får helt enkelt gå på magkänsla vad som känns humant inga problem att skaffa fiskar som blir stora så länge man kan lösa det när dagen kommer! O sen om man är osäker får man googla o inte lita allt för mkt på alla artbeskrivningar här
                        Ungefär ja - fast jag vet inte vad du menar med att man får bätter resultat med att googla än med artbeskrivningar. Zoopets artbeskrivningar utgår ändå från ett antal olika expertkällor när de skrivs så de stämmer nog bättre än de flesta andra.

                        och sen har jag lite svårt för
                        inga problem att skaffa fiskar som blir stora så länge man kan lösa det när dagen kommer
                        90% av dom som säger så slutar som djurplågare eftersom dom inte löser det hela när den dagen kommer. Och offentliga akvarier är jäkligt trötta på alla puckon (den benämning har jag hört från de som jobbar där) som ringer till dom och vill att de skall ta över deras fiskar som blivit för stora för deras egna akvarier.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • exiton
                          • July 2009
                          • 121

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Ungefär ja - fast jag vet inte vad du menar med att man får bätter resultat med att googla än med artbeskrivningar. Zoopets artbeskrivningar utgår ändå från ett antal olika expertkällor när de skrivs så de stämmer nog bättre än de flesta andra.

                          och sen har jag lite svårt för
                          90% av dom som säger så slutar som djurplågare eftersom dom inte löser det hela när den dagen kommer. Och offentliga akvarier är jäkligt trötta på alla puckon (den benämning har jag hört från de som jobbar där) som ringer till dom och vill att de skall ta över deras fiskar som blivit för stora för deras egna akvarier.
                          Det jag menar att det är alltid bättre att kolla flera olika källor och inte förlita sig på en enstaka. Jag vet tex inte vilken "expert" som skrivit eran artbeskrivning om tex Florida/spotted gars där jag vet att det står att de ska gå i ett stort akvarium som små. Därför är det ju alltid bra att kolla flera olika o sen dra ett medel. Speciellt storleken kan ju variera väldigt mkt från sida till sida, vet att jag tidigare tänkt på att flera av era max storleks beskrivningar är på vilda exemplar o där kan det ju skilja en del. Men jag tycker också det är väldigt bra att ni har artbeskrivningar! Mindre bra att ni gör allt för att tjäna pengar på de men de är ju upp till var och en så.


                          90% är nog en väldigt grov överkant som du tar ur luften!
                          Som exempel har jag väldigt stort kontaktnät med folk som bara har större fiskar och ingen av dom har direkt fel storlek på karet.
                          Kan ju knappast stå för vad andra gör det jag menar är att så länge man är beredd att skaffa större kar eller är överens men någon annan som kan ta hand om dom. (Nu försvarar jag tex inte redtails elr paroon hajar som ingen kan ta hand om men väldigt många har. jaha jag har bara hört de som uppskattar att få in större ovanliga fiskar men de e klart att de är många som bara vill lämna in just redtails o de är ju lite värre där. Men tror att de 50% av gångerna beror på att djur affärerna inte gillar att upplysa om sånt och de är väl så söta som små i familjens 100L kar. Men ja jag instämmer att svenssons är i medel puckon, puckon som inte kan googla o litar på "experter".
                          Moderator @ mfksweden.se

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av exiton
                            Det jag menar att det är alltid bättre att kolla flera olika källor och inte förlita sig på en enstaka. Jag vet tex inte vilken "expert" som skrivit eran artbeskrivning om tex Florida/spotted gars där jag vet att det står att de ska gå i ett stort akvarium som små. Därför är det ju alltid bra att kolla flera olika o sen dra ett medel. Speciellt storleken kan ju variera väldigt mkt från sida till sida, vet att jag tidigare tänkt på att flera av era max storleks beskrivningar är på vilda exemplar o där kan det ju skilja en del. Men jag tycker också det är väldigt bra att ni har artbeskrivningar!
                            Jag håller med om att man skall kolla på flera olika ställen och därför så bygger ALLTID Zoopets angivelser på ett flertal källor.
                            Ja som små (50-60 cm) kan man ha den arten i stora akvarier - som fullvuxna hör de inte hemma i akvarier - vet inte vad det är för något konstigt med det.

                            Mindre bra att ni gör allt för att tjäna pengar på de men de är ju upp till var och en så.
                            ja det är som sagt upp till var och en - du har ju uppenbarligen valt att inte göra något alls för att sprida info - så slö och gniden är du att du vill jobba och tjäna pegar istället för att ödsla tid på en hemsida

                            90% är nog en väldigt grov överkant som du tar ur luften!.
                            Må så vara hänt att jag tog siffran ur luften - jag har ingen som helst statistisk bevisning men skulle man fråga de som jobbar på offentliga akvarier så skulle säkert siffran bli 100%
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • boring
                              • April 2009
                              • 67

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                              Jag håller med om att man skall kolla på flera olika ställen och därför så bygger ALLTID Zoopets angivelser på ett flertal källor.
                              Ja som små (50-60 cm) kan man ha den arten i stora akvarier - som fullvuxna hör de inte hemma i akvarier - vet inte vad det är för något konstigt med det.

                              Men det är just det som är det roliga för att i akvarium tror jag inte man sett en floridagar över 60cm som har dragits upp från yngel...
                              Då pratar vi inte om amatörer utan om folk som bedrivit forskning om dessa djur i många år

                              Kommentar

                              Arbetssätt...