Ge mig tips! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Ge mig tips! :)

    Vad ska jag ha i min 30 literskub tillsammans med räkor. Crystal räkor svartvita och körsbäsräkor tillsammans med någon snäcka, men vilken? Ge gärna tips på några som är vanliga i handeln.
    Vill gärna ha någon sorts fisk också. Galaxyrasbora kanske... :/ Andra tips?

  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Äppelsnäckor? Elefantsnäckor?
    Dario Dario som fisk om du vill ha något som inte bara simmar och syns som rasboror!
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Paniktandborste
      • March 2005
      • 330

      #3
      Amandatetror är en favorit hos mig =)
      Lite lättskrämda men väldigt söta ^^
      Aka Pixel eller Bildpunkt

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Fisk hade jag personligen hoppat över, det räcker länge med räkor och snäckor. Ska du ha Tylomenia (elefantsnäckor) så vill de ha lite högre pH och runt 28 grader, och då är körsbärsräkor och RC lite sämre val.
        Då är det kanske ingen dum tanke att skaffa ett gäng A.helena isstället, snäckätande snäckor som klarar sig bra utan andra snäckor att käka ifall de får fodertabletter eller liknande mat istället. De förökar sig inte så fort och avkomman brukar vara lätt att bli av med.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Falconer
          • November 2005
          • 786

          #5
          Är kannibalsnäckorna bra städare också? dvs käkar dom alger och foderrester med?
          Behöver man nåt extra till snäckor? Läste om kalk lr nåt någonstans....:/
          Går det bra att mixa CR och körbär?
          Lutar åt några galaxyrasboror eller endlers. Hur många av dom kan jag ha?
          Funderat på Dario dario också, men det verkar så svårt att få tag i par.
          Alla djuraffärer har så dåligt med växter, var kan man annars köpa växter?
          Tack för alla svar!

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #6
            Äppelsnäckor i en 30 liters tub kommer tillslut slå ut räkorna.. Dom kommer dö pga mängden bajs en äppelsnäcka gör av sig..

            Galaxyrasbora nja asså du får se det så..

            Kan fisken få in ett räkyngel i munnen så kommer den äta det.. Om du nu vill lyckas föröka räkorna så ska du om du tvunget ska ha en fisk så får du skaffa en fisk som inte kan få in ett räkyngel i munnen.


            Och snäckor.. Jag rek posthorn i räkkuber. Finns i fina färger bruna röda rosa vita osv..


            Anatome helena som är "kannibalsnäckor" äter inte alger .

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Falconer
              Är kannibalsnäckorna bra städare också? dvs käkar dom alger och foderrester med?
              Behöver man nåt extra till snäckor? Läste om kalk lr nåt någonstans....:/
              Går det bra att mixa CR och körbär?
              Lutar åt några galaxyrasboror eller endlers. Hur många av dom kan jag ha?
              Funderat på Dario dario också, men det verkar så svårt att få tag i par.
              Alla djuraffärer har så dåligt med växter, var kan man annars köpa växter?
              Tack för alla svar!
              A.helena käkar foderrester, så det är inte tvunget att de ska ha andra snäckor aatt kalasa på i karet. Jag har inga tillsatser över huvudtaget i mina kar med "vanliga" räkor. Personligen tycker jag det är bättre att bara ha en räksort i varje kar, och då även utan någon fisk. Men det är jag det....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Majki01
                • May 2010
                • 769

                #8
                Nej till posthorns snäckor och anatome helena behöver du inget kalktillskot "alltså inte något extra till snäckor"

                Till tylomelania behöver du MYCKET kalk för att dom ska bibehålla sitt vackra skal.
                Likaså till äppelsnäckor.

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  #9
                  Hur stora blir A. helena?
                  Vad kan jag ha för att hålla nere alger?
                  Tänkte bygga upp akvariet så det finns mycket gömställen för räkorna och ev räkbabys, men skulle inte gråta ihjäl mig om några blev uppätna av nån fisk då då heller.....vill inte ha nån räkinvasion ändå
                  Ska iväg o köpa nån inkörningsfisk nu, blir nog guppy. Hur många ska jag köpa? Kan man köpa en kannibalsnäcka nu också eller ska jag vänta med dom?

                  Kommentar

                  • Majki01
                    • May 2010
                    • 769

                    #10
                    Ursprungligen postat av Falconer
                    Hur stora blir A. helena?
                    Vad kan jag ha för att hålla nere alger?
                    Tänkte bygga upp akvariet så det finns mycket gömställen för räkorna och ev räkbabys, men skulle inte gråta ihjäl mig om några blev uppätna av nån fisk då då heller.....vill inte ha nån räkinvasion ändå
                    Ska iväg o köpa nån inkörningsfisk nu, blir nog guppy. Hur många ska jag köpa? Kan man köpa en kannibalsnäcka nu också eller ska jag vänta med dom?


                    Köp 3-5 st guppies . Kannibal snäcka kan du köpa nu ja .. Dom blir inte alls stora. 1 cm kanske 1/½ kan också hända.

                    Dock är dom inga städare jag rek. Den är mycket dålig på den fronten.
                    Bättre du köper någon annan sorts snäcka djuraffären brukar ha zebra snäcka dom är fina och städar bra plus att dom inte kan föröka sig i sötvatten så du får aldrig förmånga .
                    Dom lägger massa ägg men dom kläcks inte i sötvatten.

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      En fisk du skule kunna ha är Pegméguramin och då skall du helst ha en liten grupp på 4 stycken i alla fall..
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • Majki01
                        • May 2010
                        • 769

                        #12
                        Nja det är ju inget han ska ha i ett räkkar pygmegurami och ja vanliga gurami dom äter upp alla räkor utan tvekan. Glömmer man mata en gång så är räkorna borta

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Pygmégurami äter inte mycket räkor, men att ha dem i ett 30 liters är i minsta laget så det är inget jag personligen skulle satsa på.
                          Sebrasnäckor är heller inte så kul, dessa vita ägg som de fäster överallt retar gallfeber på en och det är ingen som äter upp dessa heller...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #14
                            Pygmegurami äter otroligt mycket räkor.. Speciellt om man glömmer mata en dag. Då gluppsar dom i sig direkt.

                            Mor min har 2 sådana i ett 50 liters kar med räkor.. Där va räkor.. På 2 dagar hade dom klämt alla 30 körsbären.

                            Ja men zebra äggen kan man slänga eller så kan man bara ta en liten burk slänga i lite vatten och 1 tesked bordsalt per 5-10 liter vatten och ha äggen där i så kläcks dom så har man fler

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av Majki01
                              Pygmegurami äter otroligt mycket räkor.. Speciellt om man glömmer mata en dag. Då gluppsar dom i sig direkt.

                              Mor min har 2 sådana i ett 50 liters kar med räkor.. Där va räkor.. På 2 dagar hade dom klämt alla 30 körsbären.

                              Ja men zebra äggen kan man slänga eller så kan man bara ta en liten burk slänga i lite vatten och 1 tesked bordsalt per 5-10 liter vatten och ha äggen där i så kläcks dom så har man fler
                              Är det verkligen så lätt att föröka sebrasnäckor? De jäkla äggen sitter inne i varenda skåra om man har rötter eller annan inredning, rent ut sagt ett jäkla jobb att få bort dem.

                              Jag har själv pygmégurami ihop med sekunda körsbärsräkor i ett kar, och de blir inte färre utan tvärtom.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...