Vilka fiskar skulle passa i mitt kommande ca 340 liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Vilka fiskar skulle passa i mitt kommande ca 340 liters akvarium

    Ska hämta ett akvarium på ca 340 liter till helgen, med att Fluval 405 ytterfilter. Tänkte köra med biltemas grövre sand på botten och en del växter får det bli sen. De fiskar som kommer med är tre Skalare, tre Nyckelhålsciklider, 20 Glödbandstetra, åtta Metallpansarmalar och två Gibbiceps.

    Vad för nåt skulle passa att komplettera dessa fiskar med senare när akvariet har kommit igång osv. Skulle nog vilja ha ett stim på 20 Kardinaltetror också, fast det kanske inte blir snyggt ihop med Glödbandstetrorna? Har en bit till akvariebutiker för att köpa fisk också, för den lokala zoobutiken i ett shoppingcenter köper jag nog inget ifrån. Var där och kikade å de hade mest trista fiskar som molly å guppy osv. Kardinaltetror hade de iofs för 27kr/st :/ blir dyrt med 20 stycken då. Dessutom så låg det döda fiskar lite här och där i akvarierna de hade, ser ju inte så trevligt ut då.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    äh kör på felr glödband istället. typ 45-55 st. kommer bli myclet mer najs!

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      Oki, kanske blir snyggare. Är det annars nån av de fiskarna som kommer med som inte passar ihop egentligen? Som skulle vara fler av egentligen och finns det nån annan fisk som hade passat bra ihop med dem?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        kanske ett par scalarer till då de är stimfiskar tills de parar ut. + att det är snyggt med ett litet gäng scalarer.

        annars har du bara fisk från amerika vilket jag gillar

        mina scalarer. lite bleka just där men vafan. de står snyggt iaf :P
        Bifogade filer

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #5
          Jo jag såg det när jag kollade fiskbeskrivningarna på de fiskarna. Vet inte om jag kommer att kunna hålla mig till att bara ha fiskar och växter från Sydamerika däremot, barnen vill gärna blanda sig i valet av fiskar

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            :P då kan man kanske vara smart o säga att ni får välja mellan de här, så har du ett par olika alternativ som du kollat upp i förväg funkar med de du har. behöver ju inte vara från SA just men bara så att de inte är för aggro eller fenbitare eller för stora för karet.

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #7
              Får bli några scalarer till i alla fall såg fint ut i din SA Kub. Får se hur mitt kar blir inrett, vet inte riktigt vad för växter och inredning som fanns med. En massa lavasten ingick i alla fall som han inte hade i karet nu. Vet i alla fall att jag ska köra med sanden från biltema istället för gruset som var i nu.

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #8
                http://sg.kicks-ass.org/akvarium.jpg såhär såg det ut i karet nu i alla fall.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  trevligt kar med god potensial att blir toksnyggt :P

                  Kommentar

                  • fremar
                    • August 2003
                    • 1287

                    #10
                    Sand istället för grus ska det bli, sen får det bli lite mer växter hade jag tänkt mig och mer rötter/stenar kanske. Ska bli kul med akvarium igen, har inte haft något sen vi flyttade från Göteborg för 6 år sen. Hade ett 110 liters och en 60 liters då, nu bor vi i villa å har lite mer plats
                    Senast redigerad av fremar; 26 October 2010, 12:36.

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      #11
                      Skulle en L046 mal gå att ha ihop med mina gibbiceps?

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        #12
                        Svårt detta med fiskval och hur jag ska göra i framtiden Mer glödbandstetror får det nog bli, en har gått bort så det är 19 stycken nu. Den kom för nära slangen när jag tömde ut vatten, Platyna ska nog bort så småningom. Hade ju tänkt hämta 5 stycken P.scalare Manacapuru Red Back och byta ut de tre vanliga jag har, men det blir nog att avvakta nu iom att de jag har fått vitt/skador på sidorfenorna. Sen har jag blivit ganska sugen på att byta ut Metallpansarmalarna mot några snyggare Corydoras, ev Green Lazer.

                        Nyckelhålscikliderna har blivit riktigt trevliga också när de inte är lika rädda nå mer. Men hur bör man göra med Scalare och Nyckelhålsciklider, som parat ut och lekt innan. Jag vet ju inte vilka som är ett par, men det är väl inte bra att ha tre stycker om två av dem har parat ihop sig?

                        Kommentar

                        • fremar
                          • August 2003
                          • 1287

                          #13
                          Det som jag tror är Skalare paret får bli kvar, eftersom att säljaren som skulle hålla de P.scalare Manacapuru Red Back inte bryr sig om att svara nå mer. På lördag ska jag åka och byta bort en Skalar som blev jagad/mobbad av de andra, samt 8 Metallpansarmalar och på eftermiddagen ska jag hämta 10 stycken Corydoras Green Laser. Sen har jag beställt 20 stycken Glödbandstetror till från butiken jag byter in fiskarna i. Så efter jag får dem kommer karet att innehålla detta, är på ca 320 liter i innermått eller hur man nu ska räkna 125x50x55:
                          2 Skalarer
                          3 Nyckelhålsciklider
                          39-40 Glödbandstetror
                          10 Corydoras Green Laser
                          2 Gibbiceps på 10-12 cm ca
                          3 Platy (Gör inget om de försvinner)

                          Vet inte om detta räcker i karet kanske? Funderade lite på Bilbuk då jag tycker de verkar intressanta.

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            #14
                            Ingen som tycker nåt om de blir för mycket eller så? Känns inte speciellt fullt i karet nu, Gibbiceps ska jag byta till någon mindre mal som käkar alger bra så småningom. Barnen tyckte Bilbukarna såg roliga ut så de ville ha såna, men funkar de inte ihop med Skalarer och Nyckelhålscikliderna eller om de blir för mycket fisk så får det ju vara.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av FaZt
                              Ingen som tycker nåt om de blir för mycket eller så? Känns inte speciellt fullt i karet nu, Gibbiceps ska jag byta till någon mindre mal som käkar alger bra så småningom. Barnen tyckte Bilbukarna såg roliga ut så de ville ha såna, men funkar de inte ihop med Skalarer och Nyckelhålscikliderna eller om de blir för mycket fisk så får det ju vara.

                              bilbukar funkar bra med scalarer....om man har de lite större versionerna....

                              bortsett från gibbisarna så är det en väldigt trevlig set up.

                              bilbuk i toppen
                              tetrastimm i mitten
                              scalarer och nyckelhål som svävar litre överallt.
                              corysar på botten.

                              kanske skulle jag tagit bort nyckelhålen och lagt ner 4-6 nya scalarer.

                              och platyna i det karet,,,,njau....låt gå för denna gången....

                              men jag är lite konstig,....jag gillar när det är färre arter, men fler exemplar av varje art i ett kar.....


                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...