Ciklidpar till sällskapstank?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Ciklidpar till sällskapstank?

    Halloj halloj! Har nu bestämt vad som ska existera i mitt blivande kar (200-250liter, beroende på plånboken)
    Det blir:

    2-3 stim tetror (neon-röd fantom-kanske rödmun)
    1 stim botior (Paki, polka eller prakt)
    3-4 Piskstjärts malar
    Kanske ett gäng småcorys

    Men nu är det som såhär att jag är legendariskt värdelös gällande ciklider...
    Finns det någon sorts ciklid som man kan ha ett par av? (alltså hane+hona) utan att dom vantrivs utan sällskap av sina egna? Och finns det då någon sort av dessa ciklider som skulle kunna gå med mindre tetror utan att glufsa i sig dom eller vara fruktansvärt aggro? Helst även inte större än 15cm.

    Läskigt tacksam för svar :>
    All we are, we are.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    massa ciklider funkar så. många är monogamer. Multipsinosa har jag i min kub o de leker hela tiden. 45 koppar tetror o bolivianska fjärilar o det funkar fint.

    jag skulle skippa botiorna för de är inte från sydamerika som resten av fisken är.

    o sen skulle jag hålla mig till en, max två, typer av tetra. myclet snyggare med 1 typ o fler av dom så de stimmar snyggt.

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      massa ciklider funkar så. många är monogamer. Multipsinosa har jag i min kub o de leker hela tiden. 45 koppar tetror o bolivianska fjärilar o det funkar fint.

      jag skulle skippa botiorna för de är inte från sydamerika som resten av fisken är.

      o sen skulle jag hålla mig till en, max två, typer av tetra. myclet snyggare med 1 typ o fler av dom så de stimmar snyggt.

      Sant... Är bara så fäst vid botior då pakis alltid existerat i mina kar :P charmiga små rackare ^^

      Men neoner och fantomer skulle kunna leva sida vid sida med någon ciklid utan problem? Awesome För jag hade paletter, men dom var överdrivet aggresiva :O
      All we are, we are.

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        Följdfråga: OM man skulle gå på 2 sorters tetror, och en eller två sorters cory och några piskstjärtar...
        Hur många av varje skulle man kunna ha i... säg ett 220 liters?
        Skulle sammanlagt 40 tetror, 10 corys och 3 piskstjärtar vara extremt överpopulerat?
        All we are, we are.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ne det är väl rätt lagom tycker jag.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            hyfsat lagom, liten risk för överbefolkning på botten om du har mycket blommor / rötter annan inredning,

            den kan bli liten simyta över....men rätt planerat helt OK....OCH VRÅLSNYGGT om du håller dig till
            max två sorters tetra.....helst bara en.....



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Förslag på ciklider är t.ex Laetacara dorsiger och curviceps, bolivianska fjärilsciklider (tåligare, större, mer långlivade, och lättare att få simmande yngel av än den vanliga), och min favorit, nyckelhålscikliden. Om du inte är stenhård på att det ska vara sydamerikanska ciklider, så är även Anomalochromis thomasi värd en titt, en fredlig, vacker och lättlekt västafrikan som inte blir större än 10 cm (honan mindre).
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • roosterboy
                • September 2010
                • 1094

                #8
                Nu är jag helt 100 på vilka invånare min kommande tank ska ha (eventuellt ett ciklidpar, helst nyckelhål)
                många av respektive fisk tror ni jag kan ha i ett 220 liters?

                Neontetra
                Röd fantomtetra
                Streba's cory
                Panda cory
                Piskstjärtsmal
                Albino ancistrus

                ?
                All we are, we are.

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #9
                  Röd dvärgciklid
                  Kakadua
                  Fjäril

                  Skulle någon av dessa sorter kunna hållas i par bland tetror och corys?
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    skulle köra på kakadua. fjärilar har en tendes till bli sjuka o dö. är faktiskt väldigt känsliga fiskar

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      #11
                      jasså? oj, då följer jag ditt råd! Är kakaduor vanliga i affär? Sökt en del efter röda dvärgar utan lycka :P
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        du menar hongsloi?

                        det är väl bara att beställa hem! väldigt sällan jag köper nått som redan finns i affären. visst händer det men jag hittar gärna en jag vill ha o så ber jag dom ta hem den.

                        Kommentar

                        • roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          du menar hongsloi?

                          det är väl bara att beställa hem! väldigt sällan jag köper nått som redan finns i affären. visst händer det men jag hittar gärna en jag vill ha o så ber jag dom ta hem den.
                          Tål att tänkas på För jag är riktigt kluven gällande röd dvärg eller kakadua. Fruktansvärt vackra båda två...
                          All we are, we are.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            hongsloi! :P

                            aa o kolal in vejita med.

                            massa snygga apisto. har du titta på bolivinaska fjärilar? blir la runt 6 cm o tåligare o lättare att få lek på än vanliga fjärilar.

                            Kommentar

                            • roosterboy
                              • September 2010
                              • 1094

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              hongsloi! :P

                              aa o kolal in vejita med.

                              massa snygga apisto. har du titta på bolivinaska fjärilar? blir la runt 6 cm o tåligare o lättare att få lek på än vanliga fjärilar.
                              Ah dom är fina, visste dock inte att dom var tåligare, gött att dom blir lite större med =D
                              All we are, we are.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...