Ciklidpar till sällskapstank?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Ciklidpar till sällskapstank?

    Halloj halloj! Har nu bestämt vad som ska existera i mitt blivande kar (200-250liter, beroende på plånboken)
    Det blir:

    2-3 stim tetror (neon-röd fantom-kanske rödmun)
    1 stim botior (Paki, polka eller prakt)
    3-4 Piskstjärts malar
    Kanske ett gäng småcorys

    Men nu är det som såhär att jag är legendariskt värdelös gällande ciklider...
    Finns det någon sorts ciklid som man kan ha ett par av? (alltså hane+hona) utan att dom vantrivs utan sällskap av sina egna? Och finns det då någon sort av dessa ciklider som skulle kunna gå med mindre tetror utan att glufsa i sig dom eller vara fruktansvärt aggro? Helst även inte större än 15cm.

    Läskigt tacksam för svar :>
    All we are, we are.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    massa ciklider funkar så. många är monogamer. Multipsinosa har jag i min kub o de leker hela tiden. 45 koppar tetror o bolivianska fjärilar o det funkar fint.

    jag skulle skippa botiorna för de är inte från sydamerika som resten av fisken är.

    o sen skulle jag hålla mig till en, max två, typer av tetra. myclet snyggare med 1 typ o fler av dom så de stimmar snyggt.

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      massa ciklider funkar så. många är monogamer. Multipsinosa har jag i min kub o de leker hela tiden. 45 koppar tetror o bolivianska fjärilar o det funkar fint.

      jag skulle skippa botiorna för de är inte från sydamerika som resten av fisken är.

      o sen skulle jag hålla mig till en, max två, typer av tetra. myclet snyggare med 1 typ o fler av dom så de stimmar snyggt.

      Sant... Är bara så fäst vid botior då pakis alltid existerat i mina kar :P charmiga små rackare ^^