Risfältsbiotop- Kampfisk och vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sgt.Hank
    • July 2010
    • 28

    Risfältsbiotop- Kampfisk och vad?

    Hej

    Om man ska ha ett litet biotopakvarium (ca. 50 liter) som ska efterlikna en pöl på ett risfält i Sydostasien, vad går i där mer än kampfisk? Vad brukar det finnas i de pölarna? Snäckor, räkor? Vilka andra fiskar? Någon som vet?

    Ber om ursäkt om tråden ligger fel
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Har du bestämt dig för kampfisk? Annars kanske någon gurami? Tog detta från wikipedia: Blå gurami är en labyrintfisk. Den har utvecklat ett organ som heter labyrint. Med detta organ kan dessa fiskar "andas" luft från ytan och sedan omvandla detta till syre. I sin naturliga miljö hemma i Asien lever de i små syrefattiga vatten, t ex risfält.

    Kommentar

    • malfunkshun
      • September 2008
      • 394

      #3
      Sällskap till kampfisk är svårt. Någon annan fisk än kanske kuhli eller annan skygg, bottenlevande fisk är nog att glömma. Räkor KAN fungera om du har tur. Snäckor är nog bättre sällskap i så fall.

      Kommentar

      • Sgt.Hank
        • July 2010
        • 28

        #4
        Ursprungligen postat av malfunkshun
        Sällskap till kampfisk är svårt. Någon annan fisk än kanske kuhli eller annan skygg, bottenlevande fisk är nog att glömma. Räkor KAN fungera om du har tur. Snäckor är nog bättre sällskap i så fall.
        Det är ju så olika från kampfisk till kampfisk. Jag hade nyligen en som inte gick ihop med något annat alls. Den jagade skiten ur allt som kom ner i samma akvarium. Däremot finns det sådana som är så lugna så man t.o.m. kan ha dem med typ guppyhanar o.dyl. Mitt mål är att hitta en sådan.

        Miliimli- Jag har nog bestämt mig för kampfisk, så gurami blir det nog inte. Men tack för tipset. Fler typer av fiskar som lever på risfältspölar?

        Kommentar

        • Sgt.Hank
          • July 2010
          • 28

          #5
          Hur är det med pygmégurami och drottningrasbora? Någon chans att de nafsar i fenorna? Lever dessa fiskar på risfälten?
          Står på zoopet att de finns i Thailand/Vietnam. Får väl vara close enough annars kanske.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            finna la ris i thailand med :P

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Kanske en risfisk kan passa?
              Oryzias latipes
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • malfunkshun
                • September 2008
                • 394

                #8
                Ursprungligen postat av Sgt.Hank
                Det är ju så olika från kampfisk till kampfisk. Jag hade nyligen en som inte gick ihop med något annat alls. Den jagade skiten ur allt som kom ner i samma akvarium. Däremot finns det sådana som är så lugna så man t.o.m. kan ha dem med typ guppyhanar o.dyl. Mitt mål är att hitta en sådan.

                Miliimli- Jag har nog bestämt mig för kampfisk, så gurami blir det nog inte. Men tack för tipset. Fler typer av fiskar som lever på risfältspölar?
                Självklart är det väldigt individuellt från fisk till fisk. Men det är inte värt att ta risken tycker jag.

                Kommentar

                • Sgt.Hank
                  • July 2010
                  • 28

                  #9
                  Ursprungligen postat av malfunkshun
                  Självklart är det väldigt individuellt från fisk till fisk. Men det är inte värt att ta risken tycker jag.
                  Grejen är att på en utav affärerna jag brukar handla på så går kampfiskarna ibland tillsammans med andra mindre fiskar (de kampfiskar som funkar med andra). Vissa går i egna mindre tankar, så jag antar att de kör trial and error där. Man ser i vilket fall vilka bettor som passar att gå med annan fisk som inte liknar dem, så det är inget problem.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...